HP printers

Dat het snel gaat.
Gisteren de printers met HPlip voor 12.2 aan de praat gekregen op de desktop.
Vandaag is er al een versie HPlip voor 12.3. werkend op de laptop
Dat gaat goed zo.

Heb tussen 1997 en nu in totaal 4 HP printers gehad, nog nooit meegemaakt dat 't niet werkte na installatie. Wel dat er (de nieuwste heeft Wifi) iets haperde in de verbinding, en cups dit niet zelf herstelde. Bij mij is het dan met

cupsenable HP

weer klaar, of met een “Start printer” in de HP toolbox. Ook het vinden van de draadloze printer werkt prima overigens.
Nou moet ik erbij zeggen, dat ik bij voorkeur ga voor een lekker goedkoop modelletje, dat al geruime tijd op de markt is, een opruimertje. Dit vanuit het idee, dat als er wat mee is, anderen dit vóór mij al ervaren hebben.

Heb ook altijd een betaalbaar model in huis of voor de klant. Juist vaak de wat nieuwere modellen voor netwerk en wifi.
Dat er problemen zijn komt met HP zelden voor of is juist makkelijk te tackelen.
gelukkig maar.

@ Knurpht even Off topic; Met Skype is het helaas wel anders gesteld. Je snapt hem al alles weer onderste boven op de laptop.
Gelukkig werkt jouw howto nog wel.rotfl!

oren van die HP s

Goed te horen. Wanneer het monitor bevriezen opgelost is heb ik nog een wat oudere, professionele scanner, een HP 6100 SCSI scanner,die het ooit in veel eerdere Linux versie prima deed. Ik wil het ding graag weer werkende krijgen omdat het een van de weinige scanners met een > A4 formaat is.

Uit nieuwsgierigheid heb ik vorige week 13.1-M4 geïnstalleerd (in een vrije partitie, uiteraard). Probleemloos.
Verrassing:toen ik, na de installatie, mijn hp printer (hp laserjet P1102) inschakelde volgde een melding van de apparaatmelder dat de printer ontdekt was en even later dat hij werd geïnstalleerd. Helaas: het printen van de testpagina mislukte: ontbrekende plug-in. Niet verrassend, want er was niet gevraagd om de gebruiksvoorwaarden voor de plug-in van hp te accepteren.

Voor zover ik weet kan de plug-in alleen worden geladen via het pakket hplip. Dat stond kennelijk niet op de dvd, maar kon gemakkelijk uit de repo worden gehaald.
Nu dus installatie via hplip, met download van de plug-in met als resultaat een werkende printer.

In Yast en CUPS gezien dat de printer nu twee keer aanwezig is. De oudste versie weggehaald. Printen werkt nu.
Voor alle zekerheid bij een latere herstart van 13.1-M4 geverifieerd dat de printer niet opnieuw “automagisch” wordt geïnstalleerd. Dat bleek ok.

De auto-installatie is kennelijk niet in staat deze printer te installeren. Ik vermoed zelfs, in lijn met mijn ervaringen met 12.2 en 12.3, dat het niet mogelijk is om deze printer anders te installeren dan via hplip.

Mijn vragen:
a) Heeft iemand andere ervaringen?
b) Is dit belangrijk genoeg om het in het engelstalige “Pre-release-beta” forum te melden?

Voor wat printers betreft ben ik het geloof in automagie al jaren kwijt. Niet alleen onder linux. Commentaar van een klant die openSUSE gebruikt: “dat ding kan toch zien, dat er in lade 3 voorgedrukt briefpapier zit? Waarom maakt-ie daar dan geen aparte wachtrij voor aan? O, ik zie 't al, er zit niet eens papier in”.
Voor HP printers biedt de Yast printermodule overigens een prima doorsteekje.

Tijd niet gezien! prettige vakantie gehad?

Terzake:
Om te beginnen deel ik je afkeer van de automagie, mooi geïllustreerd met je anecdote.
Het probleem is, denk ik, vooral dat er teveel “instanties” zijn die zich bemoeien met de installatie - in dit geval van een printer:

  • De apparaatmelder die de nieuwe printer vindt en dan meteen aan het installeren gaat (Trouwens, zit dit bij KDE of bij openSUSE?),
  • Het KDE menu “systeeminstellingen” -> Printer
  • Yast
  • hp-setup (onderdeel van hplip).

Alleen de laatste verzorgt de download van de benodigde plug-in. De andere, inclusief Yast, melden een complete installatie waarbij de gebruiker geen werkende printer heeft. Ik kan me voorstellen dat een beginnende gebruiker hier geen raad mee weet.
In Yast is er wel een klikknop om hplip te gebruiken, maar de installatie start al voordat de gebruiker die heeft kunnen bedienen.
Het is natuurlijk (achteraf gezien :slight_smile: )geen rocket-science om een workaround te verzinnen, maar het is wel gedoe dat eigenlijk niet nodig zou moeten zijn.