Zet em op https://susepaste.org/ (via rechtsboven: Image). Eeuwig bewaren.
En dan de link naar de pagina (niet naar het plaatje) hier posten (via het wereldbolletje).
De meldingen zijn maar deels zichtbaar. Wat gebeurt er als je via GRUB - Geavanceerde opties, het laatste snapshot probeert op te starten? Als dat werkt, kun je voor inloggen ( je boot dan read-only ), Ctrl-Alt-F2 doen, inloggen als root en
Al geprobeerd.
Grub start gewoon op, na menukeuze lijkt het als de ssd na verloop van tijd leesfouten geeft.
Ik had als schijfruimte nog ca. 20 Gb vrij op home en ook zoiets op het systeem.
Heb een live cd gemaakt.
Het systeem daarmee opgestart
Met Dolphin het systeem bekeken
Bij de schijfaanduidingen stond een soort lock-teken.
Heb de schijf - Home - gekopieerd naar een externe schijf. Dat verliep prima en bij de eerste bestand-overdracht verdween het lock-tekentje van de schijf.
Daarna ook van de Hoofdmap een bestand gekopieerd, ook bij die overdracht verdween het lock-tekentje bij de schijf.
Het systeem afgesloten en weer een normale start gegeven. Binnen enkele seconden stond het systeem up en running.
Hebben jullie een verklaring voor dit fenomeen?
Misschien een gecrashte applicatie die het ordentelijk afsluiten van het systeem heeft geblokkeerd waardoor het opstarten niet meer mogelijk was?
Bij de problematische opstart ca. 25 minuten (kreeg het idee dat de systeembestanden niet benaderbaar waren)
Heb ik gedaan
Opstart via USB met live cd laep 15.1 verliep prima.
De SSD partities waren volgens mij niet gemount.
Maar met Dolphin kwam ik op een gegeven moment wel op de SSD schijf.
Kon een bestand vanaf de SSD schijf kopiëren naar een externe USB schijf en toen verdween het rode cirkeltje markering bij de partitie.
Dit herhaalt bij de partitie waar de systeembestanden op staan.
Daarna het systeem afgesloten en opnieuw opgestart.
Werkt weer!
Een live USB raakt NOOIT je bestaande systeem, zonder actie van de beheerder/gebruiker. Dat is ‘by design’. Hebf even moeten zoeken, maar dat rode cirkeltje markeert een filesystem dat niet goed is. Aangezien je nu met Dolphin hebt aangekoppeld - ik bedoelde met mounten, dat je dat vanuit een terminal doet - wordt het heel lastig, zo niet onmogelijk om te achterhalen wat er precies niet goed was. Ik weet ook niet welke partitie je hebt aangekoppeld, maar zonder twijfel is daar een filesystem check op losgelaten, niets repareert zich spontaan.
Een andere gedachte die ik nog had, is dat je na de snapper rollback niet gereboot hebt. Aangezien je dan geboot hebt van een read-only snapshot, kan ook de markering dat het filesystem weer OK is niet ‘gezet’ worden. Dat gebeurt dan pas bij de reboot.
Maar voor nu is het alleen maar mooi dat e.e.a. weer werkt.
Het opstarten blijf toch problematisch, al twee keer een Snapper rollback uitgevoerd.
Het opstarten en afsluiten verloopt soms heeeel traag (10 minuten).
Is het mogelijk dat het SSD geheugen de fouten veroorzaakt?
De laptop is ongeveer 1 jaar oud.
**