Mailprogramma

Ik gebruik op het moment thunderbird en wil eens een ander email programma gaan gebruiken.Ik gebruik 2 imap gmailadressen en 1 van ziggo.Ik ben eens met kmail aan het stoeien geweest, ik heb er 1 imap emailadres in staan, als ik het tweede ingeef dan krijg ik het paswoord. Ik denk dat door het geknoei het 1 en ander niet goed werkt, dus kan het best met een schone lei beginnen.Hoe doe ik dat?De volgende vraag het op de juiste manier instellen van de mailadressen, het importeren van het adresboek, heb er 3 verschillende en eventueel andere tips voor meldingen plugins ed.

Ik krijg kmail niet aan de gang. De mails komen wel binnen. Als ik via een gmailadres een bericht wil versturen krijg ik de melding dat de smtp server geen PLAIN ondersteunt.

Kon mijn vorig bericht niet meer aanpassen.

Het is een lastig in te stellen mailprogramma lijkt me. Vul alles goed in en krijg alleen maar foutmeldingen bij het verzenden.

Ziggo geeft ook al problemen

Klopt, dat moet LOGIN zijn ipv PLAIN.

Dag allen,

Getriggerd door de vraag van de topicstarter ben ik ook gaan experimenteren met Kmail. Ook ik heb het programma lange tijd genegeerd. Toch zie ik de voordelen van de integratie in KDE. Ik wil eerst schaduwdraaien en heb agenda en 1 mailbox van de 5 in Kmail gezet.
Zoals ik het nu bekijk heeft het voor mij voordelen. Snelheid, overzichtelijker en meer mogelijkheden. Maar…

Ik was al benieuwd hoeveel ruimte Kmail zou gebruiken dus voordat ik begon heb ik mijn vrije ruimte gecheckt: ruim 18gb.
De mailbox die ik als eerste erin heb gezet is de grootste en meet in Thunderbird 5.8gb.

Na installatie van Kmail en de eerste gmail is mijn diskruimte geslonken naar 6gb…

Wanneer ik in Kmail op het betreffende account ga staan geeft ie ook aan dat alle submappen bij elkaar 11.8gb bevat!!!
Dat is meer dan het dubbele van Thunderbird en is nog slechts de eerste mailbox.

Als dit klopt is Kmail een no go voor mij.

Waar kan ik overigens de map vinden van Kmail in home?

Dank vast voor het meedenken.
Karel

Ze staan ook op LOGIN en krijg nog deze melding.

Hoi satshow,

Heb je al deze stappen ondernomen die Gertjan meegegeven heeft?
Ik heb ze ook gedaan en bij mij komt alles tot leven behalve dat ik nog een identiteit moest aanmaken en laten verwijzen naar het net aangemaakt account:

Ganaar kmail - instellingen - accounts - ontvangen
Geef je accounteen naam ( in mijn geval [EMAIL="xxxx@gmail.com"]xxxx@gmail.com[/EMAIL]
Zetals imap server [imap.googlemail.com](https://l.facebook.com/l.php?u=http%3A%2F%2Fimap.googlemail.com%2F&h=ATOKP83B4F3gNyxTOh-0j1IEwKlY0sl0t1PpPkb6EPY3RloFAEXKyv7SMt4oHcL-qgkzNQos_1zjxIyV1QD5RoNjt_61KXh6C8m2R2fpZQkqQCvNzGO21C2HQMjpA33I9pwv)
Gebruikersnaam:je gmail adres
Wachtwoord: XXXXXXXX
Ga naar Geavanceerd enzet ( indien nog niet aan ) SSL/TLS aan, poort 993
Wachtwoordsetting:PLAIN

Ga naar kmail - instellingen - accounts -verzenden
Uitgaande mailserver: [smtp.googlemail.com](https://l.facebook.com/l.php?u=http%3A%2F%2Fsmtp.googlemail.com%2F&h=ATO5ONzwJXjxQ3Rw00qV0F6Kb5Zquwn9AD1fWIpwhko3FEK79rd_VFFPbcWM5TNvkRhloFSQoJFhr9BNT9PnZZ_Avr6OUbShPN_KhTZJyglSvrA3oVhRRO2mAcVOhCsIhAsk)
Serververeist authenticatie AAN
Gebr. naam en wachtwoord: zieboven
SMTP wachtwoord opslaan AAN.
Bij Geavanceerd SSL oppoort 465

Authenticatie: LOGIN

Oeps grote letters maar de bedoeling is goed

karel

Ja ik heb dat gedaan maar programma doet niets. Heb alles opnieuw verwijderd en opnieuw ingesteld maar werkt gewoon niet.
Heb er al dagen ingestoken om dit programma normaal werkend te krijgen.

Of ik doe ergens iets mis bij de identiteit. Vul daar mijn naam in en het bijhorende mailadres.

Heb ook al eens de zaak ingesteld bij accounts maar ook dat werkt niet dan zet hij de imapserver naar imap.gmail.com en een paswoord dat ik niet kan aanpassen.

Zoals het er nu uitziet verwijder ik kmail en blijf ik thunderbird gebruiken.

Als eerste moest een “wallet” aanmaken in kwalletmanager. (dat is misschien ook de reden waarom de emailadressen en passwords steeds terugkeren)
Als dat het geval ik kun je misschien eerst de huidige “wallet” deleten in kwalletmanager en een nwe aanmaken.
Vervolgens:

ik heb slechts 1 account als eerste aangemaakt.
Daar kwam dan netjes de mail binnen, maar ik kon niet zelf mailen.
Daarvoor moest ik een identiteit aanmaken. Je gegevens komen standaard binnen in de algemene mappen. In de Identiteit kun je dan aangeven wat waar in welke map moet binnenkomen.

