GRUB-opstartscherm - onmogelijke navigatie

Hallo,

Ik gebruik openSUSE 11.4 64 bits met KDE, geïnstalleerd op een dual-boot machine met Windows XP.
De boot-loader is GRUB.

Oorspronkelijk gebruikte ik een draadloos toetsenbord, doch wou daar van af. Ik kocht dus een “bedraad” USB-toetsenbord, doch tot mijn grote verbazing kan ik in het opstartscherm niet navigeren met de pijltjestoetsen om ofwel Windows ofwel in Linux te booten. Gezien niets beweegt op het scherm start het toestel steeds in het default opstartsysteem.
Ik moet dus opnieuw mijn draadloze toetsenbord gebruiken.

Eenmaal opgestart hetzij in Linux, hetzij in Windows kan ik het USB-toetsenbord wel gebruiken.

Heeft iemand een idee hoe ik dit kan verhelpen ? Is het misschien een instelling in GRUB ?

Dank voor uw hulp,

W

Ik heb dat ook eens gehad met mijn pc.
Bleek dat er in de bios van mijn pc een instelling met quickstart en USB aangepast was, waardoor die niet met een USB keyboard wilde
Had zelf niets aangepast in de BIOS dus hoe dat er kwam, Joost mag het weten.
Zal nog even kijken wat de juiste melding was.

OK, dank je wel.
Ik zal op je tip wachten.

Groeten,

W

Ik heb je tip gevolgd en ben onmiddellijk na het opstarten van mijn computer naar de BIOS-settings geweest.
Daar heb ik onder USB peripherals het USB-toetsenbord geactiveerd waardoor alles nu naar wens functioneert.

Hartelijk dank voor de raad,

W

Ik durf hierop glashard te beweren, dat de windoos kant dit gedaan heeft. Had het probleem jaren geleden bij mijn zoon’s PC, de enige met het windoe bestieringsysteem. Het ontstond elke keer opnieuw nadat er windoe updates geweest waren.

Dan ga ik je nu echt tegenspreken:O
Ik heb dit probleem gehad op mijn pc, waarop nog nooit Windows heeft gedraaid.
Het kan ook aan het MDB liggen, ik heb een Asus MDB in mijn pc.

Geen flauw idee. Mijn computer was wel van in den beginne geleverd met draadloze muis en dito toetsenbord. Ik denk dat het een fabrieksinstelling was, maar wie ben ik ?

In ieder geval : het probleem is opgelost.

W

Dat mag :D. Ik gebruik zelf ook altijd ASUS moederborden, heb het nog nooit als een standaard gezien, dat USB input uitgeschakeld was. Voor zover ik weet laat linux het BIOS altijd ongemoeid, werkt er hooguit omheen als dat vereist is om te booten. Het is er wel eentje die ook op de windoe fora veel voorkomt bij dubbel-booters. Als ik tijd heb (nog 16 jaar en dan hoef ik niet meer te werken), zal ik er eens wat dieper induiken, wil het nu wel weten ook.

Zeker weten, Ben, dat er ook geen windoos cd vlak in de buurt gelegen heeft? :slight_smile:

Nope er lag er wel een in een la, dat is denk ik de hoofd schuldige :frowning: