mozilla

openSUSE 12.3 met KDE

Graag zou ik willen weten hoe of waar ik

  1. de bladwijzers en de paswoorden van de firefox die van win naar de opensuse kunnen gebracht worden.
  2. de acc. en de mails van de Thunderbird ook van win naar de opensuse kunnen gebracht worden.

beide progrogrammas zijn al in de opensuse geinstaleerd en werken.

Ik heb al op internet zitten zoeken maar geraak er niet uit.
Kan iemand me helpen?

Met dank

Dat kan, en is niet heel moeilijk, als je weet waar de gegevensmappen onder Windows staan. Als je WIndows schrijfbaar hebt aangekoppeld, kun je zelfs dezelfde mappen gebruiken. Hoe het zit met wachtwoorden hangt af van hoe die onder Windows zijn opgeslagen. Ben daar al meermalen op stukgelopen, en dan bleek dat mensen “wachtwoordkluissoftware” hadden geïnstalleerd, waardoor de wachtwoorden niet meer op de standaardplek weggeschreven worden.
Zoek naar de Firefox gegevensmap in Documents & Settings. Daarin tref je een map die een naam heeft als “e03p4grz.default” (het eerste stuk is anders), en een bestandje “profile.ini”. Kopiëer beide naar de verborgen map ~/.mozilla/firefox
Zoek naar de Thunderbird gegevensmap in Documents & Settings. Daarin tref je een map die een naam heeft als “e03p4grz.default” (het eerste stuk is anders), en een bestandje “profile.ini”. Kopiëer beide naar de verborgen map ~/.thunderbird
Beide acties alleen doen, als je Firefox / Thunderbird niet geopend hebt.
Als je e.e.a. niet los van elkaar wilt, maar geheel gekoppeld, moet je het pad in de bestaande profile.ini veranderen, en laten verwijzen naar de mappen onder Windows. Daarvoor moet je wel eerst zorgen dat je Windows partitie ook schrijfbaar is voor linux.

Heb er zelf nog nooit gebruik van gemaakt, maar FF en TB kunnen tegenwoordig ook zelf “syncen”. Dat is verreweg de meest elegante oplossing. Je kunt zo op meerdere plekken FF en TB draaien, en die zijn dan altijd identiek.

Er is geen prog. gebruikt geweest dus alles is standaart gebleven, dit is dus geen probleem.
Ik kan die mappen die in de windows stonden terugvinden, daar ik alles heb gekopiert op een externe hd, alvoor ik de win heb verwijderd en de opensuse geplaatst heb op die laptop.
mijn vraag is nu, waar en hoe kan ik de plaats berijken om deze naar de firefox en de thunderbird te kopieren in de opensuse
en gaat dit met dilphin?
Nog een vraagje, met welke toets kan ik de slaapstand de laptop terug wakker te krijgen?

De bestanden kun je met Dolphin van de externe schijf naar de juiste plek kopiëren. Je moet dan in Dolphin de optie “Verborgen bestanden weergeven” wel even aanzetten.
In mijn post over de plek van de bestanden schrijf ik “~/” . Dat staat voor “/home/HIER_JOUW_GEBRUIKERSNAAM/”, en bij “**.**thunderbird” betekent de punt voor de mapnaam dat 't een verborgen map is.

Nog even wat nagekeken overigens, kopiëer de profile.ini bestanden maar niet. Je kunt beter de bestaande aanpassen. In de profile.ini staat een verwijzing naar een map xxxxx**.default, **die moet je aanpassen aan de mapnaam die je van de externe schijf hebt gehaald.
NB. Verwissel niet de mappen van Firefox en Thunderbird bij het kopiëren (heb ik zelf al eens gedaan), dan krijg je foutmeldingen, en werkt 't niet.

:wink:
bedankt
het zal wel lukken nu.

Moving from Windows to Linux ← De procedure staat hier ook beschreven.

Firefox Sync is trouwens ook een goede voor Firefox. Op die manier is in elk geval Firefox overal hetzelfde. Heb dit op mijn PC, laptop (Windows en openSUSE) en mijn mobiel (Firefox voor Android). Werkt prima en is erg handig. Als je zelf een server hebt kun je dit alles ook daarop slaan als je de cloud niet vertrouwd.