Om mij bezig te houden overweeg ik om mijn hardeschijven naar xfs te zetten ipv ext4
En op sommige disk zou ik zelf luks gebruiken.
Wat zijn jullie ervaringen op het gebruikte bestandsysteem van jullie en waarom kozen jullie daarvoor?
ext4 gebruik ik eigenlijk al sedert 2004 en heb nooit iets anders gebruikt.
Ik weet niet wat je precies gaat doen en omdat het kennelijk een hobby is om je verveling te verdrijven (hopelijk heb je niet veel last van Covid en kom je er goed vanaf) wil je misschien alleen wilt weten “of het werkt”, of wil je zo ver gaan om performancevergelijkingen te doen. Maar enige theorie:
Je hoeft natuurlijk niet alles te begrijpen, maar lezen van Disadvantages bij Xfs herinnert mij eraan dat er een draad in de forums is over partities wijzigen waarbij /home zou moeten worden verkleind. Helaas kan Xfs niet ter plaatse worden verkleind.
idd verveling, de covid is OK te noemen. een verkoudheid
Ik gebruik al een twee jaar xfs op mijn home (door te snel in de installatie te klikken) en dat werkt zoals het moet.
De meeste distro’s gaan toch over naar btrfs en xfs, daarom mijn “verveling intresse”
Ben vooral benieuwd naar performance, daarbij kijk ik zeker naar de large file behandeling en paralle i/o
Ondertussen staan mijn externe ssd onder LUKS + XFS en de nodige data er terug op