Hallo,
Sinds een tijdje krijg ik de volgende KDE Plasma melding in beeld.
Software Updates
Fout tijdens bijwerken
Signature verification for Repository openSUSE_Leap_15.3_1 failed
Ik gebruik OpenSUSE Leap 15.3 met KDE Plasma.
Op 25 april kreeg ik na de commando’s “su” en “zypper ref” de volgende melding,
Ophalen van metagegevens uit opslagruimte 'Update repository with updates from SUSE Linux Enterprise 15' ................................................................................................................................................................[fout]
Opslagruimte Update repository with updates from SUSE Linux Enterprise 15 is ongeldig.
[repo-sle-update|http://download.opensuse.org/update/leap/15.3/sle/] Geen geldige metagegevens op de gespecificeerde URL gevonden
Geschiedenis:
- Bestand './repodata/LangeCodeVerwijderd-updateinfo.xml.gz' niet gevonden op medium 'http://download.opensuse.org/update/leap/15.3/sle/'
- Can't provide ./repodata/LangeCodeVerwijderd-updateinfo.xml.gz
Controleer of de gedefinieerde URI's voor deze opslagruimte verwijzen naar een geldige opslagruimte.
Slaat opslagruimte 'Update repository with updates from SUSE Linux Enterprise 15' over vanwege bovengenoemde fout.
Op de plaats van de tekst “LangeCodeVerwijderd” stond (hoe kan het ook anders) een lange code.
Omdat ik niet zeker weet of deze code “privacy gevoelig” is, heb ik 'm voor de zekerheid toch maar vervangen door “LangeCodeVerwijderd”.
Toen ik op 4 mei weer de commando’s “su” en “zypper ref” gaf kreeg ik de volgende meldingen.
Ophalen van metagegevens uit opslagruimte 'Update repository with updates from SUSE Linux Enterprise 15' ..............................................................................................................................................................[gereed]
Cache van opslagruimte 'Update repository with updates from SUSE Linux Enterprise 15' wordt gebouwd ...................................................................................................................................................................[gereed]
Alle opslagruimtes zijn vernieuwd.
De foutmelding van 25 april was verdwenen, maar ik krijg nog wel de Plasma foutmelding.
Als ik naar “Yast / Geconfigureerde opslagruimtes / GPG Sleutels” ga dan komen de volgende 4 GPG sleutels van OpenSUSE in beeld.
Naam: SuSE Package Signing Key <build@suse.de>
Vingerafdruk: [Vingerafdruk verwijderd]
Aangemaakt: 21-09-20
Verlopen: 20-09-24
Naam: openSUSE:Backports OBS Project <openSUSE:Backports@build.opensuse.org>
Aangemaakt: 26-11-21
Verlopen: 04-02-24
Naam: openSUSE Project Signing Key <opensuse@opensuse.org>
Aangemaakt: 05-05-14
Verlopen: 02-05-24
Naam: SuSE Package Signing Key <build@suse.de>
Aangemaakt: 15-03-18
Verlopen: 14-03-22 (De sleutel is verlopen.)
Ik heb het vermoeden dat de laatste repo de problemen veroorzaakt.
Ik krijg bij deze repo de volgende knoppen, “Toevoegen”, “Bewerken” en “Verwijderen”.
De knop “Bewerken” is “grijs” en kan niet aangeklikt worden.
De overige 2 knoppen zijn wel aan te klikken maar ik heb dat (nog) niet gedaan.
Kan ik het probleem met de knoppen “Toevoegen” of “Verwijderen” oplossen ?
Of is er een andere oplossing ?
De URL van “Update repository with updates from SUSE Linux Enterprise 15” (http://download.opensuse.org/update/leap/15.3/sle/) is
wel in een webbrowser te bereiken, dus de server is niet offline.
Wie helpt mij dit probleem op te lossen ?
Met vriendelijke groet,
Flash2020