GRUB probleem

Heb vandaag opensuse 11.3 willen installeren op mijn USB HDD (externe) zodat ik met de interne HDD windows kan gebruiken zonder te moeten kiezen welke os ik wil opstarten maar het grub menu werd op mijn interne HDD geintalleerd heb deze dus verwijderd en gebruik terug de MBR van windows, maar hoe kan ik de grub menu nu op mijn USB HDD installeren?
:frowning:

Heb gezien dat je ook al in de franstalige forums gepost hebt.

Tijdens de installatie kun je kiezen waar je de bootloader geĂŻnstalleerd wilt hebben. Daar is het misgegaan.
Je kunt dit herstellen door te booten vanaf een LiveCD, het geïnstalleerde systeem “over te nemen” en dan GRUB opnieuw te configureren via Yast, maar dan met installatie naar de juiste disk. Als je met de franstaligen niet verder komt, laat het dan weten. In ieder geval is output van


su -c 'fdisk -l'

dan nodig, met de externe disk aangesloten en “aan”.

Interesant… wist niet dat dat kon… Hoe gaat dit in z’n werk? Gewoon de cd erin en dan pakt hij de instalatie op de harde schijf?

Ben er ook wel benieuwd naar.

Ik zal er vandaag of morgen even een NL-HOWTO van maken, hoe je je geïnstalleerde systeem kunt “overnemen” met behulp van een LiveCD.

Ik had nog wat aantekeningen liggen, heb Systeem overnemen met een LiveCD er van gemaakt. Checken jullie 'm even ?

Wat een elegant kunstje ! En ik verbeeld me nu weer iets meer te begrijpen.
Maar, helaas, bij mij werkte het niet.
De live-usbstick met openSUSE 11.3 geboot en het recept afgewerkt.
Na het mounten van /proc en /sys heb ik, nog steeds als root, “yast2” ingetypt en dat leverde de foutmelding: “cannot control to x-server: 0.0” (opmerking: achteraf lijkt het er op dat ik iets heb overgeslagen bij het overschrijven van deze tekst, sorry !)
Toen geprobeerd via het Kickoff menu->system (yast) -> boot loader. Resultaat: “Error: because of the partitioning the boot loader cannot be installed properly”.
Het lijkt er op of Yast naar de live-installatie kijkt. Wat heb ik verkeerd gedaan?
Nou ja, voor mij is het op het moment niet urgent: geen haast, dus!

Er zijn zo op het eerste oog 2 mogelijkheden:

  • Je hebt niet de juiste partitie aangekoppeld
  • Je hebt de “chroot” niet uitgevoerd.

Ik ga nu zelf even booten van een LiveCD en het nog eens checken

Ik had het “eerste oog” niet zomaar moeten vertrouwen, en de foutmelding beter moeten lezen !!! Dan had ik gezien, dat ik ‘yast2’ had opgestart, dat een volledig draaiende X-server nodig heeft, en dat werkt nou net niet. Gebruik geen ‘yast2’, maar ‘yast’, dan krijg je keurig Yast in de prachtig blauwe curses interface. Start bijv. de software installer en kijk dan naar de repos, je zult zien, dat dat die van je geïnstalleerde systeem zijn.

NB. Ik zal de tekst in de HOWTO aanpassen

  1. Voordat ik verder ging met “yast2” had ik gecontroleerd dat ik de juiste partitie te pakken had.
  2. De uitleg van de werking van de in te type commands maakt je verhaal tot iets veel beters dan alleen maar een recept. Dank !
  3. Op het moment geen tijd om het nog eens te proberen, maar dat komt nog wel.