Ik postte mijn vraag al per ongeluk in het Engels maar dat mag hier niet begrijp ik. Ik kwam op een of andere manier op een plek terecht waar dat zo leek te horen. Maar afin. Hier dan nogmaals mijn vraag:
Sorry, Linux is nog steeds een moeilijk iets voor mij. Ik heb net tumbleweed geïnstalleerd na jaren van Leap. Omdat ik wat problemen heb met programma’s die op bepaalde momenten vastlopen, keek ik in de systeemmonitor en zag een programma met de naam “agendaherinneringen” dat tot 700 MB geheugenruimte in beslag nam. Ik heb geprobeerd uit te vinden wat dit is, maar kan niets vinden. Ik denk dat het gewoon een simpele onwetendheid van mijn kant is, maar ik heb niets geïnstalleerd waarmee ik dit voorkomen zou kunnen verklaren. Kunnen jullie alstublieft wat eenvoudige taal gebruiken om het uit te leggen. Ontzettend bedankt
KOrganizer heeft een herinneringsmodule die u herinnert aan afspraken of taken als u dit heeft ingesteld in de agenda-item. De herinneringen verschijnen alleen als deze module actief is! Als het symbool in het systeemgedeelte van de besturingsbalk staat, werkt de module.
Om deze module te activeren, klikt u in het menu van Contact of KOrganiser links op “Instellingen → KOrganiser instellen …”. In het linkerdeel van het venster selecteert u “Algemeen” en in het rechterdeel van het venster klikt u met de linkermuisknop op het tabblad “Systeemdeel van de besturingsbalk”. Daar activeert u de optie “Herinneringsmodule tonen in het systeemgedeelte van de besturingsbalk”.
Let op: De module start nu alleen samen met Kontact of KOrganizer. Als u de module automatisch wilt activeren bij het opstarten van het systeem, onafhankelijk van Kontact / KOrganizer, klik dan met de rechtermuisknop op het symbool van de herinneringsmodule in het systeemgedeelte van de besturingsbalk en activeer de optie “Herinneringsmodule starten bij aanmelden”.
Ik denk dat hui een deel van de nederlandse documentatie van KDE heeft gepost.
Hij gaat ervan uit dat je KDE gebruikt. Dat heb je tot nu toe niet gezegd.
In ieder geval geeft het stuk je een handvat om naar de configuratie te gaan om het uit te zetten.
hoi dank alvast. Ik gebruik inderdad kDE. Het bovenstaande volgend tot en met “algemeen” en dan zie ik drie tabbladen. persoonlijk, ophalen en agenda’s en geen systeemdeel vasn besturingsbalk. Ook verder rondneuzend (sorry als ik het niet goed begrijp) kan ik dat item niet vinden. Overigens heb ik niet de indruk dat ik korganizer in de besturingsbalk heb staan. Maar volgens de systeemmonitor is er dus wel iets als agendaherinneringen actief en neemt nogal veel geheugen, tot 700MB in beslag. Maar misschien is er nog iets anders waardoor mijn systeem snel vastloopt?
En als ik nu ik korganizer even zelf had geopend en in de systeemmonitor kijk dan zie ik korganizer daar wel terug onder die naam en niet onder de naam agendaherinneringen
Ik heb bij mij gekeken (ik gebruik Leap 15.4) en ik heb ook geen agendaherinneringen, howel ik Kontakt draai en ook 's-morgens wel verjaardagen krijg aangekondigd. Maar die komen uit Kadressbook en niet uit Korganizer.
Kun je overweg met pocessen bekijken en moeder processen opzoeken?
In ieder geval kun je
Ok, eerst even over hoe je dit soort dingen hier post. Dat doe je met het de regel met de prompt het commando voor de uitvoer, tot en met de nieuwe regle met de prompt. Dus bij mij:
En tussen de omvatting die je krigt met de knop </> bovenin de post editor.
Alleen zo zien de anderen exact wat jij zag.
En dan terug naar je probleem. Er is dus geen process met die naam. Dan moeten we terug naar je eerste bewering: “…
zag een programma met de naam “agendaherinneringen” dat …”. Dat zouden wij dus ook willen zien. Het klinkt een beetje rot, maar wij geloven wat het systeem zegt en niet de conclusies van dgene die post. ;).
Dat was waarschijnlijk in een window in KDE, dus een screenshot moet mogelijk zijn.
Dank. Ok, ik begrijp het. hierbij de screenshot van de systeemmonitor waarin ik het programma agendaherinneringen tegenkwam dat soms meer dan 700 mb in beslag neemt
Het was niet de bedoeling dat je het nog eens stuurde, ik kon het wel begrijpen. Het was de bedoeling om je te vertellen hoe het i.h.a. hier gedaan wordt.
