Eerste NL blog post - Evolution

Na jaren KDE gebruikt te hebben als hoofd-desktop omgeving, met Opera als mailclient, ben ik een paar weken geleden min of meer per ongeluk overgestapt naar GNOME 3. Op ontdekkingstocht in GNOME kwam ik ook op Evolution, heb daar eerst eens een testaccount in gegooid, zelf een export/import van mijn adressen in Opera gemaakt via LibreOffice Calc (pffft, er bleek een site voor te zijn:)). Daarbij heb ik ook de mogelijkheden ontdekt om Google Calendar agenda’s te koppelen, standaard te maken in Evolution. Werkt allemaal geweldig, het maakt 't me werkmatig een stuk effectiever. Tot op heden heb ik me voornamelijk bezig gehouden met de Post en Agenda functies, ben daar zeer van gecharmeerd geraakt. Beide stralen eenvoud uit, en zijn toch prima aan eigen wensen aan te passen, het koppelen van de kalender instellingen van Google was een fluitje van een cent.

Één van de dingen die ik al tijden wilde doen, was het maken van een standaard mail layout voor mijn eigen bedrijf, en ik kan zeggen dat dat met vrij weinig moeite gelukt is via de html-Ondertekening. Ik zie keurig een “blokje” waarin ik mijn berichttekst kan typen, de mails zien er professioneel uit, en dat was de bedoeling.

Een ander iets was, dat ik een vlotte koppeling wilde met Google Calendar, en dat is met wat aanpassingen in de Voorkeuren ook uitstekkend gelukt. Feestdagen, mijn afspraken, die van mijn tijdelijke collega, alles lekker overzichtelijk en continu up to date

De komende weken wil ik ook de andere functies van Evolution beter bekijken, met name hoe die integreren in de rest van de deel-applicaties.

Ga de Google Calendar Sync eens proberen met deze Thunderbird Add-on en moet toch eens kijken naar GNOME 3 :slight_smile:

Die ken ik. Ik beheer een netwerk waar gewerkt wordt met de hele Mozilla suite. Ben zelf niet zo kapot van Thunderbird, maar heb al gezien dat Evolution ook niet alle mogelijkheden biedt, die bijv. Kontact onder KDE heeft.