Geen toegang tot NAS.

Hallo,

Ik heb mijn “Edimax NS-2502 NAS” weer eens uit de motteballen gehaald, maar het lukt mij niet om toegang tot de NAS te krijgen.

Het standaard IP adres van deze NAS is 192.168.2.5.
Om de instellingen van de NAS te kunnen doen moet de betreffende PC (Linux OpenSuSE Leap 15.1 met Plasma) in het zelfde subnet zitten als de NAS.

Als ik het IP adres “192.168.2.5” in mijn browser in typ gebeurt er niets.
Na een tijdje verschijnt er alleen een foutmelding.
Dus blijkbaar zit het IP adres van mijn PC niet in de range “192.168.2.1 ~ 254”.

In een grijs verleden heb ik dit probleempje (met hulp) op kunnen lossen, alleen weet ik niet exact meer hoe.
Volgens mij heb ik toen met een terminal opdracht het IP adres tijdelijk gewijzigd.
Daarna heb ik de nodige instellingen in de NAS gedaan.
Daarna heb ik mijn PC opnieuw gestart, waardoor de PC weer het “oude” IP adres terug kreeg.
Alleen weet ik niet meer welke terminal opdrachten ik moet geven om dit voor elkaar te krijgen.
Wie helpt me met dit probleempje ?

Ik neem aan dat ik de NAS het beste op DHCP (Obtain IP address automatically) kan instellen ?
Alle op het interne netwerk aanwezige computers zouden de NAS dan toch moeten kunnen vinden ?

Hoe krijg ik de NAS in Dolphin zichtbaar ?

Wie helpt ?

Groet,
Flash2020

Als je wilt weten in welk netwerk/subnet een systeem zit vindt je dat met

ip address

Ik begrijp niet wat je wilt bewijzen door het IP address van het NAS systeem in je web-browser in te tikken. Heeft dat ding een web interface? Dat kan (om te configureren), maar dat zeg je nergens.

En als je meldt dat je een foutmelding hebt, is het wel handig als je die ook meedeelt. Wij zij niet zo helderziende hier.;).

Veel verder heb ik je verhaal niet gelezen. Eerste stap is inderdaad uitvinden welke IP adressen en network masks de systemen hebben.

Als dat klopt is de volgende stap om met ping te zien of ze met elkaar kunnen praten.

Overigens is het straks ook goed te weten welke protocollen de NAS ondersteunt en welke je daarvan wilt gebruiken.

Kan je op de terminal deze drie commando’s uitvoeren:


> ip a | grep '192.168'
> ping -c 3 192.168.2.5
> ip neigh show

Het eerste commando laat zien of je een interface in een 192.168.. hebt
Het tweede commando probeert op laag niveau contact te maken
Het laatste commando (ip neigh show) voer je uit een minuut nadat je de NAS hebt uitgezet en weer aangezet en laat actieve apparaten op je netwerk zien

Hallo,

Het intypen van het commando “http://192.168.2.5/” in de browser geeft na een tijdje de volgende foutmelding.

De wachttijd voor de verbinding is verstreken
De server op 192.168.2.5 doet er te lang over om te antwoorden.
Misschien is de website tijdelijk niet beschikbaar of overbelast. Probeer het over enkele ogenblikken opnieuw.
Als u geen enkele pagina kunt laden, controleer dan de netwerkverbinding van uw computer.
Als uw computer of netwerk wordt beveiligd door een firewall of proxy, zorg er dan voor dat Firefox toegang heeft tot het web.

De webinterface hoort normaal gesproken dan in beeld te verschijnen, alleen nu dus even niet. :slight_smile:

De resultaten van de terminal commando’s zijn als volgt.

