De titel zegt het allemaal.
Ik heb het net afgespeurd maar nergens een eenduidige uitleg gevonden van het gebruik van een fingerprint device om Yast te openen.
Bijvoorbeeld onze eigen wiki: Wiki Verteld wel wat er allemaal geopend kan worden maar vervolgens niet hoe!
Dus, wellicht een idee om daar eens wat meer licht op te schijnen.
Weet iemand hoe je Yast (o.a.) unlocked met fingerprint?
Het lijkt mij van belang om te weten welke desktop je gebruikt omdat de desktops verschillende mechanismes gebruiken om een programma (zoals YaST of Dolphin in Superuser mode) te starten. KDE doet dat met kdesu. Het enige dat ik van kdesu weet is dat het een pop-up venster geeft en daar kan je dan het wachtwoord voor root ingeven. Ik heb geen idee hoe je kdesueen vingerafdrukapparaat kan laten gebruiken in plaats van de tekstinvoer. De man pagina zegt daar ook niets van.
Overigens, ik neem aan dat je begrijpt dat voor inloggen en, ontsluiten van een gelocked scherm het wachtwoord of de vingerafdruk van de gebruiker nodig is en voor draaien van pogrammas als roothet wachtwoord, en dus eventueel de vingerafdruk, van root.
Dat laatste finger van root is duidelijk. Geen probleem want dat ben ik. Maar wel even enroll nieuwe print. Duidelijk. Ik gebruik inderdaad KDE. Dat is voor het eerst in mijn leven dus ik had ff niet gedacht aan kdesu.
Niet dat het zin heeft want hierover staat ook niets op het net. Dus mijn hoop is nu echt gevestigd op deze site!
Nico, ik kom er net achter, dat de YaST menu entry niet kdesu gebruikt, maar xdg-su. Daarop zoekend: Google Search . Dit geeft me de indruk dat je e.e.a in /etc/pam.d/su moet zetten, nadat je dat bestand uit /usr/lib/pam.d gekopiëerd hebt. En daarmee een aparte fingerprint entry creërt voor su . Het AI verhaal lijkt me in dit geval correct.