format usb-stick

Normaal kopieer bestandjes naar de usb-stick en als het vol is verwijder ik ze weer.
Maar nu heb ik een usb-stick waarop een live-distro staat.
Aangezien de stick verschillende partities heeft wil ik de stick helemaal leeg maken, 1 partitie aanmaken, een de boel in FAT formateren (omdat ik de stick ook gebruik op Windowssystemen)

Via Yast-Paritioneren verwijder ik alle partities, maak ik een nieuwe aan en formateer ik de stick.
Het probleem:

Op het systeem waar ik de stick heb geformateerd, kan ik nu lezen en schrijven.
Maar stop ik de stick in een ander systeem, dan kan ik alleen lezen, en heb geen rechten om te schrijven.
Ik zie ook nergens in het partioneren programma de mogelijkheid om de rechten aan te passen.
Buiten de commandline, is er een andere manier om makkelijk USB-stickjes te formateren?

ik gebruik Plasma 5

Je praat over minstens twee systemen, maar vertelt niet wat voor systemen dat zijn. Linux, Windows, ???

Ik neem even aan dat het andere systeem ook Linux is.

Ook vertel je wel een verhaal met je conclusies, maar we zien niets. Graag altijd zoveel mogelijk computer feiten. Dus in dit geval bijvoorbeeld een

ls -l

van het mountpoint zowel op het systeem waar je alles kan, als op het systeem waar je problemen hebt. Dam kunnen wij (en jij) misschien zien waar het verschil zit.

Ik zou trouwens het aanmakenvan een niet Linux file systeem formaat ook niet op Linux doen, maar op een systeem waarop dat “native” is.

De reden dat ik kies voor een FAT indeling is omdat ik de stick ook meeneem naar anderen die een Windowssysteem hebben.
Helaas (of gelukkig) heb ik hier geen Windowssysteem tot mijn beschikking.

Ik formateer dus de stick op mijn Tumbleweed laptop.
De gegevens op die laptop zijn dan:

jsteen@linux-wm8r:~> ls -l /dev/sdb1
brw-rw---- 1 root disk 8, 17 10 jan 14:38 /dev/sdb1

het ander systeem waarmee ik probeer te schrijven naar de stick is ook Linux (mint)

jsteen@woonkamer:~> ls -l /dev/sdc
brw-rw---- 1 root disk 8, 32 jan 10 14:44 /dev/sdc

Met formateren wordt dus de rechten op het stickje verkeerd ingesteld.
Hoe kan ik het stickje formateren zodat het bereikbaar is voor iedereen?
Of is dat alleen mogelijk via de command-line?

Helaas, dit zijn niet de mountpoints. Dit zijn device files (en dan ook nog in het ene geval partitie 1 en in het andere geval de schijf zelf).

Vooruitlopend op de juiste ls listing: Je kunt op een FAT file systeem geen rechten zetten. Die bestaan alleen op Linux file systemen. Dus zijn ze (omdat niet bestaand) ook niet verkeerd gezet bij het aanmaken van het file systeem. Daarom vraag ik naar gegevens van het mountpoint. Dat kan wel fout zijn. Tevens helpt het misschien als je eerst

henk@boven:~> mount | grep '^/dev'

doet, dan zie je gelijk het mountpoint.

Henk,

dank voor je antwoorden.

Het gaat dus mis op het “Mint” systeem
Ben even met de stick naar iemand geweest die een Windowssysteem heeft, en die kan dus gewoon lezen en schrijven met de stick.
Je hebt dus gelijk met rechten en FAT indelingen

Toch nog even een vraag, of opmerking.
Onderstaande doe ik op de laptop met Tumbleweed:

jsteen@linux-wm8r:~> mount | grep '^/dev'
/dev/sda1 on / type ext4 (rw,relatime,data=ordered)
/dev/sda3 on /home type ext4 (rw,relatime,data=ordered)

ik zie hier niet de mountpoint van de stick (die nu dus in de laptop zit)

Ik ben de achtergrond vergeten, maar heb/had USB sticks die na gebruik als installatie-medium onbruikbaar werden/leken te zijn geworden. Sommige USB sticks kunnen niet goed overweg met hybride filesystems, zoals bij installatie/live media het geval is, met gekke gevolgen zoals jij omschrijft als gevolg.

su
dd if=/dev/zero of=/dev/sdX bs=1M count=50 

ragt hoe dan ook de bootsector van de disk naar nullen. Als je daarna opnieuw partitioneert en formatteert met FAT zou 't weer OK moeten zijn.

Hallo Knurpht. Hij kan hem op het ene systeem gwoon gebruiken, dus dat kan het volgens mij niet zijn.

Dan is hij dus niet gemount.

Overigens hebben we het over twee systemen en het is dus heel belangrijk dat we iedere keer weten welk systeem bedoeld wordt. Ik heb nu drie indelingen voor hetzelfde:

1. systeem waar je kunt lezen/schrijven vs. systeem waar dat niet kan;
  2. openSUSE system vs. Mint systeem;
  3. laptop vs. waarschijnlijjk niet laptop.

Ik kan niiet 100% bepalen wat bij wat hoort. Of het een laptop is of niet lijkt mij niet belangrijk voor een software probleem, dus laat dat maar weg.

