openSUSE 13.2 KDE 64bit (gisteren opnieuw geïnstalleerd na een hardware error)
Laptop HP Compaq 8710P
Quadro NVS 320M
Hallo forumleden,
als ik een eigen foto gebruik als achtergrond voor het bureaublad, dan staat die foto een kwartslag naar rechts gedraaid op het scherm.
Een komisch en toch wat vreemde situatie.
Kan moeilijk in een wat rare en gewrongen houding naar het scherm zitten kijken.:)Om nekpijn van te krijgen.
In Gwenview staat de foto mooi horizontaal opgeslagen.
Heb intussen geëxperimenteerd door de foto telkens een kwartslag naar rechts te draaien en telkens opnieuw op te slaan tot die weer horizontaal stond.
Deze laatste opgeslagen versie dan gebruikt voor bureaubladachtergrond die dan ook correct op het scherm te zien is zoals het bedoeld was.
Wat gebeurd er hier ? Vreemd en voor mij onverklaarbaar.
Als de foto een JPEG bestand is (je zegt daar niets over), kan het zijn dat ergens is opgeslagen (door het fototoestel) wat de “normale” stand zou moeten zijn Waarschijnlijk gebruikt Gwenview dat en laat de foto dus gekanteld zien. De eenvoudige software die het JPEG bestand domweg op je bureaublad toont is niet zo slim.
PS. Je leeft dus nog. Denk je er eens aan dat, op andere draden van je, mensen nog steeds zitten te wachten op je reactie? Als zij hun best doen om te proberen je te helpen is het niet zo leuk om nooit meer wat te horen.
De foto, een jpeg, was wel degelijk correct opgeslagen, nl., liggend.
Daar lag het niet aan.
Vond het vreemd.
Het is ondertussen opgelost. Ik heb een nieuwe installatie van openSUSE 13.2 KDE 32bit op mijn Medionlaptop P6624 uitgevoerd.
Zie ook ander draad ivm de eID-kaartlezer.
Ik heb er een bureauachtergrond met eigen foto en die was in één keer goed.
Dat zou kunnen wijzen op een kronkel van het programma op de andere computer (HP Compaq 8710p) waar ik nu Ubuntu op geïnstalleerd heb ( zie ook draad ivm de perikelen rond de eID-kaartlezer in een andere draad ).
Met dank voor de hulp.
Deze draad mag worden beëindigd omdat dit voor mij opgelost is.