installatie is niet leesbaar

Wou op mijn werkstation een nieuwe installatie van tumbleweed uitvoeren.
Iso gedownload op mijn andere(Fedora) werkstation, full iso en ook de netinstall iso.
Eerst de volledige iso geflasht op usb stick en opgestart, toen de installatie zichtbaar werd was dit in een onleesbare schermresolutie.
Zelfde resultaat met de netinstall iso.
Als mediaschrijver heb ik zowel fedora mediawriter en balena etcher geprobeerd.
Voorlopig heb ik gecko linux nu draaien maar zou toch liever een echte tumbleweed installatie hebben.
Weet iemand wat de oorzaak kan zijn hiervan?

Heb je de gedownloade files gecontroleerd met de checksum?

Ik weet niet wat al die programmas die je hebt gebruikt om een installatie USB geheugen te schrijven precies doen. Ik zou dd gebruiken. Is op alle Linuxen te vinden.

Krijg je die rare resolutie al gelijk bij het eerste scherm (waar je kan kiezen uit o.a. installatie, rescue, booten van disk, enz.)?

Ik zie nu dat je hetzelfde in het Engelse deel hevt gevraagd. Het is niet zo leuk als er twee discussies zijn die volledig langs elkaar heen gaan. Mensen die antwoorden stoppen daar hun vrije tijd in, maar dat betekent niet dat die vrije tijd inefficient gebruikt kan worden.

@hcvv: zal in het vervolg er op letten om niet in het Engelse deel dezelfde vraag te stellen
is opgelost en ook weer niet,
heb de resolutie in de installer aangepast en alles ging zijn gang.
wanneer ik nu opstart is ssdm in een onleesbare resolutie, gelukkig kan ik mijn wachtwoord invoeren en enteren waarna tumbleweed opstart in normale resolutie

Als je redelijk met engels overweg kan heb je daar een groter gehoor. Maar je moet een keuze maken. Of op zijn minst zeggen dat je het daar ook hebt gevraagd (met een link). Het gaat er niet om om het moeilijk te maken, maar om tijdverspilling te voorkomen.

Is GRUB wel met de goede resolutie?

Je zou eens kunnen kijken in YaST > Systeem > Boot Loader; Tab Kernelparameters. Klopt het daar? (het is een uitklap menu met diverse waardes, maar als jouw waarde er nier bijstaat kun je daar ook intikken 1920x1080 bijv.). Dat gaat daar inderdaad niet over sddm, maar over de kernel en Grub, maar het kan zijn dat SDDM dat overneemt. Als het daar goed is, niet aankomen. Dan moeten we verder zoeken.

YaST > Systeem > Boot Loader; Tab Kernelparameters daar staat vermeld : Autodetect by grub2 dus deze zal wel goed zijn veronderstel ik?

Ik vroeg

Is GRUB wel met de goede resolutie?

Daar heb je geen antwoord op gegeven.
Als Grub er goed uitziet, zal de autodetect wel werken.

Je zou een andere displaymanager kunnen proberen om te kijken of het SDDM is of meer algemeen.

YaST > Miscelanious > Alternatives.
Zoek in de lijst defaultdisplaymanager. Selecteer en rechtsonder Bewerken. Zoek in dat lijstje (even scrollen) naar lightdm. Selecteer en Keuze maken. Reboot en kijk wat er gebeurt.

ik zie daar enkel drie keuze’s nl:

/usr/lib/X11/displaymanagers/console
/usr/lib/X11/displaymanagers/sddm
/usr/lib/X11/displaymanagers/xdm

lightdm zit er niet tussen, kan dit komen door dat ik een net-installatie heb gedaan?
Ik heb trouwens het gevoel dat Filesystem Snapshots ook niet werkt aangezien ik geen entry zie in grub?

Je kan natuurlijk lightdm installeren. Je kunt ook xdm proberen.

Ik heb zelf nooit een netinstal gedaan, maar ik geloof niet dat daar beperkingen uitrollen. Het gebruikt tenslotte the officiële repos, inclusief de update rpos, en is geheel bij de tijd. En waarom zouden ze minder dingen installeren als alles ter beschikking is.

Welke desktop gebruik je eigenlijk?

Ik gebruik geen btrfs en dus niet de snapshots daarvan, dus ik heb daar ook niets van in Grub.

plasma desktop, zal eens proberen met xdm en zien wat het geeft. wordt vervolgd

xdm en console geven allebei hetzelfde resultaat nl. een onleesbare opstart, heb het voorlopig terug op sddm geplaatst aangezien dit nog het beste van de drie eruit komt.
Raar dat in de console inlog ook het scherm om op te starten vervormt is.

