Gebruik het niet zo veel de konsole ,maar als je er wel iets in doet en je krijgt een lijst van gegevens ,dan zit je met een pagina op de PC van die gegevens tot het eind maar je komt op die pagina niet meer terug op het begin van die lijst(moeilijk te beschrijven).
En kan daar maar geen oplossing voor googlen;).
Bedoel je de echte console, dus je scherm zonder GUI? Of bedoel je een terminal emulator programma zoals xterm of Konsole (in KDE) of een andere, binnen je GUI desktop sessie.?
Als je KDE Konsole gebruikt en kun je een heel eind terugrollen in wat er op het scherm stond met de scrollbar rechts. Andere emulatoren hebben mischien een soortgelijke mogelijkheid.
Als je geen terugrolmogelijkheid hebt (zoals op een echte of nagebootste xterm) is het het handigst om he uitvoer door programma’s als more or less te pijpen. Bijv.:
ls -l | less
je krijgt dan niet meer dan er in één keer op je scherm/window past tegelijk. Je kunt ook teruggaan. Zie
man less
Ik gebruikte de KDE konsole en zat dan maar op 1 pagina te kijken :(.
En met
ls -l | less
Krijg ik dan heel mooi alles te zien .weer een mooie om te onthouden.Bedankt !
In Konsole kan je ook de hoeveel hoeveelheid “scrollback” instellen (Engels: Settings -> Edit Current Profile, Scrolling tab), die staat standaard op 1000 regels, zelf heb ik hem op 10000 regels staan.
Op mijn werk zet ik die altijd op Unlimited, dan kan ik na het weekend kijk wat een test voor output heeft gegeven. Dat is dan wel weer zo veel data dat scrollen niet handig is maar dan kopieer/bewaar ik de output in een bestand en open het met de tekst editor. Met “tee” kan je ook zoiets doen maar het handig hiervan vindt ik dat je na afloop kan beslissen of je de output wilt bewaren, al de test normaal verlopen is, is dat niet nodig.
Hoi Marel
Ik had je reactie gemist maar heb hem nu ook op 10000 gezet aan ga hem eens uitproberen.
Bedankt!