Backup maken van opensuse 11.4 installatie

Ik heb een vraag waar ik niet uit kom;

op welke manier kan ik van een 11.4 installatie op een laptop een systeembackup maken, die bij het crashen van de computer teruggezet kan worden?
het liefst een bestand op de harde schijf, en niet op losse dvds of cds.
Ik heb een mogelijkheid in opensuse gevonden voor systeembackup maar daar kom ik niet uit.

Alvast bedankt voor de reacties,
met vriendelijke groet , Hendrik

Dag Hendrik, welkom hier !!

Er zijn meerdere manieren om dit te doen. Ik heb zelf een extra SSD, precies dezelfde als in mijn laptop zit. Die dingen hebben een USB aansluiting. In het kort: ik maak wekelijks een integrale kopie van de SSD, met het volgende commando:

dd if=/dev/sda of=/dev/sdb

In dit voorbeel wordt de hele /dev/sda schijf bit voor bit gekopiëerd naar schijf /dev/sdb, die daarna een exacte kopie is. Wil je dat doen voor de 1e partitie op /dev/sda en die kopiëren naar een ISO bestand op de eerste partitie van schjf /dev/sdb, dan ziet het er zo uit:

dd if=/dev/sda1 of=/dev/sdb1/openSUSE_Backup.iso

Met ‘man dd’ kun je de manual pages oproepen, met precieze uitleg van het ‘dd’ commando.

Dat gaat echter niet zondermeer, omdat bijv. in ‘/etc/fstab’ de partities gemount standaard aangekoppeld worden op schijfnaam en niet schijf-id.

Maar … het gaat bij mijn laptop en mijn server om nogal uitgevreide, complexe installaties met nogal wat server functies en ontwikkelomgeving. De meeste mensen die ernaar vragen adviseer ik om gewoon opnieuw te installeren, en vooral /home en andere data bevattende partities te backuppen, omdat opnieuw installeren over het algemeen veel minder tijd kost. Zo kost het kopiëren van de hele SSD in mijn laptop via USB een uur of 4, terwijl ik in anderhalf uur een nieuwe installatie erop zet (incl. alle uitbreidingen).

Als je computer ‘crasht’. ik neem aan dat je het dan hebt over een kapotte harde schijf, is de behoefte aan de software geen probleem, wat er in je /home staat wel.

Heel kort: die openSUSE installatie kun je wel opnieuw doen, je docs, muziek, foto’s, video’s, die moet je backuppen.

kijk hier kan ik wel mee uit de voeten,
Bedankt voor je reactie,

groeten Hendrik.

Pas wel op. Lees eerst ‘man dd’ goed. Als je de ‘if=’ en ‘of=’ verkeerd zet, heb je een ramp. ‘dd’ kopiëert namelijk keihard ‘blokjes schijf’… :).

Naar analogie van bovenstaande: als je uit het voorbeeld de ISO terug zou willen zetten naar een schijf, moet je opstarten van een live-CD en dan ziet het er globaal zo uit:

dd if=/dev/sdb1/openSUSE_Backup.iso of=/dev/sda1

Nogmaals, ‘dd’ is rigoreus, en je moet het voor dit soort dingen ook nog eens met root rechten uitvoeren.

Ik vertrouw mijzelf daar nooit mee. Ik heb ooit eens mijn eigen /home overschreven met een backup die 2 maanden oud was! Type foutje…

Dit is ook de reden waarom ik Redo Backup & Recover gebruik. Is een live cd die je kan gebruiken om “bare metal” backups te maken. Dit werkt ook lekker voor andere OS’en zoals Windows. Ik heb een netwerk HD waar alles mooi op kan.

Clonezilla schijnt ook goed te werken.

Het belangrijkste is je /home partitie. Daar staan al je foto’s, muziek, documenten, etc. Die vind ik altijd het belangrijkst.

Het belangrijkste is je /home partitie. Daar staan al je foto’s, muziek, documenten, etc. Die vind ik altijd het belangrijkst.

Maar die kun je beter op basis van bestand redden dan op basis van partitie. Een backup op basis van bijv. rsync en symlinks kost niet veel tijd en (in geval van bewaren van meer versies) niet veel ruimte. Je kunt dan individueel verknoeide bestanden terughalen. Ik doedat bijv. iedere week en bewaar tien weken. Als je dus vadaag een backup maakt en je ontdekt morgen dat je gisteren iets hebt verpest (bent u daar nog?) is het er nog (tot tien weken terug).

Mijn /home’s backup ik ook niet met ‘dd’, maar met ‘luckybackup’, die ik heb ingesteld om 30 snapshots te bewaren. Heb vorig jaar eens wat dingen terug moeten zetten waarvan ik wist dat er ergens een fout in geslopen was, en snapshot 7 was raak, zonder de fout. Overigens doe ik dit op een interne schijf die speciaal voor dit doel is gereserveerd, eens per maand zet ik de inhoud daarvan over naar een externe schijf.

Dat is even een handige tip, dat Redo. Vind ik best wel handig ook bij hulp aan andere.
Kan mooi naast Knoppix.

Ik ga dat lucky backup eens uitproberen. Dat van die snapshots klinkt goed.
Je kunt natuurlijk ook gewoon bestanden kopiëren naar een externe map met cp. Dat doe ik eigenlijk altijd. En dit programma heeft opties voor backups (cp --help).
Weet je wat ik me al jaren afvraag? Die backup optie die OpenSUSE aanbiedt via yast: doet iemand daar iets mee?