Mad Catz R.A.T.7 muis werkt niet.

Hallo allen,

Ik heb sinds kort een nieuwe muis,daar mijn vorige het heeft begeven.
Het is deze https://www.bol.com/nl/p/madcatz-r-a-t-7-gaming-muis-zwart/1004004013023587/ muis.
Is hier een oplossing voor :frowning: ,want deze muis is erg belangrijk voor de stand van mijn hand.
Nu moet ik het met een geleende muis doen, en dat is niet echt iets waar ik blij van word.

Ik begrijp dat je vorige ook zoiets was?

Wat doet 't precies wel en wat niet?

Dit vind ik in de Arch Wiki voor deze muis: https://wiki.archlinux.org/index.php/Mad_Catz_Mouse

Daaruit haal ik dat het volgende de muis aan de praat zou moeten krijgen

• Start kwite
  • Nieuw bestand
  • Sla op als /home/JOUWGEBRUIKERSNAAMHIER/910-rat.conf
  • Plak onderstaande in het bestand

Section "InputClass"
 Identifier "Mouse Remap"
 MatchProduct "Mad Catz Mad Catz M.M.O.7 Mouse"
 MatchIsPointer "true"
 MatchDevicePath "/dev/input/event*"
 Option "Buttons" "24"
 Option "ButtonMapping" "1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24"
 Option "AutoReleaseButtons" "13 14 15"
 Option "ZAxisMapping" "4 5 6 7"
EndSection

, controleer goed of 't helemaal goed gegaan is, sla het bestand op en sluit kwrite

Nu moet het bestand nog op de goeie plaats komen te staan:

sudo mv /home/JOUWGEBRUIKERSNAAMHIER/910-rat.conf /etc/X11/xorg.conf.d/

Sluit de nieuwe muis aan, en herstart het systeem. Niet bang zijn, als 't niet werkt zijn er nog meer mogelijkheden

Bedankt Knurpht,

Klopt, mijn vorige was een ouder type en die is vervangen voor deze.
Hij werkt na een paar minuten biet meer, daarmee wil ik zeggen dat hij in tegenovergestelde richting de aanwijzer verplaatst (op het scherm wel te verstaan).
Ik ga dit a.s woensdag even proberen en dan laat ik het wel weten of het werkt.
Ik ga nu zo slapen daar ik morgen erg vroeg op moet.
Dus tot horensssss.

Goedemorgen,

De afspraken die ik had heb ik allemaal afgezegd vanwege mijn rug.
Dus ik had de tijd om het gene te doen wat jij mij aandroeg.
Helaas werkt het niet, alleen de muisaanwijzer beweegt over het scherm en dat is dat.
Dus mocht er nog een mogelijkheid zijn, dan sta ik daar uiteraard voor open.

Echt “uitgekakt” ben je niet snel onder linux. “Vroeger” had je een enkel xorg.conf bestand, heb toen 's alle knopjes van zo’n gaming muis werkend gekregen terwijl de fabrikant ( Razer ??? ) explciet aangaf dat de muis geen Mac of Linux ondersteuning had. Een paar mensen in de voorlopers van deze forums redeneerden dat als 't ding maar gezien werd ( wij hadden ook dat de cursor wel bewoog ) alles werkend te krigen was, tenzij de muis firmware aan boord zou hebben die dat blokkeerde. Dus muis gehouden, en na een paar avonden klooien hadden we 't werkend, en dat bleef zo tot de muis een iets te grote beker cola kreeg :D.

Kun je ( met de muis aangesloten ) eens een terminalvenster openen en dan de output posten van

lsusb

Ik krijg dan o.a. de unieke USB apparaat code te zien, dan is er iets makkelijker verder te zoeken

Ik zou wel willen, alleen ik weet niet hoe:shame:.
Enne de muis reageert nergens op, als ik hem aansluit kan ik alleen de aanwijzer bewegen, maar de knoppen werken niet.:frowning:

Je kunt onder linux prima twee muizen tegelijk aansluiten :). Start op de met de geleende werkende muis, sluit na het inloggen de nieuwe aan, vervolgens
Doe Alt-F2, type “konsole”
Type

lsusb

.
Selecteer de output met de werkende muis, doe Ctrl+Shift+c om de output te kopiëren, en plak die dan hier

Da ga hem nog nie worden, dus dan maar zo.

FlyingDutchman@linux-cwmg:~> lsusb
Bus 002 Device 002: ID 8087:8001 Intel Corp.
Bus 002 Device 001: ID 1d6b:0002 Linux Foundation 2.0 root hub
Bus 006 Device 002: ID 2109:0812
Bus 006 Device 001: ID 1d6b:0003 Linux Foundation 3.0 root hub
Bus 005 Device 003: ID 24f0:0140
Bus 005 Device 002: ID 2109:2812
Bus 005 Device 001: ID 1d6b:0002 Linux Foundation 2.0 root hub
Bus 001 Device 002: ID 8087:8009 Intel Corp.
Bus 001 Device 001: ID 1d6b:0002 Linux Foundation 2.0 root hub
Bus 004 Device 002: ID 1058:1042 Western Digital Technologies, Inc.
Bus 004 Device 001: ID 1d6b:0003 Linux Foundation 3.0 root hub
Bus 003 Device 002: ID 24ae:2002
Bus 003 Device 001: ID 1d6b:0002 Linux Foundation 2.0 root hub

[QUOTE=Knurpht;2793233]Je kunt onder linux prima twee muizen tegelijk aansluiten :).