Waarvan is bovengenoemde mount-uitvoer nu? Inderdaad is daar geen mount van de sticky te zien. Die is dus niet gemount. Als je hjem er alleen instopt, krijg je volgens mij een pop-up die vraagt wat te doen. Als je dan iets doet wordt hij gemount. Doe je wel iets?

Als het ene systeem een linux bak is en het andere een Windows … De laatste kan niet omgaan met sticks met hybride filesystems. Ik kon 't verschil gewoon zien: bij de ene soort werd na partitionering netjes weergegeven welke stick 't was, bij de andere bleef-ie melden dat er een openSUSE Live medium gevonden was. Na het blanken van MBR en partitietabel ( want dat doe je, ongeacht of 't MSDOS of GPT is ) niet meer.

Sorry, ik heb even iets gemist. Werd uit de forums gesmeten en nu zie ik opeens meer posts.

Ja, je loopt een beetje achter rotfl!
Slechte beurt voor een candidaat rotfl!

Zonder gevoel voor humor >:):stuck_out_tongue:

Sorry, helemaal mijn fout.
Ik plugde de stick in, en zag de melding dat (plasma 5 in dit geval) de stick zag.
ik dacht dat het mounten van de stick automatisch ging, maar dat is dus niet zo.
Dwz ,het “mounten” gebeurt pas als ik de stick open met Dolphin.
Nu hetzelfde:

jsteen@linux-zjn4:~> mount | grep '^/dev'
/dev/sda6 on / type ext4 (rw,relatime,errors=remount-ro,data=ordered)
/dev/sda7 on /home type ext4 (rw,relatime,data=ordered)
/dev/sdc1 on /run/media/jsteen/DA24-FFFE type vfat (rw,nosuid,nodev,relatime,uid=1000,gid=100,fmask=0022,dmask=0022,codepage=437,iocharset=iso8859-1,shortname=mixed,showexec,utf8,flush,errors=remount-ro,uhelper=udisks2)

Aangezien ik geen problemen heb op de laptop (openSUSE Tumbleweed)
En ook niet op een Windowssysteem, moet de fout op de computer met Mint-linux zitten.

Inderdaad ziet de mount op openSUSE er goed uit. Maar om verder iets nuttigs te kunnen zeggen mis ik nog drie (3!) uitvoeren waar ik om heb gevraagd. 1 x mount (op Mint) en 2 x ls (op openSUSE en Mint).

Zo schieten we niet erg op :frowning:

Tenzij je denkt dat je voor Mint beter ergens anders kunt vragen, maar dan had je hier helemaal niet hoeven komen. Of begrijp ik iets niet?

Rustig Henk :wink:

Geloof het of niet maar buiten dit forum om probeer ikzelf ook een oplossing te zoeken :stuck_out_tongue:

Allereerst gaat het dus om 2 systemen.
1 laptop Tumbleweed (het systeem waarop de stick is geformateerd)
2 desktop Linux Mint (Het systeem waarop ik probeer te schrijven op de stick)

Maar goed, aangezien het probleem niet openSUSE is, maar Mint, heb ik op de Mint forums gezocht.
Een reboot doet wonderen blijkbaar, want nu werkt het wel.

Of ik dan hier niet had hoeven komen… soms begrijp ik je uitspraken niet, maar goed, net als Linux bestaan we allemaal uit verschillende “smaken” denk ik dan maar.

Samengevat
Ik had een probleem.
Mede door de suggesties op dit forum kwam ik er achter dat het probleem bij Mint lag.
Oplossing (niet echt een oplossing, maar het werkt weer) heb ik dan weer op de forum van Mint gelezen.
http://forums.linuxmint.com/viewtopic.php?f=50&t=34951
Voor mij is dat een goede samenwerking in de openSource community lol!

Dat je pas begrijpt dat het iets met Mint kan zijn als je op Mint een probleem hebt, nadat je dat hier gevraagd hebt, is niet bij me opgekomen.

Als je enige irritatie bij mij voelt is dat omdat ik vraag om vier uitvoeren. Dat je blijft steken bij die eerste mount en dan terugkomt om nader advies kan ik begrijpen. Maar dat we daarna slechts één van de vier gepost krijgen vind ik dan vreemd. Kost mij tijd (ik zit hier op meer vragen te antwoorden).

Dat is je irritatie?
Dat ik je tijd heb gekost?

Wel grappig dat ik geen antwoord heb gekregen op mijn oorspronkelijke vraag.
Namelijk, wat een makkelijke manier was om een USB-stick te formateren
(Heb ik in tussentijd ook gevonden)
Dat je had je hoop tijd bespaart
(Voor degen die meeleest die is er in de vorm van “Quick USB Formatter”)

Voor mij was het in ieder geval geen verkwisting van tijd.
Buiten dat mijn probleem is opgelost.
Ben ik door de suggesties hier weer wat meer te weten gekomen over mounten e.d.
Het spijt me dat je geïrriteerd wordt door mijn manier van vragen stellen,(of het gebrek in het geven van juiste informatie) ik was in ieder geval blij met jou (en Knurpht’s) antwoorden/suggesties.

Je manier van formatteren was prima. Ik zou het zelf gewoon met YaST hebben gedaan. Als dat je enige vraag was, is het antwoord: alles OK.

Van alles leren over mounten, enz, kan je uiteraard hier: https://forums.opensuse.org/showthread.php/486795-Korte-uitleg-Inleiding

Vooral de laatste vier documenten van het Mass-storage gedeelte zijn van toepassing denk ik.