Door blunder kan ik niet meer inloggen.

Mede forum leden.
Ik heb geblunderd en krijg het niet meer voor elkaar om in te loggen.

Op mijn systeem heb ik de /home partitie versleuteld.
Ik was doende een externe hdd te versleutelen, dit lukte niet.

Abusievelijk heb ik in yast partitioner /home (sda3) gewijzigd in /usr.local
Opstarten lukt nu dus niet meer.
Na intoetsen password van de (voormalige) /home (sda3) partitie duurt het lang en vervolgens verschijnt dit:

1.475709]  Couldn't get size: 0x800000000000000e

You are in emergency mode. After logging in, type “journalctl -xb” tot view
system logs, “systemctl reboot” to reboot, “systemctl default” or “exit”
tot boot info default mode.
Geef het rootwachtwoord voor onderhoud
(of druk op Ctrl-D om verder te gaan):

Als rootwachtwoord is ingetoetst volgt dan

Localhost:~ #

Ik vraag (dringend) uw hulp.

Alvast hartelijk dank!

Je kunt dus wel inloggen als root.

Belangrijk lijkt mij de inhoud van /etc/fstab. Kijk daarin (wij willen wel meekijken, maar je kunt misschien niet makkelijk de inhoud in een post hier zetten). Als ik het goed begrijp moet daar een regel zijn waar nu /usr.local (of misschien /usr/local, probeer foutloos hier te posten svp). Verander dat in /home en herstart. Misschien werkt het dan.

Henk, Hartelijk dank voor j super snelle reactie, dit lijkt (gevoelsmatig) te zijn waar ik naar op zoek ben.
Ik ga het proberen (voor zover mij dat lukt).
Ik zal pogen foutloos over te typen, want kopie lukt niet.

P.S. het is uiteraard /usr/local (my bad)

Je kunt de uitvoer naar een USB stick zetten en dan op een ander system inlezen en posten. Maar ik weet niet veel van je kennisniveau. Kun je met de hand een USB stick mounten en weet je hoe je uitvoer daarnaartoe “redirect”?

Als je wilt overtikken, gaat het alleen om de regels waar dat user.local instaat en eventueel om de regel waar /home in staat als die er is.

Dan heb ik nog een vervelende dienstmededeling: ik ga nu afskluiten. En morgen kan ik waarschijnlijk helemaal niet helpen (ik heb logées).

Misschien kan een ander (Knurpht?) bijspringen.

Dank Henk,
Knurpht (prachtig alias van G net zo goed als jouw avatar) heeft mij in verleden ook al perfect geholpen.
Ik ben nog niet bij de PC en geloof er wel in dat het gaat lukken.

Zo niet dan wordt het later.

Kennisniveau is op gebied van het werken in Terminal nog niet goed genoeg… Improving.

Fijn weekend!

Hedel eventjes.

Kun je met vi werken? In dit geval (ervan uitgaand dat de regel met /usr.local moet worden teruggezet in /home, wat niet helemaal zeker is):

vi /etc/passwd

dan met de pijltjestoetsen naar beneden naar de regel met /usr.local, dan naar rechts tot op de / van /usr/local. Nu met de x tekens weghalen. Dan de i toets. Er staat nu op de laatste regel van het scherm INSERT, maar de cursor staat nog op dezelfde plaats. Dan tik je nu /home en je sluit dat af met de Esc toets (de INSERT verdwijnt).

Goed controleren of het nu klopt. Dan tik je

:wq

die zie je op de laatste regel, afsluiten met Return toets.

Nu ben je weer in de shell prompt.

shutdown -r now

on het systeem te re-booten.

Henk,
Hartelijk dank.
Alles draait weer.

Grand Merci!

Gefeliciteerd!:shake: