Ddraadloos toetsenbord weer levend na vreemde oplossing: graag reactie hoe veilig dit is.

Goeiemiddag mede-forummers,

Mijn Logitech draadloos toetsenbord deed het niet meer (Logitech K340 op een openSUSE12.3, KDE 4.10, kernel 3.8.6.2 desktop). Batterijen verwisselt - hielp niet. PC opnieuw opgestart - hielp niet. de USB ontvanger op een andere USB-ingang gezet (ja, ik raakte gestresst) - hielp ook niet. Oud toetsenbord met draad op de ps2 poort aangesloten - die functioneerde gewoon.
Op internet vond ik de volgende, ietwat belachelijk aandoende tip, die nog werkt ook. Ik citeer:

Today for some unknown reason suddenly my Logitech Wireless Keyboard and Mouse - Model Number EX100 stopped working and very stubbornly denied to work despite my repeated attempts on all obvious and logical steps - resets, battery change and such. Anyway, further forum hopping lead me to a post that felt like a very unlikely solution but I gave it a shot and should I say more? It worked indeed.

So this post is not only for world but for my future reference.
With thanks to “Andromedia” on logitech forum, I present the solution that resurrected my dead keyboard and mouse.

For Keyboard:

1. Remove the batteries from the Keyboard.
  2. Type on the keyboard for about 10 to 30 seconds.
  3. Insert the batteries back into Keyboard.
  4. Press Left Alt+Left Ctrl+F12 all at the same time and hold for about a second.
  5. Now PRESS the Connect Button on Receiver. (DO NOT HOLD)
  6. Now PRESS the Connect Button on Keyboard. (DO NOT HOLD)
  7. Finally, Press “Esc” on Keyboard.

For Mouse:

1. PRESS the Connect Button on Receiver. (DO NOT HOLD)
  2. Now PRESS the Connect Button on Mouse. (DO NOT HOLD)

Ik voelde me een idioot, maar ik heb de stappen uitgevoerd voor het toetsenbord en voilà! ik type dit bericht weer met mijn draadloos toetsenbordje.
De bron kan ik niet vermelden, want dat is een commercieel blog, en de bron op het forum van Logitech is onvindbaar. Toen werd ik achterdochtig. De bewering in de reacties op dit blog is dat je zo een beveiligde verbinding opzet, maar voor zover ik weet heb ik misschien wel de deuren opengezet voor iemand anders die nu het signaal kan oppikken, of zoiets. Niets lijkt te gek tegenwoordig.

Graag jullie reactie:
Kan iemand mij uitleggen hoe dit kan werken en of ik nu nog veilig kan typen zo?

Ik begrijp dat je dit vreemd vindt. Ik geloof ook niet dat een dergelijke volgorde “toevallig” wordt ontdekt. Daar hoort dus het lezen van documentatie bij om te begrijpen wat het allemaal doet. Heb je documentatie?

Helaas heb ik geen documentatie meer, maar ik heb wel een pdf gedownload dat door Logitech wordt aangeboden als handleiding voor het Logitech K340 toetsenbord. Er staat niets over in, maar ik kan wel de link bijvoegen:

Het lijkt mij inderdaad ook geen toeval. Wat mij vooral verrast, is dat zelfs een toetsenbord ongedocumenteerde toetsencombinaties heeft om dingen voor elkaar te krijgen. Van een mobiel verwacht ik dat, maar van een toetsenbord niet. Maar misschien moet ik er mee leren leven. Het enige wat mij dwars zit is of er mogelijk zoiets bestaat als een beveiligde en onbeveiligde verbinding tussen toetsenbord en pc.
Logitech zelf beweert dat de draadloze verbinding “secure” is en dat moeten we dan maar aannemen.

Voor wat ik er van weet wordt bij de communicatie tussen de radio’s e.e.a. versleuteld a.d.h.v. een in de firmware aanwezige sleutel. Als die “stuk” raakt, of door de USB radio als reeds bezet gezien wordt, houdt alles op. Wat je met het geklier met het toetsenbord bereikt, is dat het toetsenbord niet meer probeert met de kapotte/bezette sleutel te werken, maar aan de USB kant vertelt dat 't even opnieuw moet worden ingesteld. Heb dit een paar jaar geleden eens gehad, 't staat me zo bij dat ik dezelfde combinatie moest gebruiken. 't Was bij mij al na anderhalve maand bingo. De supportdeskt van Logitech vertelde 't mij toen. De meeste WiFi printers hebben ook zo’n hack, om ze terug te zetten naar fabrieksinstelling (want dat is 't eigenlijk).

Oké, daar kan ik wel wat mee. Misschien heb ik mijn wantrouwen naar bedrijven als Logitech in dit geval teveel doorgevoerd. Voor mij telt dat de verbinding beveiligd blijft. En hoeveel een oplossing ook op “zwarte magie” mag lijken, geeft in dit geval niet als de oplossing maar werkt.
Thnx, Folks!