Introductie vertalen wikipagina's van openSUSE

Pagina’s vertalen vraagt twee vaardigheden:
1 Goede taalbeheersing van Engels en Nederlands
2 Kennis van de eenvoudige Wiki markup language of de bereidheid die kennis op te doen (net als ik vorig jaar)
Vrijwel iedereen die zich bezighoudt met Linux, kan dit werk dus doen.

Het vertaalteam bestaat nu uit twee leden (ik ben geen “lid” maar een actieve vrijwilliger):
openSUSE:Vertaalteam - openSUSE

Wiki pagina’s gebruiken een eigen markup language, die afwijkt van bijvoorbeeld HTML en XML. Dat is natuurlijk wennen, maar het is gelukkig niet moeilijk. Kijk eerst eens op deze pagina’s:
Help:Vertalen naar het Nederlands - openSUSE
Help:Bewerken - openSUSE
en:
Help:Translation - openSUSE

Iets over de structuur van de wiki
De hoofdpagina:
openSUSE
Dan kun je door onderaan op een item te klikken, andere pagina’s openen, bijvoorbeeld de portal van Zypper:
Portal:Zypper - openSUSE
Een portal biedt toegang tot SDB pagina’s:
SDB:Zypper usage 11.3 - openSUSE
SDB:Zypper problemen oplossen - openSUSE
En dan zijn er ook nog documentatiepagina’s en help pagina’s (en nog meer soorten).

Op deze laatste pagina tref je halverwege een “sjabloon” aan, met de tekst ‘Dit artikel is nog maar gedeeltelijk vertaald. Als u mee wilt helpen met vertalen lees dan Wiki vertalen naar het Nederlands.’
Aha, laten we daar op klikken, want dat brengt ons naar een Help-pagina:
http://nl.opensuse.org/Help:Vertalen...het_Nederlands
Nu zien we dat deze zypper SDB pagina nog niet helemaal is vertaald, hier is dus werk te doen, en op de Help pagina vind je hoe je dat moet doen.

Lees de help pagina en klik eens op de link bewerken: je ziet == tekens en {{ hutseflutsen. Zo geeft = het niveau van de koptitel aan (hoofdstuk, paragraaf, etc) en zorgt ervoor dat er aan het begin automatisch een inhoudsopgave komt. De accolades geven onder meer aan dat hier een sjabloon wordt aangeroepen. Het is niet moeilijk, maar wel even wennen.

Een voorbeeld van een Portal en SDB pagina’s, die ik al deels heb aangepakt:
https://nl.opensuse.org/AMD
Waarvoor ik eerst de verouderde Engelstalige pagina’s moest herzien, by the way. Een schone taak.

En nu aan het werk! Ik heb maar een fractie toegelicht, hoop dat dit je op weg helpt en de rest ontdek je zelf. En anders weet je me te vinden.