Op mijn pc heb ik zowel Leap-15.1 als Mint-19.1 geïnstalleerd. Bij het opstarten verscheen, zoals ik had ingesteld, het Grub menu van Leap. Maar sinds een paar dagen, waarin beide systemen zijn bijgewerkt, start de machine op met het Grub menu van Mint. En dat wil ik liever niet. Dus deed ik in Leap:
koos:~ # grub2-mkconfig -o /boot/grub2/grub.cfg
Generating grub configuration file ...
Found theme: /boot/grub2/themes/openSUSE/theme.txt
Found linux image: /boot/vmlinuz-4.12.14-lp151.28.36-default
Found initrd image: /boot/initrd-4.12.14-lp151.28.36-default
Found linux image: /boot/vmlinuz-4.12.14-lp151.28.32-default
Found initrd image: /boot/initrd-4.12.14-lp151.28.32-default
Found Linux Mint 19.1 Tessa (19.1) on /dev/sda6
done
koos:~ # grub2-install /dev/sda
Installing for x86_64-efi platform.
Installation finished. No error reported.
koos:~ #
Maar, tot mijn verbazing, start de machine nog steeds op met het Grub menu van Mint.
Kan iemand mij uitleggen wat hier aan de hand is?
De EFIboot volgorde is veranderd. Maar bij het opnieuw booten blijkt nog steeds is het Mint bootmenu verschijnen.
Als ik dan de “opensuse” optie kies en inlog, dan blijkt:
Ik heb niet zo heel veel verstand van dit soort fenomenen, overigens. In de engelstalige forums hangen wel meer experts rond. Heb al even gekeken, waardoor ik denk dat EFI het probleem is, maar om 't te tackelen …
Vannacht drong het ineens tot mij door dat de oplossing “natuurlijk” in het BIOS - pardon: UEFI te vinden moet zijn.
En nu;: ja hoor. In het EFI-scherm gekeken bij de Bootinstellingen, en daarin bij de UEFI Hard Disk Drive BBS Priorities ,
(wat betekent BBS hier eigenlijk?)
En daar stond
Bootoption #1 Ubuntu
Bootoption #2 opensuse
Die twee heb ik verwisseld en nu lijkt het probleem voorbij. Wel heeft het openSUSE Grub keuzemenu nu een kleiner font, maar daar ga ik nu even niet over nadenken,
Hoe dan ook, bedankt voor het meedenken en het laten kennismaken met efibootmgr.
“problem solved”