Connectie probleem met een PS4

Allen,
Ik zit een beetje met de handen in het haar. Mijn server heeft twee netwerkkaarten, 1-tje in verbinding met ZIggo en 1-tje als intern netwerk.
Echter ik heb een tweede kaart in de server gestopt die ook gebruikt wordt als intern netwerk. Tot zover niets aan de hand. Alles werkt, via het nieuwe netwerk kun je ook het internet op.
De ellende begon toen ik de PS4 omhing naar nieuwe interne netwerk. De PS4 krijgt hier wel een IP adres maar zegt dat ie niet het internet op kan. Hang ik hem aan het “oude” interne netwerk dan klaagt het apparaat nergens over.

Mijn gedachte was dat er een fout zit in mijn firewalld configuratie. Ben nu twee avonden verder en het enige dat ik kan ontdekken is dat de twee interne netwerken, muv de ip-adres range voor dhcpd, gelijk zijn. Conclusie … ik zie iets over het hoofd.

Dus als iemand nog ideeen heeft waar ik het in kan zoeken …

Mijn verbinding met het internet (via Ziggo) gaat vie eth1, het oude interne netwerk is eth0 en het nieuwe interne netwerk is eth2. Hier de config van de firewall:

schuurpc:/etc # **firewall-cmd --zone=public --list-interfaces**
eth1
schuurpc:/etc # **firewall-cmd --zone=trusted --list-interfaces**
eth0 eth2
schuurpc:/etc # **cat /etc/sysctl.conf**                                                                                                                                                               
####                                                                                                                                                                                               
#                                                                                                                                                                                                  
# /etc/sysctl.conf is meant for local sysctl settings                                                                                                                                              
#                                                                                                                                                                                                  
# sysctl reads settings from the following locations:                                                                                                                                              
#   /boot/sysctl.conf-<kernelversion>                                                                                                                                                              
#   */lib/sysctl.d/*.conf                                                                                                                                                                           
#   */usr/lib/sysctl.d/*.conf                                                                                                                                                                       
#   */usr/local/lib/sysctl.d/*.conf                                                                                                                                                                 
#   */etc/sysctl.d/*.conf                                                                                                                                                                           
#   */run/sysctl.d/*.conf                                                                                                                                                                           
#   /etc/sysctl.conf                                                                                                                                                                               
#                                                                                                                                                                                                  
# To disable or override a distribution provided file just place a                                                                                                                                 
# file with the same name in */etc/sysctl.d/                                                                                                                                                        
#                                                                                                                                                                                                  
# See sysctl.conf(5), sysctl.d(5) and sysctl(8) for more information                                                                                                                               
#                                                                                                                                                                                                  
####                                                                                                                                                                                               

net.ipv6.conf.all.disable_ipv6 = 1
net.ipv4.ip_forward = 1
net.ipv6.conf.all.forwarding = 0
schuurpc:/etc # **firewall-cmd --zone=public --query-masquerade*******
yes
schuurpc:/etc # **firewall-cmd --list-all --zone=public**
public (active)
  target: default
  icmp-block-inversion: no
  interfaces: eth1
  sources: 
  services: dhcpv6-client http https imap imaps smtp smtps apache2 apache2-ssl dhcp dhcpv6
  ports: 444/tcp 143/tcp 143/udp 80/tcp 443/tcp 465/tcp 3478-3480/tcp 3478-3479/udp 6881/tcp 8881/udp
  protocols: 
  masquerade: yes
  forward-ports: 
  source-ports: 
  icmp-blocks: 
  rich rules: 

schuurpc:/etc # **firewall-cmd --list-all --zone=trusted**
trusted (active)
  target: ACCEPT
  icmp-block-inversion: no
  interfaces: eth0 eth2
  sources: 
  services: 
  ports: 
  protocols: 
  masquerade: no
  forward-ports: 
  source-ports: 
  icmp-blocks: 
  rich rules: 

schuurpc:/etc #*

Iemand enig idee wat ik over het hoofd zie …

Ik ben de tel een beetje kwijt.

Eerst zeg je dat het systeem twee netwerkkaarten heeft.

Dan zeg je dat je een tweede kaart erin hebt gestopt. Bedoel je dan niet “een derde”?

Daarna praat je over “de PS4”. Ik ben een beetje dom, maar wat is “de PS4”?

Los daarvan. Als je denk een firewall probleem te hebben, kun je makkelijk testen of het daarin zit door de firewall even uit te schakelen. Blijft het probleem, dan ergens anders zoeken.

En om vage verhalen te voorkomen is het misschien handig on die netwerken, enz te laten zien. Dus:

ip adr

en

ip route

Dan kunnen we de netwerken ook benoemen (bijv. 10.0.0.10/24) zonder dat we vage kreten zoals “het andere netwerk” hoeven te gebruiken.

Henk, een PS4 = PlayStation 4 ( van Sony ).

@OP: Kun je de PS4 niet een statisch IP geven? Google’s DNSen gebruiken, en de juiste gateway opgeven? Voor de rest sluit ik me bij Henk aan, iets meer duidelijkheid is nodig om er verder iets zinnigs over te kunnen zeggen. Mij is ook niet duidelijk of de server nu twee of drie netwerkkaarten heeft. Zoals het lijkt is de routing van één kaart niet OK.

Dat is leuk, een systeem dus.

Henk, Knurpht,

Jullie hebben gelijk. Qua duidelijkheid schiet mijn uitleg tekort, zal mogelijk wat te maken hebben met de frustratie van het niet opgelost krijgen >:(

Een PS4 is inderdaad een playstation 4 van Sony. De server heeft in totaal drie netwerk kaarten. 1-tje voor internet toegang (eth1), en twee intern (eth0 en eth2).

