Eerst een paar dingen om de communicatie hier te vergemakkelijken.
Als je computer code hier post, doe dat dan aub tussen CODE tags. Je krijgt die door bij het maken van de post bovenaan in de werkbalk op de knop met het # te klikken. En dan kopie/plak ertussen. Dat is is makkelijk om te weten zonder uitleg, dus schaam je niet als je dat niet wist.
De tekst die je laat zien is prima: de prompt, het commando, de uitvoer (en eventueel de volgende prompt, je laat dan duidelijk zien dat dit alles is).
Maar kopie/plak werkt natuurlijk twee kanten op. als ik dus vraag om
ping -c1 192.168.1.1
en je kopieëert/plakt dat krijg je vast niet
ping -cl 192.168.1.1
Ook is het altijd beter om eerst te kijken wat een kommando gaat doen. Je gelooft mij kennelijk op mijn eerlijke gezicht, maar wat als ik een gevaarlijk kommando geef (al dan niet per ongeluk)? In dit geval kijk je dus met
man ping
en dan zie je voor -c:
-c count
Stop after sending count ECHO_REQUEST packets. With deadline option, ping waits for count ECHO_REPLY packets, until the timeout expires.
Die 1 is dus een getal en niet een l.
Ok, genoeg achtergrond. Terug naar het probleem.
Je hebt een draaiende (UP) netwerk kaart eth1 (kabel).
Je kan contact maken met je router.
Je hebt een default (verstek) route door je router naar buiten.
Je kunt contact maken met 130.57.66.6 en dat is het adres van de openSUSE forums. Je hebt dus wel verbinding met het internet!
Je kunt de forums niet aanspreken met hun domeinnaam. Je hebt dus een probleem met het oplossen van domeinnamen (DNS).
Waarschijnlijk is het bestand /etc/resolv.conf niet goed… Je kunt dat hier laten zien met
cat /etc/resolv.com
en dan kunnen we eraan gaan prutsen, maar het is waarschijnlijk het vlugst als je het als root) weggooit
rm /etc/resolv.conf
en dan even opnieuw boot…
Als laatste, ik hoop dat je nu ziet dat je beter kunt vertellen wat je doet en wat er er gebeurt (Ik probeer met Firefox naar … te gaan en ik krijg …) dan om je conclusie (geen verbinding met internet) hier te posten.