Heb om het wat duidelijker te maken even een foto genomen:

http://i.imgur.com/AlRnH2G.jpg](https://imgur.com/AlRnH2G)

Blèh!.

Ik ben bang dat dit boven mijn pet gaat. Waarschijnlijk wil iemand met meer verstand in deze richting weten welke grafische kaart je hebt en zo.

Ik denk dat je het best weer naar het englese stuk kunt gaan. Nieuwe draad (trekt beter de aandacht). Eventueel met een link naar je eerste probleem. En met foto. Ook het feit dat na inloggen alles goed gaat is van belang.

Ik ben echt benieuwd wat dat gaat opbrengen ;).

Je kunt in ieder geval werken heb ik begrepen.

ok, toch bedankt. Voorlopig stoor het me niet aangezien het enkel bij de opstart is. Waarschijnlijk zal ik een deezer dagen een nieuwe installatie uitvoeren.

Heb vandaag mijn systeem zodanig ingesteld zodat het automatisch inlogt, bij deze is voor mij dit dus opgelost.
Toch bedankt voor het meedenken.

Nou ja, dat heet een “by-pass” :slight_smile:

Maar als je tevreden bent is alles verder OK. Veel plezier met openSUSE.

@Darknetmatrix
@HCVV

Mijns inziens is er toch echt wel iets mis met de Tumbleweed ISO van 20-11-2022

Na update start Grub prima (leesbaar) op.
Vervolgens blijft de doorstart naar de Tumbleweed/KDE desktop hangen en loopt niet door. Ik kan blijven staren naar het draaiende rondje.
Alvorens ik het Tumbleweed logo met het draaiende rondje in beeld krijg, komt heel kort (te kort om te lezen) iets in beeld over het intypen van mijn SSD password.
Ik krijg het kader alwaar ik mijn SSD pasword moet intypen niet in beeld omdat de start blijft hangen.
Het systeem start dus niet door naar de desktopomgeving (KDE)

Als ik in Grub echter kies voorhet opstarten in een read only snapshot is het geen enkel probleem en start het systeem door.

Het betreffende systeem:
Lenovo ThinkPad X1 Nano i7 1180G7 16GB RAM 1TB SSD
Dual boot Windows 11/OpenSUSE
Systeem en home partitie BTRFS
Home partitie van openSUSE is LUKS encrypted

@darknetmatrix
@HCVV

Vergeet mijn post van hiervoor maar.

Als ik met met “ctrl alt f2” virtuele terminal oproep krijg ik de hiervoor bedoelde tekst die kort in beeld verscheen te lezen en die vraagt gewoon om mijn LUKS password (conform verwachting maar te snel uit beeld). Dus ik kan verder werken, want na het intypen start alles vlot door…

Waarom nu het grafische kader waarin het password normaalgesproken wordt ingetoetst niet verschijnt is mij een raadsel.
Ik herinner mij echter dat ik iets dergelijks al een eerder heb gehad en dat Henk (HCVV) mij daar destijds op dit forum mee heeft geholpen.
Iets met de home partitie encryptie van de SSD.

Ik ga eerst eens verder kijken dan mijn neus lang is en als ik er niet uitkom laat ik wel weer van mij horen.

Dit lijkt me gewoon een in grub of de installer met de support voor een encrypted home partitie.

Het zou niet gek zijn hiervoor een issue op https://bugzilla.opensuse.org/ te openen maar om het opgelost te krijgen is het wel nodig om het issue te volgen en mogelijke gevraagde informatie aan te leveren.

@marel
Dank voor je reactie.
Ik wilde er juist een nieuwe Thread over opzetten, omdat het toch een wezenlijk ander probleem is dan door darknetmatrix als OP werd aangekaart
Zojuist

zypper ref

gevolgd door

zypper dup

ophet systeem van mijn vrouw gedraaid (een Lenovo X1 Carbon i7 8650U Dual boot W10 & openSUSE Tumbleweed) en daar doet zich nu exact hetzelfde euvel voor met de distributie upgrade van vandaag.

Ook op deze X1 verschijnt nu geen kader meer om het LUKS decryptie paswoord in te toetsen en is het noodzakelijk om met Ctrl-Alt-F1 het schem weer teoorschijn te toveren, teneinde het decryptie password in te voeren. Het lijkt er inderdaad op dat er een BUG in zit .

Ik zal een issue openen en met plezier alle gevraagde informatie aanleveren en het issue volgen.
Daarnaast open ik een nieuwe Thread voor alle duidelijkheid.
Grub heeft altijd met de encrypted home partitie gefunctioneerd. Ik heb nooit een andere bootloader gebruikt en altijd al mijn home partitie versleuteld.