KDE desktop: Bij de systeeminstellingen energiebeheer, is de optie hybernation vervallen. Waarom? Oplossing?

Mede forumleden en openSUSE gebruikers,

Hardware Lenovo X1 Nano 16GBRAM 1TB M.2 SSD (en andere Lenovo ThinkPads).
OS openSUSE Tumbleweed
KDE Desktop

De optie om voor hybernation te kiezen lijkt te zijn vervallen na de kernel update/upgrade van vrijdag jl. ook in de 04-03-2023 geen optie om voor hybernation te kiezen.

Hybernation heeft mijn sterke voorkeur boven sleep, waarom is deze mogelijkheijd vervallen en hoe deze alsnog in te stellen?

Heeft iemand hier op het forum tips & trucs?

Alvast mijn hartelijke dank voor jullie input.

Geen idee, heb een Lenovo Ideapad 5 Pro, en daar zie ik de optie gewoon, Maar … kun je 's kijken of patterns-glibc-hwcaps-x86_64_v3 geïnstalleerd is, zo niet of dat installeren het probleem oplost?

Hi G-J, Heel fijn dat je zo snel reageerde.
“patterns-glibc-hwcaps-x86_64_v3” was inderdaad niet geïnstalleerd.
Nu geïnstalleerd en direct een reboot gedaan, echter het probleem persisteert.
Ik heb ook geen idee waar dit in zit, kan het geheel niet duiden.

Opmerkelijk is het volgende:
Op mij X1 Carbon i7 8650U (2018) met nagenoeg dezelfde openSUSE Tumbleweed en overige software installatie (Dual boot met Windows 11 22H2) doet het probleem zich niet voor.
Op mijn T480s i7 8650U (2018) met nagenoeg dezelfde openSUSE Tumbleweed en overige software installatie (Tripple boot met QUBES OS & KALI) doet het probleem zich niet voor.

op Mijn T14s AMD Ryzen 7 5850U met nagenoeg dezelfde openSUSE Tumbleweed en overige software installatie (Dual boot met Windows 11 22H2) doet het probleem evenwel ook voor.

Het zijn dus de laptops uit 2021 en 2022 (de nieuwe hardware), waar het probleem zich manifesteert.

Ik heb het voorlopig voor de X1 Nano Gen 1 & de T14s Ryzen 7 even op sleep ingesteld, echter heb wel de wens om snel naar hybernation terug te gaan.

Je verdere input wordt zeer gewaardeerd.

@knurpht

Hi G-J,
De opmerking over nieuwere systemen maar vergeten, want op beide sustemen deed Hybernation het voor kort gewoon prima. Ik kan het niet duiden.

Verdere input is welkom.

@knurpht en ieder ander,

Na mijn laatste uitgevoerde update/upgrade naar (tumbleweed) kernel 6.2.2-1 is de optie hybernation weer terug.
Alles weer in orde op de X1 Nano i7 & de AMD Ryzen 7 pro hybernation is terug als optie en werkt prima.

1 Like