Logout commando

Hallo Fora,

Ik ben opzoek naar een log out commando dat ik kan gebruiken om te koppelen aan System settings > Shortcuts and gestures.
Ik wil namelijk met Meta(Windows)knop+L uitloggen, of het scherm locken. Enig idee hoe ik dit voor elkaar krijg?

Systeem OpenSuSE 12.3 + KDE4

Groetjes,

Hoi Ginkevin!

Als je KDE hebt, gaat dit als volgt:
1 Open via de Kickoff programmastarter “Systeeminstellingen”
2 Open bij “Gemeenschappelijk uiterlijk en gedrag” de functie “Sneltoetsen en gebaren”
3 Klik in het linker paneel op de knop “Globale sneltoetsen”. Kies dan rechtsboven voor KDE-component “De KDE Sessiebeheerder”
4 Daar zie je de sneltoetsen voor afmelden met en zonder bevestiging, afsluiten en het vergrendelen van je sessie. De optie die jij van een andere sneltoets wilt voorzien is afmelden, denk ik afgaand op jouw beschrijving.
5 Klik op de toetsencombinatie met je muis, zodat het menuutje openklapt waarmee je de Aangepaste toetsencombinatie kun kiezen. Klik op de knop met de engelse sleutel.
6 Voer nu de door jou gewenste toetsencombinatie in. Misschien krijg je een conflictmelding als die toetsencombinatie al aan een andere functie is toegewezen, maar dat kun je als dat inderdaad echt wilt gewoon wijzigen.

Waarom wil je dit eigenlijk? Is dit een Windhoos toets? Dan zou mijn vrijblijvend advies zijn om jezelf de toets meta + l te ontleren. Ik klik bijvoorbeeld al jaren op alt+F1 om het startmenu te openen en ben daar volmaakt gelukkig mee.

Echte linux fanaten hebben daar een pinguin (spreek uit pìììñgggwwìǹ). Helpt lekker windoeïstisch op Alt-F4 blijven kloppen niet?

EDIT: geprobeerd, maar dat werkt niet.

Maar … nou hebben ze er voor gezorgd, dat het beste van Windows ( Ctrl-Alt-Del is de meest gebruikte combo ter wereld ) ook in KDE een functie heeft … :smiley:

Neenee nee, ik niet hoor. Een echte Linuxer gebruikt niet het diep verachte alt-F4, maar natuurlijk ctrl-q. Veel beter. Of zoiets. :wink:

Vandaag op mijn werk (onder windhoos 7) miste ik een andere handige combi: ctr-alt-Esc. Mijn collega’s geloofde eerst niet dat dit bestaat onder linux, dat je cursor dan verandert in een schedel (nerds! werd er geroepen) LOL en dat het nog meteen werkt ook om een app te killen, zonder vruchteloos gezoek naar niet bestaande oplossingen en onnodige bevestigingen.

Ctrl-Alt-Backspace heb ik ook wel eens tevergeefs gebruikt. En ik zit op een windoos altijd voor jan met de korte achternaam rechts in vensters te klikken.