Fout in Virtualbox

zypper lr -d

Resultaat :

# | Alias                                | Naam                                               | Ingeschakeld | Vernieuwen | Prioriteit | Type   | URI                                                                     | Service
--+--------------------------------------+----------------------------------------------------+--------------+------------+------------+--------+-------------------------------------------------------------------------+--------
1 | download.opensuse.org-Virtualization | openSUSE BuildService - Virtualisatie (VirtualBox) | Ja           | Ja         |   99       | rpm-md | http://download.opensuse.org/repositories/Virtualization/openSUSE_13.2/ |        
2 | ftp.gwdg.de-suse                     | Packman Repository                                 | Ja           | Ja         |   99       | rpm-md | http://ftp.gwdg.de/pub/linux/packman/suse/openSUSE_13.2/                |        
3 | openSUSE-13.2-Non-Oss                | openSUSE-13.2-Non-Oss                              | Ja           | Ja         |  100       | yast2  | http://download.opensuse.org/distribution/13.2/repo/non-oss/            |        
4 | openSUSE-13.2-Oss                    | openSUSE-13.2-Oss                                  | Ja           | Ja         |  100       | yast2  | http://download.opensuse.org/distribution/13.2/repo/oss/                |        
5 | repo-update                          | openSUSE-13.2-Update                               | Ja           | Ja         |   20       | rpm-md | http://download.opensuse.org/update/13.2/                               |        
6 | repo-update-non-oss                  | openSUSE-13.2-Update-Non-Oss                       | Ja           | Ja         |   20       | rpm-md | http://download.opensuse.org/update/13.2-non-oss/ 

rpm -qa | grep kernel-

Resultaat :

kernel-desktop-3.16.7-7.1.x86_64
kernel-devel-3.16.7-7.1.noarch
kernel-desktop-devel-3.16.7-7.1.x86_64
kernel-macros-3.16.7-7.1.noarch
kernel-desktop-3.16.7-13.2.x86_64

Zoals je ziet, heb je twee kernels geïnstalleerd, en daar is op zich niks mis mee, maar … als de onderste de kernel is die jij draait, zijn de devel en macro pakketten van verkeerde versie. Het lijkt erop dat je getroffen bent door de kernel-update met bug, die inmiddels is teruggetrokken.
Ook zie ik hieraan dat het Linux Kernel Development pattern niet geïnstalleerd is. Dan was nl. o.a. ook het pakket kernel-source geïnstalleerd geweest.
Kun je ook output posten van

uname -a

Resultaat:

Linux linux-y9cd 3.16.7-13-desktop #1 SMP PREEMPT Wed Mar 18 17:31:15 UTC 2015 (ba2afab) x86_64 x86_64 x86_64 GNU/Linux

Now we’re getting somewhere. Zie je dat de versie van de draaiende kernel ( uname -a) niet precies hetzelfde is als de versie van het -devel pakket?

De huidige kernel moet dus verwijderd worden. Dat kun je het beste doen, door bij het opstarten te kiezen voor “Geavanceerde opties”, je krijgt dan een tweede pagina van het GRUB bootmenu, met daarin ook de mogelijkheid om de 3.6.17-7 kernel te starten.
Start dan Yast, zoek op “kernel-desktop”, klik rechts onder het midden op Versies, en selecteer de 3.6.17-13 kernel voor verwijdering. Accepteer ook de verwijdering van evt. kmp bestanden. Daarna je systeem herstarten, en

su -c '/etc/init.d/vboxdrv setup

Ik heb dit gevolgd,nu krijg ik bij het opstarten :

fout : bestand '/boot/xen.gz' is niet gevonden
Loading .... 3.16.7-7-xen...
u dient eerst de kernel te laden
loading initial ramdisk...
fout : u dient eerst de kernel te laden
Druk een toets om verder te gaan

als ik een toets druk krijg ik twee dezelfde mogelijkheden om te kiezen en bij beide daarna de zelfde foutmelding ! ! !

Daar is dus met de laatste kernel update iets helemaal niet goed gegaan. Bij verwijdering hoort het systeem de vorige kernel actief te maken, en dat is niet gebeurd. Geen idee wat daar aan ten grondslag kan liggen.

Ik kijk even wat dingen na, heb jij een LiveCD / USB om van op te starten ?

EDIT: Opstarten via Geavanceerde Opties wil ook niet? Als het updaten van de bootloader niet goed gegaan is, zou de vorige kernel op die manier te laden moeten zijn.

Via geavanceerde opties krijg ik het volgende :

Xen hypervisor,version xen

en dan krijg ik die 2 identieke mogelijkheden,die de foutmeldingen geven,die ik in vorige thread heb aangehaald.

LiveCD/USB bedoel je dan een van Opensuse? Of mag dat van eender welke distro zijn,ik heb bv een LiveCD van Partitionmagic.
En wat moet ik daarmee doen?

Heb je soms ook met Xen virtualisatie geëxperimenteerd? De uitkomsten zijn elke keer verassend, en als linuxgebruiker is verassend niet wat je wilt.

Ik zou het niet weten,ik weet niet wat Xen is ?

Xen is een virtualisatie techniek. Kun je meerdere OS’en op één fysieke machine tegelijk mee draaien. En Xen is wat jouw bootloader probeert te starten.

Met een LiveUSB van andere distros heb ik geen ervaring, wel met het repareren van installaties via een openSUSE LiveUSB van dezelfde versie. Dat laatste is niet echt noodzaak, maar sluit bij complicaties wel het e.e.a. uit.

Als je /home netjes op zijn eigen partitie hebt, is ook een herinstallatie te overwegen. Wat er precies gebeurd is kan ik zo niet achterhalen, maar het komt op mij allemaal niet echt als stabiel over.

Ik heb mijn /home op een aparte partitie,dan is het misschien het beste om een nieuw installatie te doen.
Maar als ik dan de updates binnen haal ,ga ik dan niet dezelfde problemen hebben met kernel 3.16.17-13 ?

Nee, de bewuste update is teruggetrokken, al binnen een paar uur. Jij hebt, met een aantal anderen, de pech gehad net in dat tijdvenster te updaten.
Als je van DVD installeert, kun je de partitionering via Expert - Import mountpoints importeren. Voor de gebruikers geldt hetzelfde vanuit het scherm waar je de eerste gebruiker aanmaakt. Je hoeft dan alleen het wachtwoord opnieuw in te voeren.

Op dit moment lijkt me herinstallatie de beste oplossing, zoals gezegd teveel verassingen.

NB Als er nu wel zo’n kernel-update is, zou die niet meer de bug moeten bevatten.
NB2: Als er een kernel-update is, of je zelf een nieuwe kernel installeert, moet je wel eerst rebooten voordat je bijv. het Linux Development pattern installeert. Daarvoor wordt nl. gekeken naar de actieve kernel.

Daar zal ik morgen eens aan beginnen.
Hartelijk dank voor de hulp…top.
Ik hou je wel op de hoogte.
Groetjes

Het is gelukt ! ! !
Nogmaals bedankt voor de hulp.
Mvg