Bij installatie van tumbleweed zag ik dat je de mogelijkheid had om via “beheerder van Cloud Opslag” Google Drive te gebruiken.
Het had bij de installatie geen prioriteit maar wel mijn interesse. Inmiddels zijn er een aantal dagen voorbij met uodates en net nu ik de mogelijkheid wilde gaan onderzoeken blijkt Google Drive te zijn verdwenen. Dropbox, YouSendIt, Webdav en VAK zijn nu nog de enige mogelijkheden om bij in te loggen.
Bij mijn andere bak met Leap 42.1 blijkt de mogelijkheid er nog wel te zijn om Google Drive te gebruiken.
Iemand een idee of de verwijdering in tumbleweed tijdelijk of permanent is?
Iemand een idee of dit ook bij Leap gaat gebeuren? (mogelijk heb ik een aankondiging ervan gemist.)
Tijdens installatie van TW? Nog nooit gezien. Hebben we 't over KDE of GNOME, dan kijk ik er op mijn eigen TW installatie even naar.
Een advies: wees je ervan bewust dat je niet direct in de cloud werkt met dit soort dingen, d.w.z. dat alles in kopie op je eigen systeem aanwezig is. ( Het is met net overkomen dat mijn nextcloud even al mijn muziek ( die vanaf mijn server thuis naar mijn cloud server gesynct wordt ) van de cloud server naar mijn laptop trok, tot de SSD met /home erop volgelopen was. Bijv. LibreOffice is anders, daar lees en schrijf je “direct” op de cloud server, d.w.z. geen lokale kopie van alles.
Een lastige met dit soort diensten is altijd dat ze zonder enige aankondiging wijzigingen in hun API ( Advanced Programming Interface, waarop programmeurs kunnen inhaken om clients te schrijven ) doorvoeren, met soms akelige consequenties ( voor mij in het verleden al aanleiding geweest om Box en Dropbox de deur uit te doen.
KDE Tumbleweed. Jazeker ben ik me bewust van de risicoś en wijziging van de API’s. Ik wil ook alleen onderzoeken wat er wel en niet mogelijk is met deze optie
Er zijn vrijwekl geen mogelijkheden met google drive.
Heb jij toevallig ervaring met MEGA?
Zo zie je maar weer, KDE heeft nieuwe features gekregen zonder dat ik 't door had ( of ze me er even bericht over gestuurd hebben ).
Richting Google loopt er al een paar jaar een storm aan vragen om een fatsoenlijke linux client of een door google onderhouden lib waar men clients mee kan bouwen. Ze hebben een tijdje webdav beschikbaar gehad, maar dat hebben ze even snel weer dichtgegooid.
Ik heb nu nogal wat data ( o.a. door syncen van foon, tablet, een poosje een chromebook ), maar heb 't wel een beetje gehad met de grote jongens. Heb nu zelf een VPS ( Virtual Private Server ) in de cloud, draaiend op Tumbleweed, met 3 TB aan storage. Nextcloud erop, ampache. Mijn server thuis repliceert nu die VPS, dus onze backups zijn overal.
Box ( levenslang 100GB ) gebruik ik voor extra foto backup
Mega heb ik ook (nog), gebruik ik niet.