Op mijn laptop heb ik openSUSE 13.1 staan.
Maar de interne wifi werkt niet zo lekker.
Verbinding kan ineens wegvallen.
(Geen probleem van Linux, heeft nooit goed gewerkt)
Nu heb ik een USB wifi stick, die perfect werkt.
Bij KDE kan ik dan (via NetWorkmanager) kiezen welke ik wil gebruiken, de interne of de USB.
Bij Gnome 3.8 kon dat ook, maar bij 3.10 kan dat niet meer.
dwz ik zie in NetWorkManager de interne en de USB wifi.
De USB wifi stick kan ik nog steeds uitzetten, maar zodra ik de interne wifi uitzet, dan schakelt alles uit (Heb dus dan helemaal geen verbinding meer)
Is er nog een andere (simpele) manier om te kiezen tussen de interne of de USB wifi?
Nog geen antwoord Jan. echte “weters” komen nog wel.
Ik gebruiik geen Gnome en ook geen NetworkManager. Maar als ik mij goed herinner, was de KDE NM client in het begin niet zo goed. Toen gebruikten velen de Gnome client in hun KDE omgeving. Misschien kun je nu het omgekeerde doen.
Maar voor je op dit vage advies ingaat, wacht nog even op andere hulp
Het zou hetzelfde moeten werken, maar nee dus.
Sommige laptops hebben in het BIOS een optie om de wlan kaart uit te zetten. Heb ik al 's in de praktijk als oplossing gezien.
Een andere optie is om de driver voor de interne wifi-kaart te blacklisten, dan “ziet” het systeem die nog wel (bij lspci) bijv., maar de Netwerkmanager niet meer. Dat werkt uiteraard alleen als de USB-wifi-kaart niet dezelfde driver gebruikt.
Een heel handig ding in dit soort zaken is “inxi”. Installeer dat via http://software.opensuse.org/package/inxi?search_term=inxi
Vervolgens open je een terminal venster (terwijl de USB-wifi ook aangesloten is) en doe je
inxi -F
en post de output hier.
Via
man inxi
kun je de mogelijkheden van inxi bekijken, had ik een paar jaar niet gedaan en ik sla behoorlijk steil achterover.
Blacklist…natuurlijk, had ik kunnen weten.
Was er aan gewent om de kaart via NetworkManager uit te zetten.
Via inxi -F zag ik dat het ging om rt2800pci.