Hallo allen, Ik wil mijn monitor verzetten van 1920x1080 naar 1600x900. Ik krijg dan de opmerking “Input Not Supported”. Uiteraard kan mijn hardware dit makkelijk dus het moet iets van doen hebben met de instellingen. Op het internet kan ik de oplossing ook niet vinden (door bomen en bos).
Ik heb diverse info vergaard, als er meer of andere nodig is doe ik het graag.
cat Xorg.0.log | grep "(EE)"
(WW) warning, (EE) error, (NI) not implemented, (??) unknown.
[ 16.777] (EE) Failed to load module "ati" (module does not exist, 0)
[ 16.777] (EE) Failed to load module "fbdev" (module does not exist, 0)
Ati is geen amdgpu....... Meer daar over:
[ 16.776] (==) Matched ati as autoconfigured driver 0
[ 16.776] (II) LoadModule: “ati”
[ 16.777] (WW) Warning, couldn’t open module ati
[ 16.777] (EE) Failed to load module “ati” (module does not exist, 0)
Ik heb getracht een Xorg.conf te maken en die van de driver amdgpu gebruik te laten maken. Nee, dat lukt echt niet. Dus ik denk dat ik een ati driver nodig heb. Hoe kom ik daar op een nette manier aan? Op het internet wordt het wat verwarrend met alles wat aangeboden wordt
Oke, laatste update. Wayland werkte niet vanuit boot. Kon dan /dev/tty1 niet gebruiken. Dus had ik toch belang bij een goed werkende X11.
Na veel speuren op het net kwam ik een opmerking tegen om xf86-video-amdgpu te installeren. Daarna moest ik xorg.conf nog even tweaken en X11 werkt nu uitstekend en gebruikt amdgpu als driver. Overigens raar dingetje: mijn lspci gaf als kaart adres 0b.00.0 op maar dat bleek in xorg.conf bij BusID PCI:11.0.0 te moeten zijn. Duurde even om dat uit te zoeken.
Bedankt allen voor het meedenken. Dit is opgelost.
Nico
Je haalt dingen door elkaar. Wayland draait helemaal niet vanuit boot. Pas als na het multi-user gaan de grafische omgeving wordt gestart. Wayland gebruikt geen xorg.conf. En kan ook niks met xrandr,
Je hebt gelijk. Alleen niet dat ik de boel door elkaar gooi. Het is zo dat X11 op een gegeven moment faalde en toen bleek dat wayland wel een desktop kon tonen. Dat ging ook niet helemaal goed, met name tijdens de boot. Dus er liepen twee dingen gelijktijdig met uiteindelijk een doel namelijk een fatsoenlijke desktop.
OK, voor de helderheid: “boot” is tot aan je login scherm. Tijdens “boot” draait X11 of Wayland nog helemaal niet. Kun je eens een nieuwe gebruiker aanmaken, uitloggen, en dan als die nieuwe gebruiker inloggen op Plasma Wayland?
Het idee hierachter is:
Als die gebruiker het probleem ook heeft, moeten we kijken naar wat er met het syseem mis is
Zo niet, dan huist het probleem in een instelling in jouw eigen homedir en moeten we dat onderzoeken.
Wanneer ik me af meld en de desktop instel op Wayland en vervolgens herstart dan kom ik terug in X11. Ik heb auto login aan staan.
Het omzetten naar Wayland via afmelden duurt ook best lang, ongeveer een halve tot een minuut.
Even nagekeken, andere drivers zijn er niet echt, de amdgu driver in de kernel hoort te werken volgens linux-hardware.org . Ik denk eerlijk gezegd dat je het ergens anders moet zoeken.
Kun je uitleggen waarom je van 1920x1080 → 1600x900 wilt? Welk probleem je daarmee op wilt lossen?
Dan kun je toch ook je browser tab naar 120% zetten?
Terzijde: heb in het verleden nogal wat webontwikkeling gedaan, bij testen móchten dit soort trucs niet eens. Moest altijd zowel van 1200x800 tot en met FHD werken. Da’s al even geleden, maar ik kan met niet voorstellen dat webstes tegenwoordig niet schalen,