Ben nieuw in openSUSE.
Gebruik openSUSE KDE 32 bit op een computer van HP Pavillon-32bits; Intel Core CPU 6320@1.86GHz; 2GB memory geheugen; RV516(Radeon X1600/1650 Series); HD WD 500GB.
Door het verkrijgen van een tip, over bijwerken van de flashplayer in Firefox, van Knurpt, wilde ik direct aan de slag ermee.
Het lukt mij echter niet om iets zinnigs te doen met de terminal.
Wou de stappen, beschreven onder flash bijwerken voor Firefox, uitvoeren maar raak vast met de terminal.
sorry, maar ik ben echt nog niet thuis in het gebruik van uitpakken, in een submap plaatsen, gebruik van de terminal…
Heb wel al het volgende kunnen doen: - downlaoden en opslaan van de flashplayer en ook kunnen uitpakken.
Een terminal geopend …maar dan …raak niet verder (kan wel als root inloggen).
Ik heb nochtans al die stappen voor mij, uitgeprint, liggen (bij punt 4 blijf ik dus steken).
In PCLinuxOS KDE/64bit is het mij gelukt om de fresplayerplugin en de peppeflashplugin te installeren.
Vóóraf moet de flashplayer van Adobe verwijderd worden!
Dan kan je het spel van Farmville2 spelen in facebook.(met de browser Firefox).
De flashplayer van Adobe wordt niet verder ondersteund in Linux, er worden wel nog veiligheidsupdates doorgevoerd.
Voor openSuse moet ik dat nog uittesten. Ik weet intussen al dat het spel (farmville2 niet te spelen is in facebook met FF.
@Mauk: even een tip: Alles op het gebied van systeembeheer doe je het makkelijkst via Yast. Zo vind je daar het softwarebeheer, maar bijvoorbeeld ook Printerconfiguratie etc. , webserver.
Als het goed is wordt Flashplayer zelfs automatisch de eerste keer geselecteerd voor installatie als je Yast - Software - Softwarebeheer opstart. Eerst zal softwarebeheer alle bronnen verversen, o.a. ook de update bron.
Om flashplayer handmatig te installeren zoek je in Softwarebeheer op “flash”, klik op Zoeken, en rechts zie je de zoekresultaten. Voor de pakketnaam zie je een vakje. Als dat zwart is met een vinkje erin, is het pakket geïnstalleerd, is het leeg, klik er dan op en het pakket wordt geselecteerd voor installatie. Klik onderin op Accepteren en de installatie vindt plaats.
Updaten doe je zo
Yast - Software - Softwarebeheer
Klik in het menu op “Pakketten”, onderaan “Alle pakketten”, rechts daarvan “Opwaarderen als een nieuwere versie beschikbaar is”. Dat kunnen veel pakketten zijn, omdat er sinds het verschijnen van openSUSE 13.2 nogal wat updates verschenen zijn. Klik op Accepteren, heb wat geduld, en je systeem is helemaal up to date.
Je kunt in de forums Instellingen van je account hier ( naast het “Welkom, Mauk” bovenaan ) en op de volgende pagina links onderaan bij “Algemene instellingen”, dan “Datum en Tijd opties” je tijdzone instellen. Als je die op GMT+1 instelt, zie je de correcte tijd.
Even wat uitleg: omdat het niet overal op de wereld steeds even laat is, en de servers waarop de forums draaien in de USA staan, klopt de tijd totaal niet als je niet ingelogd bent. Als jij inlogt hanteert de forumssoftware de tijdzone die aan jouw account hangt, de standaard. En daar zitten wij normaal al een uur naast, en nu met de zomertijd een extra uur. Da’s alles.
Mijn euro valt altijd wat trager en ik snapte het pas toen ik was uitgelogd dat de tijd 2 uur verschilde met onze zomertijd.
Dat van die flashplayer heb ik opgelost gekregen voor PCLinuxOS en voor Ubuntu door éérst de adobe flasplayer te verwijderen, dan de software te vernieuwen en de installatie te doen van chromium waarin de pepperflashplayer zit en in PCLinuxOS de fresh-player-plugin te installeren.
Op de computer van mijn zoon PCLinuxOS LXde/64 bit in dualboot geïnstalleerd.
Het spel Farmville2 werkt nu in FF , maar zeer traag – want de freshplayer vreet enorm veel geheugen.
Het zal/zou ,misschien, interessant kunnen zijn om wat werkgeheugen bij te prikken.??:
De flash nu nog bijwerken voor openSuse en we zijn weer een stap verder om de computer van mijn zoon om te toveren in een linuxcomputer.
