Libreoffice start niet op na laatste patch

Het onderwerp zegt bijna alles.
Systeeminfo: Leap 42.2, KDE.


hws@koos:~> zypper info libreoffice
Gegevens van installatiebron laden...
Lezen van geïnstalleerde pakketten...


Informatie voor pakket libreoffice:
-----------------------------------
Installatiebron    : Main Update Repository         
Naam               : libreoffice                    
Versie             : 5.2.5.1-18.3.2                 
Arch               : x86_64                         
Leverancier        : openSUSE                       
Installatiegrootte : 208,4 MiB                      
Geïnstalleerd      : Ja                             
Status             : actueel                        
Samenvatting       : A Free Office Suite (Framework)

Vermoedelijke oorzaak: gisteren gevonden en aangebrachte patch.
Voor alle zekerheid heb ik geprobeerd of dit zich ook voordoet bij een andere (“test”) gebruiker. JA.

Vragen:

  • Ben ik de enige met dit probleem? In de engelstalige forums heb ik niets gevonden.
  • Hoe kan ik de patch ongedaan maken / teruggaan naar de pre-patch versie?

Bij voorbaat dank voor reacties!
Hans.

Over het “niet starten” kan je natuurlijk meer zeggen door dat, wat je wilt starten, vanuit een terminal window te doen. Dan zie je eventuele foutmeldingen.

Teruggaan. Als je YaST > Software > Softwarebeheer start en dan met zoek het pakket libreoffice, dam kun je rechts het pakket selecteren. Onderaan de lijst is een tab Versies. Daar kun je bijv. de vorige van Update kiezen.

Als je de hele patcherij (YaST Online Update, zypper patch? je vertelt niet hoe je die ptach hent geïnstalleerd) ongedaan wilt maken en je / partitie staat op Btrfs, dan kun je een vorige snapshot gebruiken.

En nee, ik heb ook nog geen paniek op de forums gezien.

Gedaan, maar er waren geen foutmeldingen.

Teruggaan. Als je YaST > Software > Softwarebeheer start en dan met zoek het pakket libreoffice, dam kun je rechts het pakket selecteren. Onderaan de lijst is een tab Versies. Daar kun je bijv. de vorige van Update kiezen.

Dank voor je suggestie. Dit stukje YaST had ik nog nooit geprobeerd. Nu dus wel en met succes. Veel dank !

Als je de hele patcherij (YaST Online Update, zypper patch? je vertelt niet hoe je die ptach hent geïnstalleerd) ongedaan wilt maken en je / partitie staat op Btrfs, dan kun je een vorige snapshot gebruiken.

Was ik inderdaad vergeten te melden. Ik gebruik altijd “zypper clean && zypper ref && zypper lp” gevolgd door “zypper patch”.

Om af te ronden: nog eens dank!

Hans.

Geen dank. Fijn dat het werkt en dat je weer wat geleerd hebt :wink:

Toch wacht ik met spanning af of anderen dit ook hebben (ik moet de laatste patches nog aanbrengen en zal dit zeker proberen).

Ik heb zojuist op een 42.2 systeem

  • LibreOffice Writer gestart, doet zoals verwacht;
  • YaST Online Update gedraaid;
  • systeem ge-reboot omdat er een kernel patch bij zat;
  • LibreOffice Writer gestart, doet hetzelfde als zonet.

Dus ofwel ik heb iets anders dan jij, ofwel het is intussen opgelost. LibreOffice zelf zegt:
Versie: 5.2.5.1
Build ID: 20m0(Build: 1)

Yast zegt: 5.2.5.1-18.3.2

Maar dat zegt natuurlijk niet alles. Ik gelloof niet dat LibreOffice-writer bij de patches zat. Het kan dus in een ander pakket hebben gezeten en weer opgelost zijn.