Externe harde schijf wordt niet geautodetecteerd

Ik gebruik Opensuse Tumbbleweed met de KDE DE. Ik heb een externe harde schijf met KDE Partitiebeheerder in Btrfs geformateert. Nu moet ik de harde schijf steeds in Dolphin aanklikken voordat ik de harde schijf kan gebruiken. Hij wordt dus niet automatisch herkend wanneer ik de computer nieuw opstart. Wat kan ik hier tegen doen? Alvast bedankt voor jullie reactie!

Hallo en welkom bij het openSUSE forum.

Volgens mij wordt het mass-storage apparaat wel herkend door het systeem. Anders zou je het in Dolphin niet zien.

Je kunt zien of het systeem hem kent met

lsblk -f

De vraag aan jou als systeembeheerder is wat de bedoeling is met het (of zijn er meer?) bestandssysteem. Is het apparaat altijd aangekoppeld en wil je hem altijd op hetzelfde mount point (welk mount point?) aan je gebruiker(s) ter beschikking stellen? Of is het er soms wel en soms niet?

Bedankt voor je reactie! Ik ben trouwens geen systeembeheerder, maar een particulier die opensuse op een desktop gebruik. Ik ben ook de enige gebruiker. Ik gebruik een externe harde schijf om bijvoorbeeld automatisch een backup te doen. De externe harde schijf is verder altijd aangekoppeld. Via lsblk -f is de externe harde schijf gewoon te zien.

Je bent wel de systeembeheerder. Je bent ook een gewone gebruiker. Voor Unix/Linux zijn dat twee verschillende zaken. Als je niet begrijpot dat dat zo is, zu; je vaak op het verkeerde been worden gezet.

Hetgeen bewijst dat je titel “wordt niet geautodetecteerd” onjuist is.

Als je overigens hier wilt dat mensen met je meedenken moet je de gegevens als uitvoer van computer programma’s hier posten. En niet als verhaal vertellen. Dus die

lsblk -f

laat je dan hier zien. Voorbeeld:

henk@boven:~> lsblk -f
NAME FSTYPE FSVER LABEL UUID                                 FSAVAIL FSUSE% MOUNTPOINTS
sda                                                                         
|-sda1
|    vfat   FAT32       A626-CF2D                             192.3M    25% /boot/efi
|-sda2
|    swap   1     Swap  212ea772-7bec-4bee-85b5-786f7a810356                [SWAP]
|-sda3
|    ext4   1.0   System_A
|                       7dc53b12-93a9-4e97-b0ae-ab165a8bd688    5.7G    66% /
`-sda4
     ext4   1.0   Home_A
                        8c561c1d-e51f-4eb9-a28a-92b3a98df5be  105.1G    46% /home
sdb                                                                         
sr0                                                                         
henk@boven:~>

Zoals je ziet begint dat met het kommando, dan alle uitvoer en het sluit af met de nieuwe prompt. Iedereeen hier kan dan zien wat je deed, wat je kreeg en dat het compleet is.

Helaas ontbreken mij nu nogal wat gegevens om je verder te kunnen helpen. In ieder geval zou ik dit oplossen met een configuratieregel in /etc/fstab.

Misschien was dit een wat verborgen vraag, maar ook hierop graag een antwoord.

Hier al eens naar gekeken?

1 Like

Bedankt! Dit werkt

1 Like

This topic was automatically closed 7 days after the last reply. New replies are no longer allowed.