Beperkte toegang internet

Geen probleem, maar een vraagje.
Vanmorgen toen ik mijn computer opstartte kreeg ik een melding dat het systeem geen verbinding kon krijgen met de softwarebronnen.
Ik gebruik Plasma 5 en bij mijn verbinding stond een geel driekhoekje met de melding beperkte toegang.
Maar internet werkte gewoon, snelheid was goed.
Ik had dus verder geen problemen met het netwerk/internet.
Behalve dus het updaten.

Alle apparaten die op deze router zijn aangesloten werken goed.
Had een usb liggen met een andere live-distro, en hiermee mijn computer opgestart.
Allemaal geen probleem en geen melding dat ik beperkte toegang had tot het netwerk.
Ik heb toch de router gerest, computer uitgeschakeld in opnieuw opgestart.
Maar in openSUSE bleef ik de melding houden dat er iets mis was met het netwerk.
Na ongeveer een uurtje was de melding weg, en kon ik ook weer updaten.

Mijn vraag is, kan de melding (beperkte toegang) te maken hebben gehad met dat openSUSE bezig was met de servers?

Je kan natuurlijk gewoon met YaST >Softwarebeheer kijken. Dat is tenslotte de normale manier om software te beheren.

En ja, er kunnen altijd mirrors bezig zijn met bijwerken van zichzelf, of gewoon down zijn.

Maar nee, dat is geen beperkte toegang to het internet, hooguit beperkte toegang tot de software repositories.

Ik had nog in een terminal “zypper ref” gedaan.
Maar ook daar kreeg ik de melding dat er geen verbinding met de repo’s gemaakt kon worden.
Op zich geen probleem gebeurt wel eens vaker.
Maar toen ik weer toegang had tot de repo’s, was de melding (het gele driehoekje) ook verdwenen.

Maar goed, niet echt een probleem, maar ik heb vaker die melding gehad (driehoekje) en dat was meestal een probleem met de router.
Enigste wat nu niet werkte was dus de toegang tot de software bronnen.
Vandaar mijn vraag…

Een goeie test…

en bevestigd.

Tja, ik heb dat rare ding niet, dus ik kan er ook niet zenuwachtig van worden.
Maar natuurlijk heb ik ook wel eens eenzelfde probleem als ik YaST > Software of zypper gebruik.

Ja, maar je vraag was wel wat paniekeriger: Beperkte toegang tot het internet. Dat zou betekenen dat bijvoorbeeld je ISP (of je regering) je heeft afgesloten van een deel van het internet. >:)

Ik heb hier de laatste dagen ook steeds foutmeldingen.

Connection timed out, bij verschillende repositories.

I wacht rustig tot het over gaat.

Nou ik was niet in paniek…lol!

Geen contact met software bronnen gebeurt wel vaker, (niet heel vaak) ik wacht dan rustig af.

Ik had alleen een melding van mijn systeem dat blijkbaar toevallig samenviel met onderhoud (oid) aan de openSUSE servers, maar eigenlijk niets met elkaar te maken had.

De heroes zijn op dit moment ook bezig om allerlei subdomeinen van Provo ( US ) te verhuizen naar Neurenberg. Die beperkte internettoegang, zou daarbij door de conncheck.opensuse.org kunnen komen. Overigens zie ik wat er beschreven wordt niet.

Ook ik heb gisteren en vandaag 15.1 systemen geupdate zonder problemen (zowel openSUSE als Packman).

Heb TW upgrade uitgevoerd, kreeg even de meldingen dat de repo’s niet actief waren, Zojuist een 2 uur later ging het weer van een leien dakje,
Misschien toch iets met de move te maken? Ik weet het niet.