Firewall en Cups

Dag allen,

Mijn engels is redelijk, maar als ik de documentatie doorworstel om de firewall zo in te stellen dat ik de printer op mijn andere machine te kunnen bereiken gaat bij mij toch echt het licht uit.

In de firewall settings in Yast zie ik bijv toegestane services voor KDE connect en Kodi. Aanklikken en werken! Waarom kan ik dat niet voor Cups vinden?

Wie kan me helpen in de volgende situatie:

Thuissituatie met in totaal 4 machines. Allen voorzien van Leap 422
Printers aangesloten op bak a firewall off, instelling in Yast printer zo ingesteld dat de printers te vinden zijn.
Bak b, c en d hebben geen printers aangesloten maar weer in Yast Printers de services aangezet dat printen mogelijk is. Firewall eveneens uit. Printen kan vanaf alle machines.

Zodra ik op 1 van de 3 bakken de firewall aanzet is die verbinding weg. Zet ik op bak A de firewall aan dan is voor alle 3 de overige bakken de verbinding weg.

Gewenste situatie: elke bak firewall aan en toch kan iedereen printen naar bak A waar de printers op zijn aangesloten.

Op GEEN van de 4 computers zijn momenteel gedeelde mappen aanwezig. Dat wil ik pas nadat ik alles achter de firewall heb.

Is er een NL handleiding te vinden?

Grtz
Karel

Geen direct antwoord op je vraag maar toen ik je verhaal las dacht ik, waarom zo?

Normaal is een “thuisnetwerk” veilig en zou een firewall niet nodig moeten zijn. De Internetverbinding is onveilig dus daar moet een firewall tussen. Nu kan je natuurlijk elke computer voorzien van een firewall maar dat is onhandig want dan zou je voor de printers regels moeten opstellen dat wel de computers op het thuisnetwerk printerverkeer met elkaar kunnen uitwisselen maar dat niet mogen doen met de buitenwereld.

Ik neem aan dat je een ADLS- of kabelmodem voor de Internetverbinding en dat alle computers daar op de LAN kant zijn aangesloten.
Zo ja, dan zou ik de firewall in de ADSL- of kabelmodem aan zetten en de computers zonder firewall draaien.

Cups gebruikt ipp (internet printing protocol) op port 631.

Bij de server moet dus poort 631 openstaan voor de computers op je LAN.

En bij de clients 631 uitgaand.

Net als marel staat bij mij de firewall uit. Dus ik kan je geen details uit eerste hand geven.

Hoi,

Dank voor je reactie. Er zit zeker een kern van waarheid in wat je zegt. En ja, ik heb een Firewall aanstaan in mijn router. Ik wil echter een extra laag aanleggen aangezien ik ook aan huis werk en niet alles bedraad is (uiteraard wel beveiligde draadloze verbindingen). Ik heb ook een laptop met daarop Mint en daar is het middels UFW een simpele allow cups om die wel te laten printen.
Opensuse heeft echt prachtige naslagwerken gemaakt. Ik heb daar ook al veel aan gehad maar Cups en Firewall staat dermate technisch beschreven in het Engels dat ik daar niet uitkom. Vandaar mijn hulpvraag.

Iemand een idee?

Karel

Cups gebruikt volgens mij alleen poort 631. Yast - Beveiliging … - Firewall - Toegestane services - Geavanceerd - bij TCP 631 invullen, OK, Terug naar “Opstarten” en daar de firewall met de nieuwe regels op laten starten. Vervolgens proberen.

TOP!

Dankjewel Henk Jan

Henk = Henk, mijn vader is ook Henk, maar ik niet :D,

Gertjan

Mijn vader was ook Henk, en mijn grootvader ook.

En mijn moeder heet ook H…:open_mouth:

Sorry Gertjan! Ik zal het nooit meer fout zeggen :shame: