Foutmelding "Plasma kan niet gestart worden omdat het niet op de juiste manier OpenGL2 gebruikt.".

Hallo,

De laatste tijd heb ik problemen met de automatische update van OpenSuSE Leap 42.3 (met KDE).

De eerste keer na het updaten van de nVidia drivers “x11-video-nvidiaG04 (390.48.1)”, “nvidia GL04 (390.48.6.1)”
en "nvidia computeG04 (390.48.6.1) verscheen de volgende foutmelding in beeld.

• Plasma starten is mislukt - Plasma. (Titel van venster.) -
    Plasma kan niet gestart worden omdat het niet op de juiste manier OpenGL2 gebruikt.
    Controleer of uw grafische stuurprogramma’s op de juiste manier zijn ingesteld.
    Ok

Er was alleen een zwart scherm met muiscursor in erg lage resolutie zichtbaar.

Vanuit GRUB boot menu heb ik het vorige (pre) snapshot geboot, deze werkte prima.
Daarna vanuit terminal “su” en “snapper rollback” uitgevoerd, en de snapshot terug gezet.
En alles werkte weer zoals het hoort.

Een paar dagen later stond de update “OpenSuSE-2018-377 Security update for the Linux kernel” klaar om geinstalleerd te worden.
De nVidia drivers stonden ook nog in de lijst, maar die heb ik niet geselecteerd en alleen de Linux kernel update geinstalleerd.
Na een reboot verscheen weer dezelfde foutmelding, dus heb ik het vorige (pre) snapshot weer terug gezet.

Vandaag stonden er andere updates klaar in de update lijst, namelijk “PackageKit”, Virtualbox", “HDF5”(?) en “Kdepim-addons”
Deze updates heb ik geinstalleerd (en de nvidia drivers en kernel update niet)
Na een reboot verscheen weer dezelfde foutmelding, dus heb ik het vorige (pre) snapshot weer terug gezet.

Ik kan niets vreemds aan de OpenGL2 settings ontdekken, dus hoe ik dit op moet lossen weet ik helaas niet.
Is het een probleem met KDE, de nVidia drivers de kernel update of toch iets anders ?

Wie helpt ? :slight_smile:
Alvast bedankt. :slight_smile:

Flash2005

Hallo Flash2005,

Ik merk vaak dat als je update via Yast → Software beheer, je veel beter instaat bent om updates goed te laten lopen.

Wat ik in jouw geval eerst zou proberen is het updaten van de kernel pakketten + Nvidia pakketten. Nvidie proprietary drivers zitten in een eigen repository. Je kunt een tab openen met de verschillende repositories en dan naar de Nvidia repository gaan. Als je dan met de verkeerde muisklik op een geinstalleerd pakketje klikt kan je aangeven: alle pakketten updaten als er een nieuwe versie beschikbaar is. Nog even wachten met akkoord geven.

Vervolgens zoek je op welke kernel pakketten er zijn (Google op opensuse en kernel). En voor alle Linux kernel pakketten (kernel + headers + …) deze 1 voor 1 aangeven dat je ze wilt updaten naar de laatste versie die beschikbaar is.

Dan zou ik een controle op dependencies uitvoeren. En als dit goed is, alleen die update laten lopen. Dan systeem herstarten en kijken of dit werkt.

Als je nu geen probleem hebt, dan kan je de rest van de pakketten updaten. Hopelijk werkt het nu, maar het zou ook kunnen zijn dat er een probleem in KDE Plasma 5 zit.

Door het op deze manier te splitsen, weet je in ieder geval of het een probleem met de drivers/kernel is of dat het een probleem met Plasma 5 is.

Groeten, Martin

Als er updates voor de kernel zijn, zijn die er meestal ook voor de nvidia driver pakketten. Die worden nl. tegen die kernel versie gebouwd. Beschouw je systeem ook als een nauw samenwerkend geheel, en update dus niet selectief, maar bijv. via YaST Softwarebeheer, of via een terminal met het commando

sudo zypper ref && sudo zypper up

Hallo,

“mdutours” en “Knurpht” heel hartelijk bedankt voor jullie hulp ! :slight_smile:

Toen ik mijn PC vandaag inschakelde waren de besproken updates ineens verdwenen, er stond alleen een nieuwe “zypper” update.
Na het installeren van deze update kwamen helaas de al bekende updates weer in beeld.

Dus heb ik de al draaiende programma’s (browser, e-mail enz.) afgesloten, “konsole” gestart en het commando “sudo zypper ref && sudo zypper up” gegeven.
Updaten ging prima, de nVidia en kernel updates werden zonder problemen geinstalleerd.
Ik kreeg na het installeren van de laatste update (Nummer 25 van 25) echter geen prompt terug.
De laatste update is wel geinstalleerd omdat er [gereed] achter stond.
Ik wist niet zeker of die prompt automatisch (na het uitvoeren van “sudo zypper ref && sudo zypper up”) automatisch in beeld moest verschijnen of dat ik nog
een een of ander commando moest geven.
Dus heb ik de Systeem Monitor gestart en gedurende 10 minuten gekeken of er nof CPU activiteit was.
Dat bleek niet het geval te zij, dus heb ik Konsole met (X) afgesloten.
Ik kreeg toen de vraag "Er is een actief proces in dit venster.
Wilt u toch afsluiten ?
sudo
Ik heb toen voor “Venster sluiten” gekozen.

Bij het afsluiten van de PC flitste er een foutmelding in beeld, en herstarten werkte helaas ook niet.
Ik weet het niet helemaal zeker, maar volgens mij was de foutmelding “Kwin - Bureaubladeffecten zijn opnieuw gestart vanwege een grafische reset.”
Die heb ik wel eens eerder in beeld gehad.

Dus de PC een harde reset (reset knop) gegeven, en toen startte alles keurig op.
Alles werkt nu weer prima. :slight_smile:
Het commando “sudo zypper ref && sudo zypper up” ga ik vaker gebruiken, dit heeft een hoop problemen opgelost !

Hartelijk bedankt voor de hulp !

Met vriendelijke groet,
Flash2005