De addressen en route info:

schuurpc:/etc # ip addr
1: lo: <LOOPBACK,UP,LOWER_UP> mtu 65536 qdisc noqueue state UNKNOWN group default qlen 1000
    link/loopback 00:00:00:00:00:00 brd 00:00:00:00:00:00
    inet 127.0.0.1/8 scope host lo
       valid_lft forever preferred_lft forever
2: eth2: <BROADCAST,MULTICAST,UP,LOWER_UP> mtu 1500 qdisc pfifo_fast state UP group default qlen 1000
    link/ether 50:3e:aa:03:67:07 brd ff:ff:ff:ff:ff:ff
    inet 10.0.1.1/24 brd 10.0.1.255 scope global eth2
3: eth0: <BROADCAST,MULTICAST,UP,LOWER_UP> mtu 1500 qdisc pfifo_fast state UP group default qlen 1000
    link/ether 60:e3:27:03:10:c0 brd ff:ff:ff:ff:ff:ff
    inet 10.0.0.150/24 brd 10.0.0.255 scope global eth0
4: eth1: <BROADCAST,MULTICAST,UP,LOWER_UP> mtu 1500 qdisc pfifo_fast state UP group default qlen 1000
    link/ether d8:cb:8a:be:7a:14 brd ff:ff:ff:ff:ff:ff
    inet 89.98.181.113/24 brd 255.255.255.255 scope global eth1
schuurpc:/etc # ip route
default via 89.98.181.1 dev eth1 proto dhcp 
10.0.0.0/24 dev eth0 proto kernel scope link src 10.0.0.150 
10.0.1.0/24 dev eth2 proto kernel scope link src 10.0.1.1 
89.98.181.0/24 dev eth1 proto kernel scope link src 89.98.181.113 
schuurpc:/etc #

De PS4 kan inderdaad een statisch adres krijgen, echter in mijn netwerk prefereer ik dynamische adressen. Volgens mij ligt daar ook niet het probleem want de PS4 krijgt gewoon netjes een ip adres van mijn dhcpd. Het gebruik van de google DNS servers raad ik normaal gesproken iedereen af. De DNS servers hebben wel een hele grote cache van ip adressen alleen staan ze ver weg dus de overall performance van de google DNS servers is laag/traag. Ik adviseer altijd de dns server van je provider.

Verder nog even een opmerking over 10.0.0.150. DIt is het adres van de server. Hier draaien mijn dhcpd en dns servers. Ziggo heeft mij (eth1) ip adres 89.98.181.113 gegeven

:D. Ach, tegenwoordig is bijna alles waar een stekker aan zit een systeem.
Zie net in de output dat het overigens inderdaad om een derde netwerkkaart gaat, eth1, eth0, eth2 zie ik. Er zal dus iets niet goed zitten in de routing van één van beide kaarten die het interne netwerk doen.

Arjan, niet eens met je opmerking over provider DNS. Heb Telfort hier, en met hun DNSen is de responstijd op http requests bijna 2 keer die van Google’s DNSen.

DNS is hier denk ik wat off-topic maar ben al eens een avond aan het meten geweest met DNSdiag (dnsdiag.org). Toen versloegen alle nederlandse dns servers die ik heb kunnen achterhalen google met vlag en wimpel.

Ik probeer nog steeds overzicht te krijgen. Als jullie er al uit zijn, zeg het dan, dan kan ik mij de moeite besparen.

Ik zie drie (3) netwerken aangesloten aan schuurpc (dat noem jij geloof ik een server, maar ik gebruik liever echte namen, of wil je liever “een mens” i.p.v.athoopen genoemd worden?)

1. 10.0.1.0/24
  2. 10.0.0.0/24
  3. 89.98.181.0/24

Jij noemde hetzij 1, hetzij 2 je nieuwe netwerk.
Ik begrijp nu (was niet in je eerste post) ook dat schuurpc een DHCP server draait en dat systemen in beide 10.0.x.0 netwerken dat (dienen te)gebruiken.
Ik begrijp dat je een ander, niet openSUSE system had in, laten we even aannemen, netwerk 1. Je hent het verplaatst naar netwerk 2.
In netwerk 1 had dat systeem een IP adres in 10.0.1.0/24 en het had een route naar, ja waarnaar eigenlijk. Wat/hoeveel voor router(s) zit er in netwerk 10.0.1.0.24?
In netwerk 2 heeft dat systeem een IP adres in 10.0.0.0/24 en heeft het kennelijk geen route via een of meer) router(s) die naar het internet (via Ziggo) wijst. Vraag 1 is natuurlijk, is er zo’n router in dat netwerk?

De vraag is dus niet zozeer een openSUSE vraag, maar een PS4 vraag. Daar heb ik geen verstand van, maar je moet dus in je PS4 soortgelijke gegevens opvragen als voor openSUSE hierboven met ip adr en ip route.

Zoals wel vaker is de oplossing simpeler dan gedacht. De fout bleek te zitten in de configuratie van de dhcp server.
Beide netwerken worden bediend door de dhcp server echter in de config stond als globale router gedefineerd de (goede) router voor 10.0.0.0/24 en dit is de verkeerde voor 10.0.1.0/24.
Nadat voor elke subnet de juiste router was defineerd liep alles als een zonnetje :slight_smile:

Mooi dat je 'm gevonden hebt. Bedankt voor het terugmelden.