Leap 42.3 KDE Desktop wordt zwart , na Ctrl - Alt - Del Afmelden en Opnieuw inloggen

Leap 42.3 KDE : Als ik een video bekijk met Dragon Player of met Darktable werk, hangt na een tijdje het systeem, na een ttijdje kan ik weer verder werken, echter wordt de achterliggende desktop zwart , Taakbalk onderaan verdwijnt, na Ctrl - Alt - Del kan ik Afmelden en Opnieuw inloggen.
Ik ervaar dit zowel bij XRender als bij beide versies van OpenGL.
sudo lspci | grep ‘VGA’ :

00:02.0 VGA compatible controller: Intel Corporation 4th Generation Core Processor Family Integrated Graphics Controller (rev 06)

Computer ASUS PRO BP1AD
Intel i3 4160 CPU , 4 GB ram.
Ik heb Packman repository geïnstalleerd ,

Systeempakketten wisselen naar versies in deze opslagruimte (Packman)
en
sudo zypper inr
gedaan.
In het Journaal van Systemd zie ik staan :

The X11 connection broke (error 1). Did the X11 server die?

Aanvullende informatie :
In Journaal voor Systemd zie ik ook staan :

drm/i915: Resetting chip after gpu hang

Mensen, doe geen moeite, ik ga terug naar Leap 42.2. Ik kom over een paar maanden wel weer eens kijken.

Oplossing :
verwijder in Softwarebeheer

drm-kmp-default

Als je daarna de Packman repository installeert en

sudo zypper inr

doet,
zie je dat er weer een

drm-kmp-default
wordt geïnstalleerd.
Deze
drm-kmp-default
werkt bij mij in ieder geval wel goed.

Bron :

Re: [opensuse-factory] Intel GPU hangs (was: Leap 42.3 Which kernel will be...) - openSUSE Factory - openSUSE Mailing Lists

Je was eerder al afgehaakt, maar ook toen waren de release notes er al: https://doc.opensuse.org/release-notes/x86_64/openSUSE/Leap/42.3/
Bedenk alsjeblieft dat we hier allemaal vrijwilligers zijn, met banen, gezinnen Nz. Ik wist bovenstaande al, maar heb niet gepost omdat je aangaf al weer terug te zijn gegaan naar 42.2

Knurpht,

ben er nu achter gekomen dat het lezen van de release notes heel erg belangrijk is.
Mijn excuses als ik daar overheen gelezen heb, dat dat aan te raden is.

Bedenk alsjeblieft dat we hier allemaal vrijwilligers zijn, met banen, gezinnen

Dat besef ik heel goed, juist daarom plaatste ik zo snel mijn mededeling dat ik terug ging naar Leap 42.2,
om te voorkomen dat een vrijwilliger voor niets tijd en moeite aan dit probleem ging besteden
en dan achteraf te moeten vernemen, dat ik weer terug was gegaan naar Leap 42.2 .
Ik was afgehaakt, want mijn pc hing echt om de paar minuten.
Ik heb maar één pc en die moet het gewoon doen, want die heb ik voor heel veel dingen nodig.
Maar ik heb daar inmiddels een oplossing voor gevonden:
Ik had nog ergens een harde schijf liggen, die kan ik bij een volgende release als test-hardeschijf gebruiken.

Maar ik ging natuurlijk wel op zoek naar een oplossing voor dit probleem, want over 5 maanden stopt de ondersteuning voor Leap 42.2

Met vriendelijke groet ,
André