installatie Leap 15 faalt op Lenovo Legion Y520

Ik heb een lenovo legion Y520. Nu heb ik daar Windows en Ubuntu op draaien. (Installatie Ubuntu 16, 17 en 18 gaven alleen de gebruikelijke problemen: RAID en IDEAPAD die ik heb kunnen omzeilen).

Als ik de Leap 15 network install opstart, kom ik niet verder dan een scherm met 3 groene lijnen over elkaar heen (ik kan hier jammer genoeg geen plaatje neerzetten). Hoe kan ik debuggen wat er aan de hand is?

Loek

Ha Loek, welkom hier.

Geen idee wat die “gebruikelijke problemen” zijn bij Ubuntu, mbt RAID en IDEAPAD.
Als je op Esc drukt meteen na het booten van de network install, zou je de console moeten zien. En de meldingen daarin, da’s al vast één.
Plaatsen van plaatjes hier direct kan niet, dan zou alles op onze servers komen te staan, terwijl we die ruimte beter kunnen benutten en we een veiligheidsrisico aan zouden gaan. Wel kun je op paste.opensuse.org rechts boven op Image klikken, een plaatje of foto uploaden en de link hier plaatsen. Da’s sowieso ook voor langere output wel handig. Da’s twee
En, dat kun je hier http://download.opensuse.org/distribution/leap/15.0/live/ live images downloaden, die o.a. een failsafe modus hebben. Als falesafe wel werkt, kunnen we in ieder geval uitvinden welke opstart-optie evt. toegevoegd kan worden om het systeem te kunnen starten.

Maar, ik zou beginnen met een Live image. Als dat werkt, kun je van daaraf ook installeren.

Bij vragen, kom gerust terug, bij slagen, laat 't weten

En, ook veel plezier ermee.

Dank voor je welkom. Ik ben inderdaad nieuw op dit forum, maar ik heb een halve eeuw ervaring in de IT, ken Linux al sinds eind 90er jaren, en SuSE (Have a lot of fun!) als eerste distributie op de s390 (mainframe) servers in 2000.

Recente Lenovo laptops komen met een pre-installed WIN10 die de SATA controller in een zogenaamde RAID mode gebruikt Er is (nog) geen Linux kernel die dit RAID aan kan., daardoor wordt de SSD niet herkend. Door in de BIOS de SATA controller mode op AHCI te zetten kan de SSD toch op de ouderwetse manier gebruikt worden.

Het Linux kernel module IDEAPAD-LAPTOP neemt aan dat alle Lenovo laptops een hardware switch hebben (RFKILL) om de draadloze verbindingen aan of uit te zetten, tenzij die laptop in een tabel genoemd wordt. Deze Y520 heeft die hardware switch niet en staat nog niet in die tabel, dus standaard staat de WIFI uit en is niet aan te krijgen. De algemene bypass is het blacklisten van ideapad-laptop module. Dit geeft wel bijwerkingen met onder andere sommige Fn key combinaties. Ikzelf maak een local patch op het ideapad-laptop kernel module om de Y520 in de tabel te zetten. (Nu nog even uitzoeken hoe ik 1 module op SUSE LEAP kan aanpassen).

Alle Leap15 iso bestanden die ik kon vinden heb ik geprobeerd, maar iedere keer kwam ik niet verder dan het Leap logo, of de drie groene balken. Ik heb ook 42.3 geprobeerd, en daarmee kon ik probleemloos een install doen.

Toen ik nogmaals de Leap15 release notes doorlas zag ik het staan: 4.1 Hang on Machines with Nvidia GPUs and Hybrid Graphics. De bypass is om te booten met optie nouveau.modeset=0.

Dat werkt. Nu heb ik een werkende Lenove Y520 met Windows Ubuntu en Suse.

Loek

Hallo Loek,

Welkom en bedankt voor het delen van je oplossing.
Hier kunnen we vast meerderen weer mee verder helpen.
Als ik een soort gelijke situatie tegen kom denk ik even terug aan jou post.

Mvg
Wesley