Zodra je de identiteit hebt aangemaakt moet het mogelijk zijn om te mailen.

Ik weet het, Kmail werkt anders dan TB. Al jaren werk ik met Thunderbird. Zelfs vanaf versie 0.4. Ben dus erg gewend aan TB maar zie in Kmail een aantal voordelen.
Maar loop zoals je in een ander topic kan zien ook tegen vreemde dingen (sorry voor het vervuilen van jouw topic)

Hoop dat je hiermee verder kunt?

Grtz
Karel

Door het gexperimenteer heb ik kmail helemaal om zeep geholpen volgens mij. De lokale map is verdwenen ed.

Dus nu de vraag hoe krijg ik kmail in zijn geheel verwijderd met alle huidige instellingen en weer opnieuw geinstalleerd.

Hoi satshow,

Kmail inmiddels weer kunnen installeren?
Ik heb de afgelopen dagen veel geleerd over hoe het ingericht moet worden.
Misschien kan ik je aan een wat uitgebreidere handleiding helpen.

Het is mij helaas niet gelukt het aan de praat te krijgen. De mails komen wel binnen maar worden niet verzonden ook na de tips doorlopen te hebben.
Gebruik op het moment weer thunderbird maar zou graag weer een poging wagen.

Goeiemorgen,

de beloofde uitgebreide beschrijving:

Per emailadres maak je een “Identiteit” aan
Kmail instellen –indentiteit toevoegen
Naam: naam invullendie je wil 
Organisatie Prive of zakelijk
Emailadres: uiteraard het emailadres
Emailalias: De naam die door de ontvanger wordt gezien
Later na het aanmaken van het account keer je terug naar identiteit om de mappen toe te wijzen

Per emailadres maak je ook een account aan
Kmail instellen –Account aanmaken
Tabblad Ontvangen
Accountnaam: naam invullen die jij wil
Imap server: **GMAIL**= imap.googlemail.com 
Gebruikersnaam: het emailadres
Wachtwoord:wachtwoord
Tabblad Geavanceerd:vink standaard identiteit uit en kies identiteit die erbij hoort
Versleuteling: SSL/TLS
Poort: 993
Authenticatie PLAIN

Tabblad Verzenden
Uitg Mailserver:**GMAIL** = smtp.googlemail.com 
Server vereist authenticatie aanvinken voor **GMAIL**
Gebruikersnaam: emailadres
Wachtwoord:wachtwoord
smtp wachtwoord opslaan aanvinken
Tabblad geavanceerd
Login

Laat nu de berichten binnenrollen.

Als alle berichten binnen zijn terug naar Identiteit Tabblad geavanceerd en wijs nu de mappen per emailadres toe

Succes!

Grtz
Karel

Dank je wel. Wat ik mis deed was in ieder geval dit, dat is namelijk het vinkje uit te zetten van de standaardindentiteit.

Wat bedoel je precies met deze zin?

Als alle berichten binnen zijn terug naar Identiteit Tabblad geavanceerd en wijs nu de mappen per emailadres toe

Wat is de sjaboonmap eigenlijk?

Je kunt in kmail sjablonen aanmaken met daarin een komplete layout van je mail. Denk maar aan mails die je van webshops krijgt: logootje erboven, opmaak. En dan kun je ook nog’s verschillende sjablonen maken voor bijv. uitgaande mail, antwoord mail, doorstuur mail enz. enz.
Het verschil met een concept is, dat het concept verdwijnt op het moment dat je de mail daadwerkelijk verstuurt, een sjabloon blijft bestaan, en zal steeds gebruikt worden als jouw actie dat vereist.

Mooi dat het gelukt is!
Wat ik daarmee bedoel is dat indien je meerdere gmail adressen gebruikt je de verzonden berichten/concepten/sjablonen onder het juiste emailadres laat wegschrijven
Voorbeeld
Gmail A
Verzonden items A
Gmail B
Verzonden items B

Wanneer je dat niet doet komt alles op 1 hoop in de verzamelde mappen

He dat is leuk! Heb je een voorbeeldje van zo’n sjabloon?

Het werkt nu prima. Het probleem zat erin dat het mis ging met de identiteit bij het verzenden. Vandaar de foutmelding met het verzenden. Ik heb er nu 3 imap adressen in staan, heb ook nog 2 pop mailadressen maar die heb ik draaien onder thunderbird. Wel een beetje lastig 2 mailprogramma’s open hebben staan.

Ik zit overigens wel met een probleem. Als ik een bericht verwijder komt die weer terug. Moet ik ergens wat instellen nog zodat ik dit wel gewoon werkt

Mooi zo!
Maar pop boxen kun je toch ook gewoon invoeren in Kmail?

Ik heb 3 gmail boxen draaien in Kmail en 3 van mijn website (ook die zijn overigens IMAP) dat lijkt momenteel tot volle tevredenheid maar hou nog ff Thunderbird aan.

Net even gekeken: als je een account wil aanmaken scroll je naar de onderste optie: POP3 en van daaruit maak je die popboxen aan met de instellingen zoals je die hebt gebruikt in Thunderbird.
Moet lukken!