Booten

Hallo allemaal,
ik ben een goentje wat betreft linux en opensuse. Ik heb een eerste instalatie gedaan en deze door eigen onhandigheid om zeep geholpen. Ik heb hem daarna volledig opnieuw geinstaleerd en doet het volgende probleem zich voor. Bij het afsluiten van mijnlaptop gaat hij niet uit maar doet hij steeds een reboot.

Wie kan mij tips geven om dit te verhelpen.

hmsbiker

Allereerst van harte welkom hier.

Om je te kunnen helpen, moeten we wat dingen weten:
Welke openSUSE versie?
Welke desktop? KDE, Gnome?

Maakt het zoeken even wat makkelijker :slight_smile:

Edit: Hoe zet je de laptop uit, door op de power knop te drukken, of via de menu opties voor afsluiten?

Ik heb even gezocht en kom op de volgende gegevens,

OpenSuse 11.3
KDE 4.4.4

Bij de laatste weet ik niet zeker of dit is wat je bedoeld. Ik heb bij de instalatie niets aangegeven om de desktop te veranderen. Instalatie is volgens mij standaard gegaan.

Het uitzetten van mijn laptop gebeurt uiteindelijk met de powerknop omdat ik hem anders niet uit krijg.

Ik heb het ook al gebropeerd met de opties die ik via google opgespoord heb. Met comando halt en shutdown -h now. Beide opties deden niets. Ik wil eigenlijk geen nieuwe instalatie doen maar een oplossing.

Ik hoop dat je met de info iets kunt.
Alvast bedankt.

Henk

Dit was wel wat ik bedoelde. Is handig om te weten, omdat per desktop de instellingen op andere plekken kunnen zitten.

Was dit bij de vorige installatie ook al zo?
Wat voor laptop is het?

Op zich is het iets dat ik vaker gezien heb, maar de oorzaken kunnen variëren van (maar een beetje) kapotte installatie media (download of niet goed gebrand), tot hardware instellingen in het BIOS.

Als het met de vorige installatie niet zo was, vermoed ik dat de DVD/CD die je gebruikt hebt niet helemaal 100% correct was. Heb je de Media-Check gedaan voordat je begon?

Groet,

Gertjan

Hoi Gertjan,

Ik heb bij de eerste instalatie geen problemen gehad. De CD die ik gebruik is die bij de startersgids hoort, geen zelf gebrande. Een mediacheck heb ik niet gedaan.
Is het handig om deze uit te laten voeren?
De laptop is wel een oudje, een acer aspire 1350, hardeschijf van 80 GB, geheugen 1x 256 MB en 1x 512 MB.
Is het voor deze laptop misschien beter om bijvoorbeeld UBUNTU te draaien?

Ik lees je reactie wel,

Groet Henk

Het zou niet de eerste keer zijn, dat zo’n CD net niet helemaal in orde is. Dankzij ervaringen in het verleden, doe ik de media check altijd.
De hoeveelheid geheugen is aan de krappe kant (min. is eigenlijk 1GB)
Je zou Ubunutu kunnen proberen, al liggen de systeemvereisten daarvoor gelijk. Je zou dus dezelfde problemen kunnen tegenkomen.

Loopt het verder wel goed, ik bedoel, is het uitzetten het enige probleem?

En bestaat dat probleem ook, als je Failsafe opstart? Als dat niet zo is, dan kunnen we optie voor optie aanzetten en kijken wanneer het probleem ontstaat

Ik heb een extra vraag. Heb je jou Home partitie ook geformateerd toen jij OpenSUSE 11.3 opnieuw heb geinstaleerd? Dat geeft ook nog wel eens problemen vooral met een oude .KDE4 map. Als je het kan doen zou ik opnieuw instaleren en dan ook je home partitie formateren. Als je het niet kan/wil doen verwijder dan de .KDE4 map in je home map. Dit is een verborgen map die alle instellingen van KDE4 bevat. Als je dan opnieuw opstart heb je een ‘verse’ instelling.

Het afsluiten is het enige probleem. Verder loopt hij wel goed. De methode failsafe opstart heb ik niet geprobeert, ga ik proberen.
bedankt voor de tip. Je hoort verder van mij.

Dank

Henk

Nee ik heb mijn home partitie niet geformateerd. Ga ik proberen, opensuse nogmaals instaleren is geen probleem.
Bedankt voor deze mogelijkheid.

Henk

Formatteren is vrij rigoreus. Je zou kunnen beginnen met de map /home/JOUWUSERNAME/.kde4 weg te gooien, terwijl je niet ingelogd bent. Dat gaat als volgt:

Log uit, en doe Ctrl-Alt-F1, je ziet een terminalachtig scherm, de “console”. Log in met je gewone gebruikersnaam en wachtwoord, en doe


rm -rf ~/.kde4 && exit

Nu doe je Ctrl-Alt-F7 en je ziet het login scherm weer. Als je nu inlogt, worden alle instellingen opnieuw aangemaakt.

Als je opnieuw gaat installeren, doe dan vooral ook de Media Check. Als je van kapotte of corrupte installatie media installeert, en het lukt toch om te installeren, kun je de gekste dingen verwachten. Is overigens bij elk besturingssysteem zo:).