Data op harddisk verdelen over meerdere DVD's of CD's.

Hallo,

Ik ben al een tijdje op zoek naar een programma waarmee een aantal mappen (met erg veel data)
op zo’n manier op meerdere CD’s of DVD’s zijn te branden dat die zo vol mogelijk zijn.
De data op de CD’s/DVD’s moet dan wel op de normale manier te lezen zijn.
Dus de losse bestanden, geen ZIP bestanden o.i.d.
Bestaat er zo’n programma (met voorkeur met een GUI) voor linux ?
Alvast bedankt voor de hulp. :slight_smile:

Groet,
Flash2005

Wat is erg veel? Qua ruimte? Qua aantal bestanden? Bedenk, dat als 't om 1 TB gaat, je al ~250 DVDs moet gaan branden, om nog maar niet te spreken over CDs. En daarnaast ook dat CD/DVD ten opzichte van een externe harddisk niet echt betrouwbaar zijn. En ook nog eens, dat bestanden die groter zijn dan de capaciteit van een DVD niet zodanig weg te schrijven zijn dat 't ook nog leesbaar is. En tot slot, dat de kosten van de media wel 's hoger zouden kunnen zijn dan een externe harddisk van dezelfde omvang.

Hallo,

Bedankt voor je antwoord.
Het gaat hoofdzakelijk om digitale foto’s in totaal zou alles ongeveer op zo’n 10 DVD’s moeten passen.

Het gaat eigenlijk om een tijdelijke oplossing.
Ik weet dat CD/DVD minder betrouwbaar zijn, maar een M-Disk brander en M-Discs zouden een oplossing kunnen zijn.
Die discs schijnen erg lang “houdbaar” te zijn en ook betrouwbaarder te zijn.
Ik moet nog uitzoeken of dit werkt onder linux (DVD of BluRay, Linux drivers enz.) maar dat is dus een klusje voor later. :slight_smile:

Groet,
Flash2005

Je zou 't met k3b of brasero kunnen doen, maar dan in er wel een stukje handwerk.