beeld op monitor

Hoe al die verschillende desktops heten weet ik niet, maar na het instaleren van suse 12.3 en KDE krijg ik een scherm dat mij vreemd voorkomt en en ik ook liever niet wil gebruiken omdat ik niet weet wat ik er mee moet.

Ik wil graag weer voor de mij gewone desktop met links onderaan de afsluitknop en de programmakeuze en recht onder aan een klokje en zo

Hallo Henk,

kan niet veel met wat je schrijft, maar als je met KDE werkt kan je door rechts te klikken het een en ander aanpassen.
Bv een paneel toevoegen. Heb het idee dat het paneel verdwenen is.
Kijk anders eens op de volgende link. Is wel een verouderde handleiding maar nog goed om een paneel terug te krijgen.

Misschien even een print screen bijvoegen in een reply zodat wij kunnen zien wat er op je beeldscherm staat.

Ik heb mijn glazen bol op de openSUSE Conference laten staan :D, en kan hier dus niks mee. Raden en gokken doen we hier niet, de kans dat we jou met een verkeerde oplossing het bos in sturen is veel te groot.
Lees over 12.3 ook mijn andere reactie, heel kort: je zit daarmee op een verkeerd spoor.

.

Het probleem is juist dat ik niet weet hoe het allemaal heet en dan probeer ik het te beschrijven.

Suse heeft al heel lang een scherm gehad dat voor mij duidelijk was.Linksonder het woord Menu met daarbij 3 kolommen van programmas en op dezelfde onderste taakbalk rechtsonder de tijd, en een kalender, volume enz Ik noem dat het klasieke Suse beeld. Nu krijg ik een scherm met in het midden een aantal symbolen, maar bv niet een knop/icon waarmee je de computer fatsoenlijk kan uitschakelen.
Hoe krijg ik een plaatje verstuurd van wat ik hier zie? Dan moet ik al wat copieren en hier plakken. Bv het scherm waar ik hier naar kijk zou ik willen versturen, maar hoe gaat dat?

De instalatie van suse 12.3 heeft als gevolg gehad dat het beeld van Mint 4 cm naar rechts is verschoven en dus de rechtsonderknoppen niet meer bereikbaar zijn. Het ene opgeloste probleem heeft een nieuw probleem veroorzaakt.
Maar wanneer sue goed werkt gooi ik Mint er af, Mint heeft een aantal problemen die ik niet opgelost krijg , printen bijvoorbeeld, Met Suse kasn ik wel printen via localhost:631 instellingen. Mint maakt localhost onbereikbaar.

Ik probeer echt een beetje te begrijpen wat je nu beschrijft.
Hoe kan een installatie van openSUSE ervoor zorgen dat het beeld van Linux Mint veranderd?
(Of je grafische kaart is aan het begeven)

Voor de duidelijkheid:
Je hebt een dualboot met Mint en openSUSE ??
En beide distro’s hebben problemen met het beeld?

Of je monitor heeft een verkeerde instelling.
Als het een beetje moderne monitor is, dan zit er vaak wel een optie op om automatisch in te stellen.

Zou in ieder geval de nieuwste openSUSE installeren.
Als je kiest voor KDE, dan krijg je het “klassieke” beeld met linksonder de "start/stop"knop.
Keuze van KDE krijg je tijdens het installeren, standaard staat die optie op KDE.

Even wat dingen op een rij:

  • Uit henk1202’s bericht haal ik dat de desktop niet op de standaard activity staat, maar op “Zoeken en starten”. Heb je bovenin een dikker stuk met wat icoontjes, daaronder een zoekveld?
  • Met 12.3 zit je echt op de verkeerde weg. Niet alleen wordt 12.3 niet meer ondersteund, maar geen van ons draait nog 12.3 (om reden 1), we hebben dus niets om mee te vergelijken.
  • Dat er in openSUSE iets gebeurt, waardoor Mint niet goed zou werken, kan niet, is technisch gezien niet mogelijk op gezonde hardware.
  • Als je niet weet hoe je hier plaatjes neer moet zetten, kun je ze ook ergens publiek toegankelijk uploaden en hier de link ernaar posten
  • Om je überhaupt te kunnen helpen hebben we meer nodig dan de info die je geeft. Mijn eerste opmerking is dan ook niets meer dan een gok / vermoeden.

Samenvattend: installeer 13.1 ( de LTS versie ), of 13.2. Als 't niet de hardware is, kunnen we je dan helpen de boel werkend te krijgen.

Ik heb de suse network 13.1, Bottle, op een CD gebrand en via het Net geinstalleerd, het instalatie proces verliep, voor zover ik dat kon zien prima, maar na inloggen gaat het toch weer fout. ten eerste is het systeem erg traag geworden. De CD had ik ook gecontroleerd.

en incomplete windows verschijnen, bv wanneer je linksboven in een schermpje op File klikt komt een leeg keuzemenu en ook ontbreekt het rode kruisje rechtsboven waarmee je een programma mee kunt afsluiten of de window verkleinen.
Kan dat een (welk) stuk hardware zijn? Ik ga morgen de Suse 13.1 DVD branden, (even voorraad DVD halen)

Zolang we van jou geen concrete info krijgen is daar niets zinnigs over te zeggen. Graag output, tussen CODE tags, van


su -c lspci

Een ander iets: je hoeft geen pak DVD’s te halen, een USB stick (8 GB als je alle soorten media wilt gebruiken) is herbruikbaar. Vanwege het onbetrouwbare karakter ervan wordt aangeraden om geen rewriteables te gebruiken.

Het probleem met de verschillende en vreemde monitor presentaties is opgelost. Ik heb de monitor vervangen en beide, suse en mint, schermen lijken , tot nu toe helemaal in orde. Blijkbaar was er wat fout met de elektronica van de defecte LCDmonitor. Jullie allemaal van harte bedankt voor de suggesties. Zo´n vreemd gedrag van de monitor had ik niet verwacht en ook niet eerder gezien of van gehoord.

ik

Da’s mooi. Het verdient aanbeveling dan ook de 12.3 versie achter je te laten. Ga niet meteen aan de Tumbleweed ( iets gevorderde kennis is daarvoor wel handig ), maar pak 13.1 als je lekker lang met je distro wilt doen ( is de LTS versie ), of 13.2 als je een up-to-date openSUSE wilt hebben.