> ip a | grep '192.168'
    inet 192.168.1.4/24 brd 192.168.1.255 scope global noprefixroute dynamic eth0
> ping -c 3 192.168.2.5
PING 192.168.2.5 (192.168.2.5) 56(84) bytes of data.
--- 192.168.2.5 ping statistics ---
3 packets transmitted, 0 received, 100% packet loss, time 2033ms
> ip neigh show
192.168.1.2 dev eth0 lladdr xx:xx:xx:xx:xx:xx STALE
192.168.1.1 dev eth0 lladdr xx:xx:xx:xx:xx:xx REACHABLE
> ip address
1: lo: <LOOPBACK,UP,LOWER_UP> mtu 65536 qdisc noqueue state UNKNOWN group default qlen 1000
    link/loopback 00:00:00:00:00:00 brd 00:00:00:00:00:00
    inet 127.0.0.1/8 scope host lo
       valid_lft forever preferred_lft forever
    inet6 ::1/128 scope host 
       valid_lft forever preferred_lft forever
2: eth0: <BROADCAST,MULTICAST,UP,LOWER_UP> mtu 1500 qdisc pfifo_fast state UP group default qlen 1000
    link/ether xx:xx:xx:xx:xx:xx brd xx:xx:xx:xx:xx:xx
    inet 192.168.1.4/24 brd 192.168.1.255 scope global noprefixroute dynamic eth0
       valid_lft 77451sec preferred_lft 77451sec
    inet6 xxxx::xxxx:xxxx:xxxx:xxxx/xx scope link noprefixroute 
       valid_lft forever preferred_lft forever

Mogelijke “privacy gevoelige” gegevens heb ik vervangen door “x”-jes.

Ik heb dit zelfde probleem een aantal jaren geleden ook gehad.
Toen is het volgens mij opgelost door (met ifconfig ?) het IP adres zodanig te wijzigen dat de NAS webinterface wel bereikbaar was.
Daar heb ik de nodige instellingen gedaan, ingesteld op DHCP volgens mij en waarschijnlijk nog wat andere instellingen.
Daarna de PC opnieuw gestart, waardoor het “oude” IP weer werd ingesteld.
Daarna had ik gewoon toegang tot de NAS.
Alleen weet ik de benodogde commando’s helaas niet meer.

Wie helpt ? :slight_smile:

Groet,
Flash2020

Inderdaad, als het klopt wat jij dent, dat 192.168.2.5 het IP adres van de NAS is en 192.168.1.4/24 is het adres en netwerk van je systeem, dan kunnen die net met elkaar praten. Zoals je ping bewijst.

Hoe wordt het adres van je ssyteem gezet? Met DHCP?

Zo ja, werkt je NAS dan niet met DHCP?

Als ze alletwee met DHCP een adres aan je router vragen, moeten dat adressen in hetzelfde netwerk zijn.

Staat er niets in het boekje bij die NAS?

Ik weet dat je die vragen al hebt en ze aan ons stelt, maar het is jouw NAS, jij hebt hem aangeschaft en jij hevt de documentatie.

Edit:, O ja, laat het niet weer twee dagen duren voor je reageert. Al die tijd moeten wij proberen om jouw probleem min of meer te onthouden. M.a.w. leeft ie nog, of vindt hij het eigenlijk onbelangrijk.

Je kunt inderdaad een systeem (het systeem waar je over praat? mag ook een ander zijn) tijdelijk een adres in de 192.168.2.0/24 range geven en dan die NAS via zijn web-interface configureren.
Het makkelijkst volgens mij met YaST > Systeem > Netwerk configuratie. Dan, als je Network Manager gebruikt, omzetten naar Wicked. Dan IP adres, netmask invullen, waarschijnlijk rebooten.
Met ip adres controleren of je hebt wat je wilt.
En dan proberen of ping werkt.
Zo ja, dan een browser proberen.

Edit: O ja, het is beter om niet weer twee dagen te wachten voor je reageert. Intussen zijn we je veregeten, want hij vindt het kennelijk toch niet erg belangrijk.

Je hebt op deze manier twee netwerken:
192.168.1.0
192.168.2.0

Denk dat je het het snelst kunt oplossen, door je router niet 192.168.1.* IPs te laten uitdelen, maar 192.168.2.* IPs. Dat valt het IP van de NAS ook in je LAN

Aha, niet je NAS configureren, maar je hele netwerk omgooien. Kan ook natuurlijk.
Maar een NAS laten bepalen hoe ik mijn netwerk moet configureren …, ander merk graag.

Je kunt natuurlijk ook naar 192.168.0.0/16 gaan. Zien ze elkaar weer. rotfl!

Hallo,

Met enige hulp heb ik het IP adres in de router gewijzigd.
De NAS en de webinterface zijn nu bereikbaar.

Nu is alleen FTP ingesteld, later breid ik dat wel uit.
Maar ik heb weer toegang tot de NAS dus probleem opgelost.

Iedereen hartelijk bedankt voor de hulp.

Groet,
Flash2020