De inhoud is nu goed, maar het is nog niet “tussen code tags”. Zie het verschil met mijn voorbeeld, waar alle witte ruimte is gehandhaafd. Wederom, in deze ene regel uitvoer is dat niet zo erge, maar in tabellen zoals repository lijsten, moet dat goed gaan, anders is het niet te interpreteren.
Mooi plaatje. Echt iets voor een desktop gebruiker. Heb je volgens mij weinig aan. Je ziet daar duidelijk geen procesnaam, maar een vertaling van, ja van wat eigenlijk. Waarschijnlijk een of andere interne functie van KDE.
De situatie die je daar toont laat overigens geen gebrek aan geheugen zien. Maar dat is miscchien soms anders.
Ik kan trouwens niet eens vinden wat jij de “systeemmonitor” noemt. Ik heb wel vanaf het hoofdmenu > Systeem > KSysGuard.
Tot nu toe heb je nog niet veel aan mij geloof ik .
Ja in dit plaatje gebruikte mijn browser nog niet veel en had ik al helemaal geen zwaar programma als kdenlive of gimp in bedrijf. Systeemmonitor is bij mij een gewoon onderdeel van de programmagroep systeem. oh ja en ik zal nog beter opletten met de codetags.
Leap 15.4 gebruikt Plasma 5.24.4. In nieuwere Plasma-versies (zoals gebruikt in Tumbleweed) is Ksysguard afgeschreven en vervangen door de systeemmonitor.
Ok, ik heb dus wat anders dan jij. (Danke schön hui).
Ik denk dat je inderdaad in de (vele) configuratiemogelijkheden moet gaan zoeken. Afgezien van de links die hui geeft, is er geen applet rechts oder in het paneel voor alarmen e.d.?
Dank voor jullie pogingne mij te helpen tot nu toe. Hmmm, het gaat hierbij om programma’s die ik nooit heb gebruikt, laat staan daar herinneringen op heb ingesteld. Ik heb helemaal nergens herinneringen ingesteld op mijn eigen computer. Het lijkt me echt dat het mee is gekomen met de standaardinstallatie. Van een kennis kreeg ik de tip om maar eens te proberen alles wat met PIM te maken heeft te deinstalleren. Mwah dat is wel veel zie ik.
Lijkt mij niet zo slim. Tenzij je geen Kmail, Kaddressbook, en alles wat daarbij hoort gebruikt. Ik zou niet zomaar iets deinstalleren. Dat is paniekerig zomaar wat doen zonder enige grond.
Heb je al gekeken bij de herinneringen applet? Heb je al de aanwijzingen van hui proberen te volgen?
Ik heb alle links van hui bekeken. Het gaat allemaal om programma’s die ik niet gebruik en nooit heb gebruikt en waarvin ik ook niets kan vinden wat lijkt op een ingestelde herinnering. En ik krijg ook nooit herinneringen uit het systeem. .Wat bedoel je met de “ḧerinneringenapplet”? Zoiets kan ik nou juist niet vinden. Dat is toch precies het probleem? Of snap ik iets niet goed? in dat geval alvast mijn excuses. Maar ik snap echt niet wat je bedoelt.
Ik hen hier Leap 15.4 en heb dus niet hetzelfde als jij. Dat maakt dit een beetje moeilijker,
Alles kan ergens anders staan, maar zonder wijzigingen staat onderin je scherm het “panel”. Met links het icon voor het hoofdmenu. Helemaal rechts staat datum/tijd. Linkls daarvan staat een aantal iconen met onder een ^ nog een stel. Dat zijn de zgn. applets. Hulprpogrammatjes. Ofwel dierct, of wel als je de ^ gebruikt is daar iets met herninneringen/reminders. Als daarop linksklilkt krijg je de agenda. Als je echter rechts klikt krijf je een configuratiemenutje. Ik weet niet wat dar aan staat. maar daarme kun je uitzetten en zo. Experimenteer daar eens mee.
Als het bij jou helemaal anders is hoor ik dat ook graag.
Nou wel heel aardig dat je het nog even volhoudt. Maar nee daar in dat paneel staan geen dingen met reminders. Ook niet onder ^. Wel “meldingen” maar dat lijkt me toch echt wat anders. Daar krijg ik te zien of een taak bezig is of afgerond. Ik heb ook een tijdsaanduiding in de rechteronderhoek met, als je erop klikt, een agenda. Maar daar kan ik niets inzetten en in de instellingen ervan vind ik ook niets wat daarop wijst.
Overigens had ik zelf tot voor kort Leap, dat heb ik veranderd zodat ik wat minder hulp nodig hoopte te hebben. Ik merk geen erg grote verschillen met wat ik nu zie.
Het blijft wat merkwaardig dat ik dus ergens iets heb lopen wat veel geheugen in beslag neemt maar waarvan ik nog steeds geen vermoeden heb wat het is. Ik hoop dat je begrijpt dat me dat bezighoudt.