Niet bij mij dus …:question:

[quote="“FlyingDutchman,post:10,topic:121051”]

Mmm, is misschien in de loop der tijd verdwenen. Kun je ook 's output posten van

cat /etc/X11/xorg.conf.d/910(en dan TAB, als 't bestand goed terecht gekomen is wordt de bestandsnaam aangevuld)

?

Section “InputClass”
Identifier “Mouse Remap”
MatchProduct “Mad Catz Mad Catz M.M.O.7 Mouse”
MatchIsPointer “true”
MatchDevicePath “/dev/input/event*”
Option “Buttons” “24”
Option “ButtonMapping” “1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24”
Option “AutoReleaseButtons” “13 14 15”
Option “ZAxisMapping” “4 5 6 7”
EndSection

Dit is wat ik krijg…

Het is dus precies het zelfde als wat jij mij gaf, maar ik maak er GEEN contact mee :question:.
Als jij het niet meer weet, dan probeer ik de muis om te ruilen voor iets wat WEL werkt.
Zoals : https://www.bakkerelkhuizen.nl/uploads/product/big/handshoemouse-wireless-ergonomic-mouse-1395148476.jpg

Zou je de instructies voor het aanmaken van dat bestand nog 's kunnen herhalen, maar er dan onderstaande inhoud in plakken?

Section "InputClass"Identifier "R.A.T."
MatchProduct "R.A.T.7|R.A.T.9"
MatchDevicePath "/dev/input/event*"
Option "Buttons" "17"
Option "ButtonMapping" "1 2 3 4 5 0 0 8 9 7 6 12 0 0 0 16 17"
Option "AutoReleaseButtons" "13 14 15"
Option "ZAxisMapping" "4 5 6 7"
EndSection

O, en je gebruikt de KDE desktop, toch?

Ik kom steeds een stukje verder, kun je ook output posten van

sudo xinput --list

? Het zou kunnen dat je muis net iets anders “heet”, d.w.z. de RAT7 heeft intern niet altijd dezelfde naam gehouden. Daardoor zou de regel MatchProduct ( daar staat eigenlijk "dit geldt alleen als de muis ook onder deze naam gevonden wordt ) kunnen voorkomen dat de instellingen überhaupt worden overgenomen.

Inderdaad ik gebruik KDE.
Ik heb precies gedaan wat jij mij vroeg, en met dat laatste krijg ik de melding dat dit niet bestaat.

Mijn fout, ik ging er vanuit dat dat standaard geïnstalleerd is. :frowning:

sudo zypper in xinput

of via softwarebeheer

Daarna werkt 't wel

Het volgende NIEUWE pakket zal worden geïnstalleerd:
xinput

1 nieuw te installeren pakket.
Totale downloadgrootte: 47,9 KiB. Reeds in de cache: 0 B. Na de bewerking zal aanvullend 134,2 KiB worden gebruikt.
doorgaan? [j/n/? alle opties tonen] (j): j
pakket xinput-1.6.1-7.2.x86_64 wordt opgehaald (1/1), 47,9 KiB (134,2 KiB uitgepakt)
Ophalen: xinput-1.6.1-7.2.x86_64.rpm …[GEREED]
Controleren op bestandsconflicten: …[GEREED]
(1/1) Installeren: xinput-1.6.1-7.2.x86_64 …[GEREED]

Dit is wat ik ontving, is het nu zo dat dit een aanvulling is op dat gene wat er al is in X11 ???

Helemaal goed. xinput is een apart tooltje. Werd volgens mij vroeger standaard geïnstalleerd, en had je nodig om af te vangen wat er precies gebeurde als je op een bepaalde muisknop drukte, en om een configuratiebestandje aan te maken waarin je vastlegde dat bijv. rechts en links omgewisseld worden, het scrollen van het wieltje ingeregeld wordt, Nz Nz

Graag nu output van

xinput --list

, dan kunnen we zien hoe 't ding in het 910-… bestandje moet heten.

Overigens zag ik ook ergens dat iemand in KDE de knoppen eerst moest instellen, te vinden in de Systeeminstellingen - Invoerapparaten - Joystick (!!!).

Ik vond dit nog op het wwweb…https://github.com/rkruk/R.A.T.-Cyborg-Mouse-on-Linux
Ik weet alleen niet of we er iets aan hebben.
Ik zelf denk toch, dat het misschien beter is om de RAT om te ruilen voor een gedegen muisjelol!.
Want tot zover wil het niet lukken, ik kan de RAT aansluiten en met de aanwijzer wel over het beeldscherm blijven racen, maar dat schiet niet echt op.
Want tot nu toe reageert hij op geen enkele knop, en die heb ik toch echt wel nodig:D
Ik waardeer je hulp enorm, maar ik denk dat er hier ook grensen zijn.