Canon PIXMA MG 2550

Ik heb vanmiddag een printer gekocht : Canon PIXMA MG 2550 . openSUSE 13.1 64 bits kan geen drivers voor deze printer vinden.
Op de site van Canon :
http://www.canon.nl/Support/Consumer_Products/products/Fax__Multifunctionals/InkJet/PIXMA_MG_series/PIXMA_MG2550.aspx?DLtcmuri=tcm:16-1087188&page=1&type=download
vind ik drivers.
Ik heb ze geïnstalleerd (ik moest ook libpangox- 1_0-0 installeren) en kreeg dit te zien :
./install.sh
Wachtwoord:

ScanGear MP
Version 2.20
Copyright CANON INC. 2007-2013
All Rights Reserved.

Command executed = rpm -Uvh ./packages/scangearmp-common-2.20-1.x86_64.rpm
Preparing… ################################# [100%]
Updating / installing…
1:scangearmp-common-2.20-1 ################################# [100%]
Command executed = rpm -Uvh ./packages/scangearmp-mg2500series-2.20-1.x86_64.rpm
Preparing… ################################# [100%]
Updating / installing…
1:scangearmp-mg2500series-2.20-1 ################################# [100%]
Installation has been completed.
Als ik vervolgens naar Yast / Printer ga, vind ik geen printer.
Als ik naar Yast / Softwarebeheer ga, zie ik dat deze drivers geïnstalleerd zijn, want ze zijn aangevinkt.
Wat moet ik doen om met deze printer te kunnen werken ?

Oplossing :
Ik was vergeten ook deze drivers te installeren :

http://www.canon.co.uk/Support/Consumer_Products/products/Fax__Multifunctionals/InkJet/PIXMA_MG_series/PIXMA_MG2550.aspx?DLtcmuri=tcm:14-1087895&page=1&type=download

Helaas iets te vroeg gejuigd : Printen doet ie wel , maar scannen niet. Ik heb dus zowel de IJ printsoftware als de scangear MP software geinstalleerd. Echter , Yast / Scanner instellen kan geen scanner detecteren.
Bovendien, als ik de IJ Printersoftware installeer , lukt het installeren van de drivers wel, echter het afronden van de installatie niet :
./install.sh
Wachtwoord:

Canon Inkjet Printer Driver
Version 4.00
Copyright CANON INC. 2001-2013
All Rights Reserved.

Command executed = rpm --test -U ./packages/cnijfilter-common-4.00-1.x86_64.rpm
pakket cnijfilter-common-4.00-1.x86_64 is reeds geïnstalleerd
Command executed = rpm --test -U ./packages/cnijfilter-mg2500series-4.00-1.x86_64.rpm
pakket cnijfilter-mg2500series-4.00-1.x86_64 is reeds geïnstalleerd
#=========================================================#

Register Printer

Next, register the printer to the computer.
Connect the printer, and then turn on the power.
To use the printer on the network, connect the printer to the network.
When the printer is ready, press the Enter key.
>
Searching for printers…

Select Printer

Select the printer.
If the printer you want to use is not listed, select Update [0] to search again.
To cancel the process, enter [Q].

1. Update

Could not detect the target printer.

Currently selected:[0] Update
Enter the value. [0]
Connect the printer, and then turn on the power.
To use the printer on the network, connect the printer to the network.
When the printer is ready, press the Enter key.
>
enz

Ik ga ervanuit dat de printer aangesloten is en aan staat? :slight_smile:

Probeer dit eens -> https://forums.opensuse.org/showthread.php/452452-hoe-draai-ik-mijn-canon-pixma-over-wifi-via-opensuse?p=2278743#post2278743

Probleem opgelost : Scannen gaat voor deze printer niet via Scannen in Yast en ScanLite , maar via GIMP ! En het werkt ! Dank voor jullie inspanningen.

Dat is ook een oplossing, maar doet die het ook met Xsane scannen.
Lijkt mij wat prettiger dan alleen maar met Gimp.

Neen, want XSane hoort bij Yast / Sane en die detecteert geen scan device.
Dus mijn volgende printer is geen Canon , maar weer gewoon HP.

Canon heeft een eigen programma (scangear) en die werkt ook prima. Beschrijving staat in de link die ik eerder gaf. Maar dan zal je het wel eerst moeten kunnen instaleren. Daarna kan je via Scangear of Gimp (en volgens mij elk ander TWAIN programma) wel scannen.

Canon heeft een eigen programma (scangear) en die werkt ook prima en heb jij geinstalleerd. Beschrijving hoe je het moet starten staat in de link die ik eerder gaf. Je moet nu via Scangear of Gimp (en volgens mij elk ander TWAIN programma) gewoon kunnen scannen.

HP zal wel werken. Ik hoorde van Knurpht dat Samsung tegenwoordig ook prettig werkt.

Ik heb nu op een paar plekken ook Canons goed aan het werk, met Canon drivers, maar ben niet met het scannen bezig geweest. Mij dunkt toch, dat als de juiste driver ergens rondhangt op het systeem, het er geen moer toe doet met welk scanprogramma je scant. Overigens vind ik scanners die kunnen mailen veel praktischer; thuis staat je printer misschien naast je PC, in werkomgevingen mag dat niet meer. Dan is het veel handiger als je op de scanner kunt bepalen waar 't plaatje naartoe moet, anders blijf je heen en weer lopen.
Als ik 't me goed herinner leverde tkprint (een commerciële linux driver voor Canon printers) ook scanfunctionaliteit, dwz dat je via Xsane of Skanlite kunt scannen.