Wat de titel al zegt…
Wat is de correcte manier om software te verwijderen / deïnstalleren.
Vandaag heb ik Lutris uitgeprobeerd.
Een programma om games te spelen (ook die alleen voor Windows zijn gemaakt)
Geïnstalleerd via Yast.
Verder niet belangrijk…
Het programma beviel mij niet en ik besloot het te verwijderen (ook weer via Yast)
Wat ik niet in de gaten had was dat deze software behoorlijk wat andere software nodig had om te kunnen werken.
Ik gebruik Plasma 5, en het programma had een hele hoop Gnome-software nodig
O.a de keyring van Gnome werd geïnstalleerd.
Heel erg lastig want bij elke reboot vroeg deze keyring naar mijn wachtwoord.
Al met als vond ik het dus niks en heb Lutris verwijderd.
Maar alle software dat werd geïnstalleerd om Lutris te kunnen draaien blijft allemaal geïnstalleerd.
Het wordt niet meer automatisch verwijderd als ik Lutris probeer te verwijderen.
Ik moest zelfs enkele programma’s ( zoals de keyring) een taboe op zetten omdat ik het niet meer kon verwijderen.
dwz ik kan het wel verwijderen maar het wordt automatisch weer geïnstalleerd bij de volgende update van mijn systeem
Mijn vraag is, hoe kan ik een programma weer verwijderen en ook alle extra software dat ook werd geïnstalleerd?
Dat is inderdaad niet makkelijk. Het beste was om bij installatie het lijstje van extra te installeren pakketten over te nemen.
Volgens mij kun je in /var/log/zypp/history opzoeken wat er allemaal is geïnstalleerd toen je dat pakket installeerde.
Het achterliggende probleem is dat het systeem niet “weet” waarom iets is geïnstalleerd. Het is er. En zegt niet veel als het niet door een ander pakket wordt vereist. Tenslotte wordt bijv. Firefox ook niet dor een ander pakket vereist, maar simpelweg door de gebruiker.
YaST heeft wel via View > Package Groups een groep Unneeded Packages, maar dat geeft je zo’n lijst van dingen waarvan je er heel veel zelf nodig hebt. Ik geloof dat dat in Tumbleweed al is weggehaald wegens: zinloos.
Klinkt aardig in de man page. Ik neem aan dat het alle dependencies van het pakker neemt en controleert of die niet dependencies van een ander pakket zijn. Hopelijk zitten daar geen addertjes onder het gras.
Dank je, werkte perfect.
Ik had Lutris via Yast verwijderd dus eerst weer geïnstalleerd, daarna in een terminal verwijderd.
67 programma’s werden nu ook verwijderd (inclusief de keyring)
Heb 't net 's even weer getest, en 't werkt precies zoals 't zou moeten op Tumbleweed. Deps die ook voor andere pakketten geïnstalleerd moeten zijn worden keurig met rust gelaten.
Dat geeft een lijst met software pakketten die niet (meer) nodig zijn dus mocht je -u vergeten zijn dan kan het altijd nog later. Verder kan je zelf beslissen of je echt het pakket deinstalleren.