Ik zie af en toe hele mooie screenshots voorbij komen. Bestaat er een howto/handleiding hoe e.e.a. werkt?
Ten eerste is het van belang te wteten welke buraubladsoftware je gebruikt (Gnome, KDE, Xfce, …).
En die hebben aalemaal hun configuratie programma’s, die je ongewtijfeld kan vinden via het hoofd menu (bij KDE het dat bijv. Systemsettings). Daar kan je dan eindeloos spelen.
Echt een handleiding is er niet. Dat zou voor KDE ook een heel boek worden
. Maar er zijn wel plekken waar je kunt kijken en (soms) proberen.
- Rechts klikken op een panel geeft
Je kunt daarmee de plaats, layout etc van je panel mee veranderen - Rechts klikken in een lege Desktop geeft
Je kunt daar de layout en achtergrond van je desktop mee bepalen en widgets op je desktop toevoegen en beheren - En dan is er nog Systeeminstellingen
Zo heb ik dit ervan gemaakt:
Veel van de KDE Plasma screenshots die je ziet voorbijkomen op maken gebruik van thema’s voor onderdelen als de taakbalk en het startmenu, de icoontjes en de titelbalk. De grootste site hiervoor is de ‘KDE Store’ (https://store.kde.org). Vaak wordt het op deze manier aanpassen van de werkomgeving ‘ricing’ genoemd.
Je moet wat oppassen als je zogenaamde ‘plasmoids’ (kleine programmaatjes voor je desktopomgeving) installeert omdat een kwaadwillend iemand daarin code zou kunnen verstoppen die schadelijke commando’s uitvoert.
Je kunt ook thema’s downloaden vanuit het KDE systeem menu (niet zeker wat de juiste Nederlandse naam is; mijn Linuxomgeving staat momenteel op Engels ingesteld, het heet daar ‘System Settings’). Onder ‘colours and themes’ (kleuren en thema’s?) staan verschillende categorieën. Als je daarop klikt krijg je een pagina met opties. Rechts boven moet een knop zitten voor het downloaden van nieuwe thema’s. Die komen, als ik me niet vergis, ook van de KDE Store.
Als je je houdt bij plasmoids/widgets die in de openSUSE pakketten meegelevverd worden en dus getest en in orde bevonden zijn, is de kans op kwaadwilligheid praktisch 0.
De store is veel linker voor themes. Heb al tientallen mensen met een daardoor crashende desktops meegemaakt.
Voor icon sets geldt dat ze meestal absoluut incompleet zijn, waardoor je een mix van icons krijgt.
Bedankt voor de tip. Ik ben erg voorzichtig met thema’s binnenhalen. Vind het ook leuker om via kleuren zelf het e.e.a. te veranderen/proberen. Verder draait het systeem hier zonder problemen.
Yep! ik vind dit gedeelte interessanter dan “nieuwe” thema’s binnenhalen.
Precies hetzelfde hier. Heb voor mijn eigen “Knurpht’s Edition” thema niks anders gedaan dan wat kleine dingen aanpassen. En die hele desktops vol met systeem monitoring widgets die ik zo nu en dan zie … ik zou er gek van worden. Indien nodig kun je die dingen zo te zien hebben. Ik ga ook niet de hele dag met een thermometer in mijn lijf rond lopen om elke minuut te kijken of ik misschien koorts heb. ![]()