Als ik in Libre Office Writer lettertype kies URW Bookman L , grootte 12 , is de letter t veel te dik. Sommige letters staan te ver uit elkaar, anderen te dicht op elkaar, dit laatste geldt tevens voor de meeste andere lettertypen.
Als ik naar Yast , Systeem , Lettertypen ga en bij
Voorinstellingen
kies :
Weergave op subpixel
, verschijnt foutmelding :
Warning
You have set LCD filter type (lcddefault). This needs subpixel rendering capability compiled in FreeType library. Unfortunately, we cannot ship it due to patent reasons.
See README.subpixel-patents from yast2-fonts package documentation.
Maar dan in het Nederlands, Ctrl-C Ctrl-V vind ik makkelijker dan typen.
Daarna foutmelding :
Voorkeurslijst voor familie sans serif, serif , monospace bevat geen geïnstalleerde familie.
Ga na dat tenminste een voor elk van deze familie is geïnstalleerd, anders heeft deze voorkeursinstelling geen effect
Lettertype kunnen bijvoorbeeld geïnstalleerd worden via fontinfo.opensuse.org
Enz. enz. enz…
Vraag : hoe moet ik een lettertype installeren van fontinfo.opensuse.org of denk ik helemaal verkeerd en moet ik totaal wat anders doen , want ik lees ook dingen over repo Namtrac ?
Waar haal je dat font vandaan? Ik zie 'm hier nl. niet in LibreOffice ( of andere ).
Wat heb je voor je desktop omgeving ingesteld bij de fonts? Vind 't een beetje gek, ik zie dit nl. noch in Leap, noch in Tumbleweed. Niet in mijn eigen ( al jaren oude ) account, en niet in nieuwe accounts.
Probleem is opgelost , door tijdens installatie van Leap 42.1 KDE
add additional online repositories
aan te vinken,
na installatie eerst naar Systeeminstellingen , Scherm en Monitor , Compositor ,
Backend voor renderen , van openGL naar Xrender.
Dit geldt in ieder geval voor mijn grafische kaart :
GeForce 6150SE nForce 430/integrated/SSE2
Tevens in
Yast
/etc/sysconfig editor
Desktop
te kiezen :
Change FORCE_HINTSTYLE (slight),
USE_RGBA (rgb),
USE_LCDFILTER (lcddefault)
FORCE_AUTOHINT (yes).
Ik kan op dit moment even niet in een Leap installatie kijken, maar in Tumbleweed heeft YaST een eigen module om subpixel hinting / anti-aliasing mee af te stellen.