Dag Hendrik, welkom hier !!
Er zijn meerdere manieren om dit te doen. Ik heb zelf een extra SSD, precies dezelfde als in mijn laptop zit. Die dingen hebben een USB aansluiting. In het kort: ik maak wekelijks een integrale kopie van de SSD, met het volgende commando:
dd if=/dev/sda of=/dev/sdb
In dit voorbeel wordt de hele /dev/sda schijf bit voor bit gekopiëerd naar schijf /dev/sdb, die daarna een exacte kopie is. Wil je dat doen voor de 1e partitie op /dev/sda en die kopiëren naar een ISO bestand op de eerste partitie van schjf /dev/sdb, dan ziet het er zo uit:
dd if=/dev/sda1 of=/dev/sdb1/openSUSE_Backup.iso
Met ‘man dd’ kun je de manual pages oproepen, met precieze uitleg van het ‘dd’ commando.
Dat gaat echter niet zondermeer, omdat bijv. in ‘/etc/fstab’ de partities gemount standaard aangekoppeld worden op schijfnaam en niet schijf-id.
Maar … het gaat bij mijn laptop en mijn server om nogal uitgevreide, complexe installaties met nogal wat server functies en ontwikkelomgeving. De meeste mensen die ernaar vragen adviseer ik om gewoon opnieuw te installeren, en vooral /home en andere data bevattende partities te backuppen, omdat opnieuw installeren over het algemeen veel minder tijd kost. Zo kost het kopiëren van de hele SSD in mijn laptop via USB een uur of 4, terwijl ik in anderhalf uur een nieuwe installatie erop zet (incl. alle uitbreidingen).
Als je computer ‘crasht’. ik neem aan dat je het dan hebt over een kapotte harde schijf, is de behoefte aan de software geen probleem, wat er in je /home staat wel.
Heel kort: die openSUSE installatie kun je wel opnieuw doen, je docs, muziek, foto’s, video’s, die moet je backuppen.