Na een update van leap 15.1 naar 15.2 werkt mijn Logitech G602 muis niet meer.
Nu kom ik bij een zoektocht over internet wel meer issues tegen met betrekking tot deze muis, of om preices te zijn, deze USB id:
lsusb |grep Logitech
Bus 001 Device 012: ID 046d:c537 Logitech, Inc.
Maar ik vraag me af of iemand mij kan vertellen of ik misschien op zoek moet naar een verschil tussen 15.1 en 15.2 of een stukje config dat is blijven staan en mogelijk in de weg zit ?
Uiteraard staat 046d in the List of USB ID’s (/usr/share/kcmusb/usb.ids) als Logitech, Inc. (zoals je zelf laat zien), maar device c537 staat er niet in (en dat zie je dus ook niet in jouw lsusb).
Nou zegt dat niet alles, maar het is toch vreemd dat het een onbekend apparaat is in de lijst.
Meer informatie geeft:
lsusb -v -s 001:012
Daar zou toch te zien moeten zijn dat het een muis is.
Waarschijnlijk had ik een oude copy/paste gebruikt, inmiddels zat de usb weer op een andere poort, dus bij deze de output,
het lijkt idd op een muis volgens deze info, maar de cursor beweegt niet.
lsusb -v -s 001:003
Bus 001 Device 003: ID 046d:c537 Logitech, Inc.
Device Descriptor:
bLength 18
bDescriptorType 1
bcdUSB 2.00
bDeviceClass 0
bDeviceSubClass 0
bDeviceProtocol 0
bMaxPacketSize0 8
idVendor 0x046d Logitech, Inc.
idProduct 0xc537
bcdDevice 34.00
iManufacturer 1 Logitech
iProduct 2 USB Receiver
iSerial 0
bNumConfigurations 1
Configuration Descriptor:
bLength 9
bDescriptorType 2
wTotalLength 59
bNumInterfaces 2
bConfigurationValue 1
iConfiguration 4 RQR34.00_B0002
bmAttributes 0xa0
(Bus Powered)
Remote Wakeup
MaxPower 98mA
Interface Descriptor:
bLength 9
bDescriptorType 4
bInterfaceNumber 0
bAlternateSetting 0
bNumEndpoints 1
bInterfaceClass 3 Human Interface Device
bInterfaceSubClass 1 Boot Interface Subclass
bInterfaceProtocol 2 Mouse
iInterface 0
HID Device Descriptor:
bLength 9
bDescriptorType 33
bcdHID 1.11
bCountryCode 0 Not supported
bNumDescriptors 1
bDescriptorType 34 Report
wDescriptorLength 67
Report Descriptors:
** UNAVAILABLE **
Endpoint Descriptor:
bLength 7
bDescriptorType 5
bEndpointAddress 0x81 EP 1 IN
bmAttributes 3
Transfer Type Interrupt
Synch Type None
Usage Type Data
wMaxPacketSize 0x0008 1x 8 bytes
bInterval 1
Interface Descriptor:
bLength 9
bDescriptorType 4
bInterfaceNumber 1
bAlternateSetting 0
bNumEndpoints 1
bInterfaceClass 3 Human Interface Device
bInterfaceSubClass 0
bInterfaceProtocol 0
iInterface 0
HID Device Descriptor:
bLength 9
bDescriptorType 33
bcdHID 1.11
bCountryCode 0 Not supported
bNumDescriptors 1
bDescriptorType 34 Report
wDescriptorLength 169
Report Descriptors:
** UNAVAILABLE **
Endpoint Descriptor:
bLength 7
bDescriptorType 5
bEndpointAddress 0x82 EP 2 IN
bmAttributes 3
Transfer Type Interrupt
Synch Type None
Usage Type Data
wMaxPacketSize 0x0014 1x 20 bytes
bInterval 1
Je hebt niet verteld welke Desktop je gebruikt. Als dat KDE is kun je kijken bij Systeeminstellingen > Hardware > Invoerapparaten en dan Muis. Maar daar staat helaas niets over fabriant/type muis.
Je zegt dat je wel de muiscursor ziet, maar dat hij niet meebeweegt. Wat als je op de knoppen drukt?
Nog iets, ik ben niet zo goed in de verschillend USB versies, maar soms komt op de forums voorbij dat apparaten wel met USB2, maar niet met USB3 overweg kunnen. Nu meld jij dat je een andere bus gebruikt dan eerder. Kun je een andere bus proberen?
ik gebruik Gnome. Maar had dezelfde info al gevonden, binnen de GUI kan ik idd nergens een verwijzing naar merk/type teruig vinden als het om invoer apparatuur gaat.
onder Leap 15.1 heb ik de usb dongle in dezelfde aansluiting gehad, een usb2 is dit denk ik, want de usb3 aan de andere kant heeft een duidelijke blauwe kleur. Maar toen werkte het altijd zonder problemen. Ik heb ook een poging gedaan via usb-c dock, maar ook dat werkt niet.
Ik heb nu voor dit uitzoeken tijdelijk een 2e muis er bij geprikt, die doet het verder prima, dus heb geen cursor gedrag getest zonder die 2e muis, maar dit is sowieso op een laptop die ook een trackpad heeft, dus de cursor zal altijd wel ergens in beeld staan.
De knoppen van de G602 muis geven ook geen enkel response.
Het gaat mij overigens niet eens om alle gaming functionaliteit van al die tig extra knoppen van de G602, maar het formaat van deze muis vind ik gewoon erg fijn om mee te werken, dus als de basis functionaliteit weer werkt ben ik al weer tevreden.
Op andere linux fora wordt voor dit issue verwezen naar een heel lijstje van tools zoals solaar, libratbag, piper etc… maar dat lijkt mij vooral omdat men die extra knoppen werkend wil hebben, en die tools heb ik ook niet gebruikt onder 15.1
Kun je mij vertellen of de suggestie die daar gedaan wordt door terug te gaan naar de vorige kernel mogelijk problemen geeft ? of relatief eenvoudig om te proberen ? en desnoods daarna weer terug naar situatie nu
Dat moet eenvoudig kunnen. Moet vanuit het Grun venster te doen zijn. Je kiest dan de oude kernel. Je verandert daardoor niets. Bij een nieuwe boot gewoon weer zoals het was.
Goed punt, maar ik doelde op dit topic. En ja met een vorige kernel, maar een muis die wel werkt, ben ik blij hoor
Wie dit probleem nu tegenkomt, weet dat het even een oudere kernel moet proberen.
Zelf moet ik nu even geduld hebben voordat er weer een nieuwere kernel is, waarin de fix zit.
Maar ik vind het prima om dit topic tot die tijd open te houden hoor, ik zal het laten weten zodra dat allemaal werkt.
We sluiten sowieso normaal geen topics (behalve als het echt oud is of al magneet voor spammers blijkt te werken), dus je kunt altijd toevoegen als het is gerepareerd (en ik zie in de bug dat dat gaat gebeuren, als het een regressie is wordt er extra hard aan getrokken, het moet wel steeds beter worden, niet slechter ;)).
In ieder geval bedankt voor het melden en het maken en begeleiden van het bug report.