Howto opzetten server

Dag allen,

Ik heb een computer over,
Ik heb langer het idee om mezelf eens te leren hoe je een server voor foto’s, muziek en documenten op kan zetten BINNEN het huisnetwerk. Het hoeft NIET benaderbaar te zijn van buitenaf.
Uiteraard wil ik dat opzetten met opensuse omdat ik daar inmiddels wel aardig mijn weg in weet te vinden.

Heeft iemand een verwijzing naar een NL handleiding waarin stap voor stap wordt uitgelegd wat te doen? Indien niet van opensuse wel in het NL graag

Grtz
Karel

Voor foto’s, muziek en documenten zou je kunnen denken aan een Samba server, die kan je opzetten via Yast. Een Samba server is ook te bereiken vanaf a Windows computer en een smartphone.

De standaard Unix/Linux manier van netwerk sharen heet NFS, de server opzetten via Yast lijkt niet te kunnen maar gaat via exportfs. Via Yast kan je wel de NFS client opzetten. Zie ook https://forums.opensuse.org/showthread.php/526239-NFS-timeout.

Nou heb ik jaren met NFS gewerkt, en ook de serverkant kun je heel makkelijk opzetten via YaST. Het slimst is om yast2-nfs-server te installeren, YaST even afsluiten en opnieuw starten en je hebt de NFS server module ook. Als je ook wiindozen hebt, dan is Samba beter. Samba is wel een stukje lastiger, je moet nl. ook de samba users aanmaken en er zijn nogal wat instellingen te “zetten”. NFS is veel meer “exporteer dit over het netwerk”, op de client “koppel dit aan”.
Andere opties die je hebt: in de bestandsbeheerders kun je ook netwerkkoppelingen aanmaken. Zo benader ik servers via sftp koppelingen, werkt ook prima.

Dank beiden!

In mijn netwerk is geen Windows, dat maakt de keuze eenvoudiger. NFS dus.
Als ik het kort mag samenvatten:
installeer een kale versie van opensuse op de (wat ik dan noem) server. Vervolgens zoals aangegeven

Het slimst is om yast2-nfs-server te installeren, YaST even afsluiten en opnieuw starten en je hebt de NFS server module ook.

En dan NFS op mijn daily tumbleweed installeren?

of is dit iets te kort door de bocht?

grtz
Karel

Heel kort:
PC-1, server, met nfs-server, exporteert shares over het netwerk, een fixed IP is handig
PC-2, client, met nfs-client, koppelt de shares lokaal aan.

Thnx! ik ga lekker knutselen
Grtz
Karel

Hallo Karel,

Is het nog gelukt met je nfs netwerk?

Groeten

thank you, guy.](https://dhtax.com.vn)