Ik heb uit wat andere fora begrepen dat Farmville2 toch echt Adobe’s Flashplayer nodig heeft. Die werkt alleen niet meer in Chrome/Chromium, echter wel in Firefox. Er zijn mensen die aangeven dat ze in Firefox moeten rechtsklikken in het flashplayer scherm, en dan in de settings/instellingen “hardware versnelling”/“hardware accelleratie” moeten uitzetten, om het spel vlot te laten werken.
Met freshplayer heb ik zelf geen ervaring, lees wel veel berichten over wat jij ook al beschrijft, echter geen “oplossing” daarvoor, alleen meldingen dat 't zo is.
Adobe’s flashplayer moet telkens, als het spel wil gespeeld worden, worden upgegraded.
Dit kan niet worden upgegraded aangezien de flashplayer van adobe niet verder wordt opgewaardeerd in Linux.
Onder Windows zit die al aan versie 17 en in Linux blijft die hangen in versie 11 of 12. Er worden wel veiligheidsupdates geleverd.
Ik verwijder die adobeflashplayer en gebruik toch die freshplayer, al vraagt dit toch wel extra geheugen. 't is de buil met de bluts.
Wat betreft openSUSE Yast: ik heb intussen 5 of 6 keer opnieuw openSUSE geïnstalleerd en ik weet intussen al een beetje hoe het werkt om een programma te installeren in één klik.
Bedankt voor de reeds gegeven hulp, tips en korte handleidingen. Ik moet nog even de scherminstelling aanpassen want de tekst is toch wel héél klein uitgevallen -heb bijna een vergrootglas nodig om het te lezen.
Dank voor je post, ik kon zo iets makkelijker verder zoeken. Ik denk dat je zelf al een heel eind gekomen bent in al je onderzoek, en dat je conclusie wel klopt dat dit met flashplayer voor linux niet gaat werken.
Maar, er is nog een paar andere opties die het overwegen waard zijn:
Pipelight. Dat is een stukje software wat ontwikkeld is om de Windows Silverlight plugin te laten werken met linux browsers, maar waaraan men ook de optie heeft toegevoegd om de Windows Flashplayer plugin te gebruiken. Er zijn in de mailinglijsten berichten geweest waar mensen melden dat ze op die manier de hogere flash versies ( die ook voor jou het probleem vormen ) zo toch konden gebruiken. Ik gebruik die plugin zelf om TV te kunnen kijken op mijn laptop ( en dat vereist SIlverlight ) en 't werkt prima, vreet wel wat extra geheugen, maar dat ligt niet aan de plugin, maar aan Silverlight.
Wine (Wine Is No Emulator). Dat is een soort “nep-Windows”, dwz een stuk software dat het mogelijk maakt om Windows software te draaien. Je zou daarmee Firefox voor Windows kunnen installeren, en daarin de flashplayer voor Windows. Ook over deze methode vond ik berichten over succesvol gebruik van flash.
Ik ga hier nog even wat mee aan het testen, heb vandaag bitter weinig tijd, maar kom hier zeker even op terug. Nu eerst aan het werk.
Dat traag werken, in facebook, van het spel Farmville2 met de freshplayer is vandaag opgelost.
Ik had hier en daar, op verschillende forums en in een paar posts hoger, gelezen dat de hardwareversnelling moest worden uitgeschakeld.
Wist eerst, als beginneling, niet hoe dat moest en waar ik dat moest doen.
Na wat prutsen viel het mij op, ik moest dat doen in Firefox → voorkeuren → geavanceerd → vinkje weghalen bij Hardwareversnelling gebruiken wanneer beschikbaar.
Mijn zoon speelt vanavond al een hele tijd met Farmville2 ( wanneer hij thuis kwam van zijn werk = 16.00u tot op heden 21.21u tot alle tevredenheid --ik hoor hem nog steeds niet klagen of van z’n oren maken ). Dus dat zit goed.
Misschien zijn er nog forumleden die aan bovenstaande hulp hebben.
En content dat ik ben, eindelijk zal hij kunnen overschakelen naar Linux.
Welk besturingssysteem het zal worden ?(nu werkt hij met PCLinuxOS KDE 64bit in dualboot met Windows7 Home)
In ieder geval een Linuxbesturingssysteem met een ingeplugde ID-kaartlezer die werkt zoals het moet.
Eindelijk wat vooruitgang met al die ambetante probleemkes.
Dit topic mag worden afgesloten.
Bedankt voor alle hulp, geduld en bijstand omtrent dit probleem.