Afsluitproblemen na nieuwe intsallatie Tumbleweed op nieuw systeem.

Beste forumleden,

Wie kan mij helpen?

Eergisteren heb ik een nieuwe installatie van openSUSE Tumbleweed op mijn nieuwe Lenovo X1 Nano (Intel i5 11e gen) 16GB gedaan. Niks bijzonders, vrij standaard.
De installatie liep gesmeerd zoals vanouds. Lekker vlot en zonder enige problemen.
Ik maak gebruik van een BIOS/UEFI supervisor password en een met LUKS versleutelde /home partitie.
Vervolgens heb ik gisteren de nodige applicaties (vroeger noemden wij dat programma’s) geïnstalleerd, alles met gebruik van opi en het meeste >99% uit de “factory +” repository

Het betrof een fors aantal te installeren applicaties >20 in totaal,daarom heb ik na iedere 5 voltooide installaties een reboot geïnitieerd.
Al deze installaties verliepen probleemloos.

Het systeem draait vlekkeloos en is lekker vlot.

Echter … bij het afsluiten lijkt de desktop omgeving vrij vlot te worden afgesloten daarna hangt het systeem vervolgens >2 minuten lang met het Lenovo logo en het draaiende cirkeltje met daaronder het Tumbelweed logo in beeld, alvorens echt af te sluiten.

Geen idee waarom dit is … Wat is er aan dit trage afsluiten te doen?

Alvast hartelijk dank voor jullie suggesties.

Amadeus

Druk op Esc om the zien wat er gebeurt?

@hcvv

Dank voor je vlotte reactie, ik was een tijd volledig uit de running en reageer daarom nu pas.
Excuus daarvoor.

Esc gaf alleen een cursor in de linker boven hoek.

Laatste installatie op dat systeem was Signal-desktop met gebruik van opi, Lijkt erop nu dat dit het euvel was.

Hetzelfde deed zich voor op een X1 Nano met i7 1180G7 cpu, nadien nog een andere applicatie geïnstalleerd en het traag afsluiten is voorbij.

Weet niet wat de oorzaak was, het is echter opgelost (ben uiteraard wel nieuwsgierig naar de oorzaak van die anderhalve minuut wachten).

Fijne avond.