Kan niet meer inloggen bij OpenSuse 13.1

Wie heeft raad?
Gisterochtend voor een update werkte mijn OpenSuse 13.1 versie nog vlekkeloos. Opstarten ging altijd zonder wachtwoord, ik ben de enige gebruiker.

Ik heb gisteren XBMC en openGL (Nvidea) geinstalleerd.
Daarna - na een reboot - lukt het mij niet meer om in het systeem te komen.

Nu krijg ik bij het opstarten een aanmeldscherm te zien met mijn gebruikersnaam. Type ik het bijbehorende wachtwoord in, dan lijkt het net of Opensuse wil doorstarten (vaag zie ik middenin het schermpje met de vier icoontjes) en keert dan terug naar het aanmeldscherm. Tik ik een onjuist wachtwoord in, dan krijg ik de melding “aanmelden mislukt”.

Onderin het scherm zie ik een gereedschap icoontje; klik ik daarop dan krijg ik de keuze uit acht mogelijkheden:
Standaard; Aangepast; GNOME; IceWM; KDE Plasma-werkruimte; KDE Plasma-werkruimte (sessie in veilige modus); XBMC; Veilige modus

Alleen IceWM werkt met mijn wachtwoord; de rest keert steeds terug naar het aanmeldscherm als ik probeer aan te loggen.
Vanuit IceWM kan ik wel in Yast komen. Heb al de Yast2-Bootloader bekeken, maar daarin is niets gewijzigd. Ik zie dat deze gebruik maakt van bootloader type GRUB2 en opstarten van hoofdpartitie.

Wie heeft voor mij de oplossing of goeie tip? Anders zal ik moeten herinstalleren…

Alvast bedankt.
Groet
Jaap

Vertel eens iets meer over die update. Update is een heel algemeen woord dat op een hoop dingen kan slaan.

Kijk in dat login scherm eens rond, dat zie je knoppen. Een daarvan gaat over de Sessies. Daar moet de juiste geselecteerd zijn. Als je KDE draait moet dat “KDE Plasma Desktop” zijn.

Via Yast Softwarebeheer heb ik XBMC en nvidia-glG03 (OpenGL) laten installeren.

Zojuist via Softwarebeheer XBMC weer laten deinstalleren, zonder bevredigend resultaat; maar na deinstallatie van nvidia-glG03 loopt het systeem weer gewoon door en kan ik weer in Opensuse.
Ik denk toch dat het ligt aan de nvidiadriver. Helaas vraagt XBMC om openGL, dus die laat ik maar links liggen.

Dank voor de reacties; hierdoor ben ik ook weer meer gaan nadenken :slight_smile:

Groeten
Jaap

Software aan je systeem toevoegen is toch wel iets anders dan “update”.

Laten installeren of zelf geselecteerd?

Volgens jou signature heb je een Geforce 7300GT. Als ik me niet vergis dan moet je een andere variant van de NVidia driver hebben. Ik voeg meestal de NVidia repo toe in Softwarebeheer en laat dan YAST zelf de juiste variant kiezen. Mocht dit niet lukken dan zou ik de one-click van deze pagina eens proberen -> SDB:NVIDIA drivers - openSUSE Wiki Pik dan wel de driver voor de Geforce 6 en 7 serie.

Ik heb het idee dat je de verkeerde driver hebt en dat daardoor KDE niet wil starten. Je hebt mazzel dat je het inlog scherm ziet. Ik kreeg meestal alleen een command prompt :slight_smile: