Draadloos - KWiFiManager - verbinding OK - geen internet

Hallo beste vrijwilligers,

Bij KWiFiManager - instellingen - instellingen bewerken - activeren wordt er een verbinding gemaakt en is het signaal sterk, maar de verbinding valt soms uit na een paar seconden.

Handmatige instelling van de wifi-verbinding geeft een signaalsterkte van 221 en toch heb ik geen toegang tot het internet.
Pingen naar 192.168.1.1 is niet mogelijk (unreachable), zelfs als er volgens de KWiFiManager een sterke verbinding is.

Wat zou de reden kunnen zijn voor het onbeschikbaar zijn van internet via wifi? Ik snap niet waarom er een verbinding met het netwerk is, maar niet met het internet. Het tijdelijk onderbreken komt misschien door de router? Speelt Firewall hier een rol?

Tjok.

PS: Fantastisch hoe mensen mekaar belangeloos willen helpen!

Het eerste waar ik aan denk is ipV6. In Yast - Netwerkapparaten - Netwerkinstellingen kun je dat uitvinken. Je moet dan rebooten om deze instelling te activeren.
Een andere instelling is die van de proxy. Die zal, tenzij jij zeker weet dat je via een proxy server het web op gaat, moeten staan op “directe verbinding”.

Kun je overigens bij het posten zoveel mogelijk info meegeven, als openSUSE versie, 32/64bits?
Waarom gebruik je kWifi Manager? Of doe je dat via de plasmoid in het systeemvak?

En, voor je PS: dank. Is één van de redenen waarom ik in de open source wereld ben blijven hangen.

• ipV6 is niet aangekruist;
  • proxy geen instellingen gewijzigd, ben nul i.z. kennis proxy en andere ingewikkelde toestanden;
  • openSUSE 12.1 - 32bits;
  • kWiFiManager: omdat ik dat ergens op een website gelezen heb als mogelijke oplossing voor een draadloze internetaansluiting:
    een apparaat toevoegen, automatisch adres via DHCP (versie 4 alleen), geen versleuteling en dan via de manager de WEPkey van de router instellen.

Ubuntu en Win7 hebben geen problemen met het detecteren van het draadloos netwerk; zij vragen één maal de sleutel en klaar is Kees.

Blijkbaar wil ik “lopen” zonder dat ik eerst heb “leren gaan”; ik heb het in mij om alles eens uit te proberen en te hopen dat het lukt, of m.a.w…al doende leer ik, waardoor mijn zoektocht eindeloos lang wordt.

Mijn eigen ervaringen met openSUSE zijn, dat 't zo werkt als jij beschrijft: vanuit systeemvak netwerk kiezen, sleutel invoeren, klaar. De methode die je nu gebruikt hebt, heb ik nog nooit gezien, lijkt me ook niet de juiste weg, om eerst maar een netwerk te configureren en achteraf de beveiliging pas in te stellen.

Wat je eens kunt proberen is dit:
Yast - Netwerkapparaten - Netwerkinstellingen
Methode naar ifup. In het tabje overzicht kun je nu de netwerkkaart configureren. Kies “managed”, zoek je netwerk, stel de versleutelingswijze in, de sleutel. Daarna moet je nog het IP van je router opgeven als gatewayadres.

Beste Knurpht,

Ik heb geprobeerd alles uit te voeren zoals vermeld in uw reactie, doch zonder succes.

Wat ik vreemd vind is dit: bij het opstarten via de live-CD, wordt het draadloosnetwerk wel vastgesteld (onderaan rechts bij de klok), kan ik via een schermp(je) de configuratie opgeven en heb ik wel de een draadloze internetaansluiting. Eens de installatie op de PC vanaf de CD is uitgevoerd, zie ik dat kleine scherm niet meer, heb ik geen aansluiting meer en kan ik alleen via Yast (ifup) proberen de configuratie in te stellen.

Ik heb een Linksys Dual Band Wireless-N PCI Adapter (oorspronkelijk wordt rt2800pci als driver geïnstalleerd en na update de rt2860pci. Ik denk niet dat het aan de kaart ligt aangezien ik bij het opstarten van de live-CD wel draadloze toegang heb zonder een specifieke driver te installeren).

Wat mij ook verwonderd : waar is dat kleine scherm van de Live_CD naar toe (ik weet niet hoe het heeft, maar het is kleiner en anders dan bij Yast). Rechts onderaan verschijnt ook niet meer een knop van de wireless.

Mijn router/modem is alleen beveilgid met een webkey (10 tekens) zonder versleuteling.

Ik weet niet of ik het probleem duidelijk genoeg gemaakt heb. Ik heb de herinstallatie reeds meerdere keren gedaan.

Tjok

Beste Knurpht,

Een nieuwe installatiepoging ondernomen, dit keer uitgebreider (gnome, kde, enz…, en zonder kabelverbinding.

De test van de verbinding op het einde van de installatie liep uit op de melding “fout”.

Na een herstart kon ik via Yast (Networkmanager die anders is dan de voorbije dagen), de nodige configuratie uitvoeren en ben ik nu draadloos verbonden en verschijnt er ook onderaan rechts een “icoontje?” van de draadloze verbinding.

De netwerkmanager die ik nu te zien kreeg leek eenvoudiger (DHCP4, 6 disabled, key) dan de vorige keren in Yast.

Hopelijk blijf ik in de toekomst bespaard van deze draadloze verbindingsproblemen.

Bedankt voor de tijd en moeite.
Tjok

Nix te danken, mooi dat 't nu werkt.

Het eerste stuk is me nu ook duidelijk. Je hebt waarschijnlijk met een draadverbinding geïnstalleerd, en dan wordt de netwerkmanager niet zichtbaar in het systeemvak. Je kunt daar dan met rechts in klikken, kiest systeemvak instellen, en in het scherm daarna op Items. Widgets ontgrendelen evt, dan Netwerk aanvinken, OK., en daar is-ie.
Voor de toekomst: opnieuw installeren heeft op zich geen zin, tenzij je weet dat je zelf een puinhoop van je systeem gemaakt hebt :D. Linux is not Windows, luidt de uitspraak in linux land.